اعتیاد اینترنتی و اختلالات روانی بزرگ‌ترین آسیب‌های پساکرونایی

مجازیست-بر اساس گزارش پلیس، اینترنت به عنوان مهمترین رسانه عصر جدید در کنار محاسن ومزایای بی شماری است که می‌تواند منشاء آثار مثبت باشد می‌تواند نقش تخریب کننده نیز ایفاء نماید. آسیب‌های فراوانی که اینترنت آسیب‌هایی در روح وروان، اعتیاد مجازی، انحرافات اخلاقی وجنسی و… را برای جوانان دارد امید است آسیب‌های اینترنت را تا حدودی کاست وبه امید آسیب‌های اینترنت را تا حدودی کاست وبه امید این که روزی همه افراد بتوانند فرهنگ صحیح استفاده از اینترنت را بیاموزند در سال‌های اخیر شاهد تغییر شکل گذران اوقات فراغت جوانان بوده ایم در این بین، چت وپیام کوتاه دوقابلیت فضای مجازی موبایل هستند که در بین جوانان از محبوبیت زیادی برخوردارند ویکی از آسیب‌های اینترنت اعتیاد به آن است ودر جامعه نیز با گسترش روز افزون اینترنت شاهد این مسئله هستیم نتیجه پژوهش‌های انجام شده در کشور ما نشان می‌دهد که بیشترین استفاده کنندگان از اینترنت جوانان هستند اعتیاد به اینترنت می‌تواند مشکلات جدی تحصیلی وخانوادگی برای مخاطبان به وجود آورد.‌

می‌توان گفت: افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در ایام کرونایی غیراصولی و نامتعارف است و مطمئناً در دوران پساکرونائی با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم بود که شاید دیگر همانند کرونا قابل‌کنترل نبوده و تبعاتش دیگر قابل جبران نباشد.

راهکار‌هایی برای ایمنی از آسیب‌های فضای مجازی

۱-آموزش مهارت‌های لازم به نسل جوان آشنا کردن جوانان مخصوصا دختران با آسیب‌های فضای مجازی وآموزش راه‌های صحیح استفاده از فضای مجازی توسط خانواده به فرزندان خود می‌تواند از بروز مشکلات برای جوانان ونوجوانان جلوگیری نماید.
۲-همراهی خانواده با فرزندان.
۳-ایجاد رابطه اعتماد بین والدین وفرزندان.
۴-نکاشاندن روابط فضای مجازی به فضای واقعی.
۵- پرهیز از وبگردی‌های بی هدف.
۶- استفاده از رسانه ها.
۷- استفاده از پلیس سایبری.
۸- عدم انتشار اطلاعات شخصی وخانوادگی.
۹- در نظر گرفتن زمان مشخص برای دانش آموزان برای کار با فضای مجازی و تلفن همراه.
۱۰- ارتباط تصویری از طریق اپلیکیشن‌ها با آشنایان و دوستان.
۱۱- مشاهده فیلم‌های گزینش‌شده و مناسب به‌صورت خانوادگی.
روانشناسان معتقدند معتاد کسی است که حداقل ۳۸ ساعت در هفته یا هشت ساعت در روز، وقت خود را صرف استفاده از اینترنت می‌کند. متخصصان آسیب شناسی: اگر فرد در هفته دو تا سه ساعت از اینترنت استفاده کند، کاربر معمولی است و فردی که میزان استفاده‌ی وی از اینترنت به ۸/۵ ساعت یا بیشتر برسد، باید مورد بررسی‌های آسیب شناسانه قرارگیرد.

اعتیاد اینترنتی پدیده‌ای است که از سه ویژگی برخوردار است:

۱- زمانی می‌توان گفت که فرد معتاد به اینترنت شده است که دارای علائم خستگی زودرس، تنهایی، افسردگی و … باشد. افرادی همچون اورزاک و یونگ به چنین تعریفی از اعتیاد اینترنتی دارند. روش‌های درمان این نوع اعتیاد نیز، رفتار درمانی شناختی و تقویت درمانی انگیزش است.
۲- اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال و بی نظمی روانی است و روش درمان آن نیز تشکیل گروه‌های خبری و گروه‌های بحث است. در این شکل از درمان، اعضای اختلالات روانی مرتبط به هم، نقش یک گروه حمایتی را بازی می‌کنند و با ارایه‌ی پیشنهادات آن لاین و روش‌های برخورد با آن از شدت اعتیاد اینترنتی می‌کاهند.
۳- اعتیاد اینترنتی نوعی مشکل رفتاری است که دلیل آن وجود یک رابطه‌ی قوی بین اعتیاد اینترنتی و وابستگی شیمیایی است.
سایر روان شناسان معتقدند که زیاده روی در استفاده از اینترنت می‌تواند برای سلامت فکری و فیزیکی شخص خطرناک باشد. اعتیاد به اینترنت، کارکرد انطباقی شخص را مختل می‌کند. اگر شخصی به اینترنت معتاد شود، کارکرد‌های وی غیر انطباقی می‌شوند. “

همانند تمامی انواع دیگر اعتیاد، اعتیاد به اینترنت نیز با علائمی همراه است همچون، اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی‌قراری، تفکر‌های وسواسی و یا خیالبافی راجع به اینترنت.

هشدار پلیس در مورد مصرف بیش از حد از اینترنت

۱. نادیده نگرفتن اعتیاد اینترنتی در دانش آموزان در زمان کرونا
۲. استفاده از نرم افزار‌های فیلترنیگ خانگی اینترنت برای نوجوانان
۳. ارتقاء سوء رسانه‌ای تضمین کننده کاربران در فضای مجازی

/میزان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول