تلگرام و اینستاگرام موجب حذف کسب‌وکار کم سود می‌شوند

مجازیست-نتایج یک تحقیق در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نشان داده است شبکه‌های اجتماعی غیربومی بر فضای کسب‌وکار خانگی ایران تسلط دارند.

این تحقیق که در قالب رساله دکتری مسیح بهراد به راهنمایی و مشاوره دکتر محمد رسولی و دکتر اکبر نصراللهی، عوامل مؤثر بر گسترش کسب‌وکار خانگی در فضای مجازی را مطالعه کرده است ، همچنین حاکی است: فقط ۱۳ درصد از فضای شبکه‌های بومی مورد استفاده کسب‌وکار خانگی در ایران است اما در مقابل سهم شبکه‌های اجتماعی غیربومی ۸۷ درصد است .

یافته‌های بررسی همچنین نشان داده است از بین عوامل اقتصادی اجتماعی ، فرهنگی و زیرساختی مؤثر در کسب‌وکار و فضای مجازی، زیرساخت‌های ارتباطی، مالیات، هزینه مبادله و دسترسی از مهم‌ترین متغیرهای مؤثر در گسترش کسب‌وکار مجازی است.

همچنین گسترش فناوری‌های ارتباطی از کلان‌شهرها و شهرها و روستاها، این امکان را فراهم می‌سازد تا افراد مختلف و محصولات و تولیدات متنوعی در دورترین نقاط نیز باواسطه پست با ابزار فضای مجازی به فروش رسد. در کنار این گسترش نیاز به حمایت و نظارت دولتمردان نیز احساس می‌شود که نظم و امنیت مجازی را برای فعالان و مشتریان در خریدوفروش‌های خانگی غیرحضوری ایجاد کند.

نتایج دیگر تحقیق نشان می‌دهد که حضور تلگرام و اینستاگرام حذف حوزه‌هایی از فروش را که سود کمتری دارند ، موجب می‌شود.

تمامی متغیرهای تحقیق در فرضیه‌های محقق ، نیاز به نظارت، حمایت، رضایت در دوسویه مشتریان و دولت و مسئولین مختلف را اثبات می‌کند.

یکی از مشکلات بالقوه عرصه کسب‌وکار خانگی در مواجهه با تهدید فیلترینگ فضای مجازی در کشور است. محققان پژوهش مذکور پیشنهاد کرده‌اند بخش‌های فناوری اطلاعات و یا شورای ملی مجازی برای ساماندهی و یکپارچگی محصولات و خدمات کسب‌وکار خانگی برای ارتباط هرچه بیشتر با مشتری در فضای همه‌گیری کرونا و بروز مشکلات اقتصادی و تعطیلی بازارهای فروش حضوری ، ایجاد استارت آپ و ساخت اپلیکشن قوی بیش از همیشه برای گسترش کسب‌وکار خانگی در بستر فضای مجازی ضروری است.

/آنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول