سرمایه‌گذاران آمریکایی به دنبال خرید تیک‌تاک از مالک‌چینی‌اش هستند

مجازیست-طبق برنامه پیش‌بینی شده برای سرمایه‌گذاری و خرید تیک تاک از مالک چینی، حتی در صورت خرید نیز، شرکت مادر تیک‌تاک یعنی بایت دنس که در حال حاضر مالکیت تیک‌تاک و نسخه چینی آن یعنی دویین (douyin) را در اختیار دارد بازهم سهامدار حداقلی در این شرکت باقی خواهد ماند، اما حق رای درمورد تصمیم‌گیری‌ها را نخواهد داشت.

هفته گذشته کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در یک تبلیغ فیسبوکی ادعا کرد که تیک‌تاک در حال جاسوسی از کاربران آمریکایی است و البته این شرکت نیز چنین ادعایی را رد کرده است. هم‌اکنون اپلیکیشن تیک‌تاک با ده‌ها میلیون کاربر آمریکایی از نفوذ بالایی در بین جوانان این کشور برخوردار است و جزو اپلکیشن‌های پرطرفدار به شمار می‌آید.

سرمایه‌گذاران دیگری از جمله شرکت‌های سهامی نیویورک و شرکت های فناوری سیلیکون والی هم برای خرید تیک تاک با ژانگ یمینگ بنیان گذار این شرکت مذاکراتی انجام داده‌اند.

اما براساس گزارش افراد مطلع هیچکدام از این شرکت‌ها به اندازه گروه جنرال آتلانتیک و سکویا پیشروی نکرده اند. یکی از سرمایه گذاران می‌گوید که شرکت بایت دنس نمی‌خواهد این تکنولوژی را در اختیار رقبای خود قرار دهد.

یکی از مشاوران آشنا با شرایط تیک تاک عقیده دارد که نجات این شرکت با موانعی همراه خواهد بود. کاخ سفید فعلا در حال بررسی اقدامات احتمالی علیه تیک تاک است و ممکن است این شرکت در لیست شرکت‌های ممنوعه قرار گیرد. بخش‌هایی از دولت و نهادهای قضایی خواستار ممنوعیت این اپلیکیشن هستند.

لری کادلو مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ هفته پیش اعلام کرد که هیچ «تصمیمی» درمورد تیک‌تاک گرفته نشده است و این شرکت را می‌توان از شرکت‌های سهامی چینی گرفت و همانند یک شرکت آمریکایی به شکل مستقل فعالیت کند.

بعلاوه کمیته سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حال حاضر خرید musical.ly از سوی شرکت بایت دنس در سال ۲۰۱۷ را زیر ذره بین قرار داده است، این شرکت که در آن‌زمان دفتری درکالیفرنیا داشت یکی از عوامل مهم در موفقیت تیک تاک محسوب می شود.

از نگاه یکی از افراد دخیل در فرایند سرمایه‌گذاری، کمیته سرمایه گذاری های خارجی احتمالا تصمیماتی برخلاف میل این شرکت ارائه خواهد کرد. او افزود: «در گفتگوی اولیه‌ای که با این کمیته داشتیم، صحبت از اعمال محدودیت بود. اما پس از اینکه هند تیک تاک را ممنوع کرد، مخالفت‌ها شدت بیشتری گرفت. گفتگو با کمیته سرمایه‌گذار خارجی چند هفته پیش آغاز شده است و احتمالا فرایندی ۹۰ روزه خواهد بود».

خزانه داری آمریکا که نهاد ناظر بر کمیته سرمایه‌گذاری‌های خارجی محسوب می‌شود از اظهار نظر در این باره خودداری و اعلام کرد: « براساس قانون نمی‌توانیم اطلاعاتی که این کیمته در اختیار ما قرار داده است را در دسترس عموم قرار دهیم» و این وزارتخانه «اظهار نظری درمورد اطلاعات مربوط به پرونده‌های کمیته نظارت بر سرمایه گذاری‌های خارجی و اخطار یا عدم اخطار این کمیته درمورد مسئله ارائه نمی‌دهد.»

از قیمت پیشنهادی سرمایه گذاران برای تیک تاک اطلاعاتی در دست نیست. شرکت بایت دنس در سال ۲۰۱۸ در حدود ۷۰ میلیارد دلار ارزش گزاری شده است، اما تیک تاک با از دست دادن صد ها میلیون کاربر در هند و غرب در حال حاضر یک اپلیکیشن سود ده محسوب نمی‌شود. در حال حاضر این اپلکیشین دویین (douyin) است که عمده سود شرکت بایت دنس را به خود اختصاص می دهد. یکی از سرمایه گذاران می گوید «تیک تاک جوان و در ابتدای راه قانونی شدن است اما با این حال دارایی ویژه ای محسوب می شود.»

تیک تاک می گوید: «از دو هفته پیش که ما اعلام کردیم در حال ارزیابی تغییراتی در ساختار شرکت تیک تاک هستیم، پیشنهادات زیادی از افراد خارج از شرکت دریافت کرده‌ایم. ما درمورد شایعات اظهار نظر نخواهیم کرد. ما به موفقیت تیک تاک در بلند مدت اطمینان کامل داریم و در زمان مناسب برنامه‌های خود را به اطلاع عموم می‌رسانیم.»

شرکت های سرمایه گذاری جنرال آتلانتیک و سکویا از اظهارنظر در این باره خود داری کردند.

/پیوست به نقل از fr24news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول