شما کمیسیون رو کم کن، وام پیش‌کش!

مجازیست-مسئولان دو شرکت اصلی تاکسی اینترنتی در ایران، از فرودین ماه اعلام کردند وام‌هایی را به سفیران خود پرداخت می‌کنند. آنها حتی آمارهایی از پرداخت تهسیلات کرونا به رانندگان خود را اعلام کردند. برای مثال علی قاضی، معاون عملیات اسنپ در گفتگو با تجارت‌نیوز، از پرداخت وام ۵۰ میلیون ریالی به بیش از ۱۵۰۰ نفر از رانندگان مبتلا به کرونا خبر داد.

همچنین به گفته روابط عمومی تپسی، تاکنون حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر از سفیران این شرکت تاکسی اینترنتی، برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه به بنیاد علوی معرفی شده‌اند.بیشتر بخوانید: وام و حمایت‌های بیمه‌ای از رانندگان تاکسی اینترنتی

وام به چه کسانی تعلق گرفت؟

این در حالی است که برخی از سفیران این دو مجموعه، در نظرات خود تاکید کرده‌اند واجد شرایط دریافت چنین وام‌هایی هستند اما تا کنون هیچ وامی دریافت نکرده‌اند.

«من بارها تماس گرفتم. از هر لحاظ واجد شرایط بودم.سه سال تو اسنپ کار می‌کنم. با امتیاز بالای ۴/۸٫تمام وقت کارمی‌کنم؛ روزی ۱۲ ساعت. در طول این ۳ سال، یک مورد شکایت هم نداشتم. مستاجرهم هستم. دیگه چه موردی باید می‌داشتم که وام بهم تعلق می‌گرفت؟ واقعا وامی در کار بوده؟»

«من راننده اسنپ در کاشان هستم و کرونا گرفتم. دوماه اسنپ، کاربری منو مسدود کرد و قول وام پنج میلیونی را داد، ولی افسوس که من وامی ندیدم همش الکی هست دارن مردم را گول میزنن.»

«من خودم بیشتر از سه سال است در اسنپ فعالیت دارم و تمام وقت مشغولم؛ چرا این وام شامل من نشده.»

«پس چرا به ما نمی‌دهید؛ من هم تصادف کردم و هم موتور تعمیر کردم و دستم خالی هست. اگر به آشنا می‌‌دهید که هیچ. باید به نیازمند بدهید.»

«ای آقا این وام عین مهریه است؛ کی داده کی کرفته. اگر هم بدند هر دو شرکت یه سری نوری چشمی دارند اگر بدن اول آنها می‌گیرند. بعد تهش اگر چیزی ماند به صورت محرمانه به ایشان اعلام می‌شود. حالا یک نظر سنجی بشه که کیا این وام را گرفتند.»

سهمیه بنزین تعلق گرفت یا خیر؟

اما انتقاد رانندگان تنها به عدم دریافت وام کرونا نبود. آنها در خصوص سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی هم انتقاداتی داشتند. این در حالی است که مسئولان شرکت‌های تاکسی اینترنتی می‌گویند با تخصیص سهمیه بنزین به رانندگان از آنها حمایت می‌کنند.

برای مثال، در بخشی از پاسخ روابط عمومی تپسی به تجارت‌نیوز آمده است: تپسی با توجه به کاهش درآمد سفیران و مشکلات معیشتی آنها، تلاش کرد تا موافقت دولت را برای افزایش میزان سهمیه بنزین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی جلب کند. پس از انجام مذاکرات و پیگیری‌های انجام شده با کارگروه سوخت و حمایت وزارت کشور، میزان سهمیه بنزین آنها ۲۵ درصد افزایش یافت. به این ترتیب سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، معادل ۸٫۷۵ لیتر خواهد بود که از دوره گذشته به این میزان پرداخت شده است.

در این مورد نیز رانندگان گلایه‌هایی دارند.

«کی گفته که به هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ لیتر بنزین میدن؟ بیشتر از ۳ لیتر نمیدن. وام هم فقط یه تبلیغات بیش نبود مثل ضدعفونی کردن ماشین‌ها یا دادن ماسک.»

«راننده با سابقه اسنپ هستم وام که نگرفتیم هیچ، سهمیه بنزین هم مدتیه که قطع شده! خودرو من تک‌سوزه و روزی ۴۰ هزار تومن بنزین می‌زنم با این وضعیت امیدی به آینده نیست.»

«ما که چیزی ندیدیم قرار بود پارسال سهمیه بنزین بدن، ندادن. قرار بود برای تعویض روغن کمک کنن هم نکردن. فقط کمسیون رو بردن بالا»

چالش‌های بیمه‌ای

محمد خلج، مدیرعامل جدید اسنپ چندی پیش در گفت‌وگویی از همکاری با سازمان تامین اجتماعی برای حمایت بیمه‌ای از سفیران خبر داد. اما رانندگان این مورد را هم رد کرده‌اند.

در این مورد یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز نوشته است:

یکی از مسئولین تامین اجتماعی گفته بود شرکت‌ها را موظف میکنیم سفیران رو بیمه کنند با مشارکت تامین. چرا نکردند؟ موقع گرونی کرایه وافزایش قیمت بنزین بود که دولت واین اسنپ وتپسی، راننده های بیچاره رو متقاعد کردند کرایه هارو گرون نکنند. ولی موقع تسهیلات و بیمه میشه اول تاکسی زردا (تاکسیرانی).

در حالی که همه مردم و دولت، همیشه از خدمات این راننده‌های بیچاره و مورد ظلم قرار گرفته، استفاده می‌کنند (یعنی حداقل قیمت). ولی این دولتی‌ها، موقع ارائه خدمات راننده‌ها رو فراموش می‌کنند. اسنپ و تپسی هم که فقط وفقط به فکر منافع خودشونند.

مثلا ما موقعی که وارد اسنپ شدیم قرار بود که کمیسیون ۱۳٫۵ بگیرن ولی بعد مدتی کردند ۱۵ وحالا میگن بالاتر.»

وام نخواستیم، کمیسیون را کاهش دهید!

چندی پیش، اخباری نیز در مورد افزایش کمیسیون اسنپ و تپسی از کرایه حمل و نقل منتشر شد. رانندگان این دو شرکت اعتراض جدی به این موضوع دارند.

«شما کمیسیون رو کم بگیر وام پیش کش. ما مردم رو بدبخت کردید. از ناچاریه وگرنه این کار نیست که چشممون به دست شماست. حتی پول تعمیرات ماشین هم درنمیاد.»

«برادر جان شما بفرمایید اسنپ کرایه های مسخره رو درست کنه؛ وام نخواستیم ، یجوری لوکیشن میده انگار با هلیکوپتر مسافر می‌بریم»

«شما کمیسیون رو کمتر کن وام پیشکش. می‌گید اشتغالزایی کردید؛ برای ما یا برای خودتون؟ گرما، اصطحلاک، خرج ماشین، لاستیک، بیمه، جریمه، برای راننده بدبخته، ۱۵ درصد کمیسیون برای اینا.

خودتون حساب کنید حالا ۱۰هزارتومن تو حساب‌هاشون می‌مونه هیچ، پول ۲۴ ساعت بعد واریز می‌کنن هیچ؛ طلبکار هم هستن! اضافه کن به همه اینها پدر ما داره در میاد اینا دارن پولدارتر میشن. یه آژانس معمولی با ۴۰ تا ماشین چه درآمدی داشت حالا ببینید اینا با این همه راننده ساده دارن چه پولی به جیب میزنن. یعنی یه اپلیکیشن با ۵۰ تا پرسنل که دارن آنقدر خرجشون بالاست یک روز راننده ها کار نکن اینا حساب کار دستشون میاد.»

وام گرفتیم

در این میان، برخی از رانندگان نیز اعلام کرده‌اند که وام را دریافت کرده‌اند یا مشمول آن شده‌اند.

«والا به ما دوشنبه ظهر پیام دادن وام دو میلیونی بهت تعلق میگیره؛ شرایط دو میلیون سفته، دو میلیون چک، مهلت فقط یک روز! »

«پیامک وام ۲ میلیونی برای من از تپسی اومد ولی وقتی به بانک مراجعه کردم انگار بانک می‌خواست ۲۰ میلیون وام بده! کلی ضامن و چک و سفته خواست که کلا پشیمون شدم از گرفتن وام.»

« بنده دوبار وام دریافت کردم از شرکت تپسی. ۴۵ میلیون وام خرید خودرو و ۵۰ میلیون وام ازدواج.»

«دوستان من راننده تپسی دراصفهان هستم. وام ۲میلیونی را در بانک سینا شعبه حکیم نظامی گرفتم. راننده‌های دیگری راهم دیدم که وام گرفتن. ۲ساله تپسی هستم.»

/تجارت نیوز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول