فیلم‌های کم‌مخاطب در اکران آنلاین بهتر دیده می‌شوند

مجازیست-حبیب اسماعیلی، مدیر موسسه رسانه فیلمسازان مولود در گفت‌وگو با جام‌جم:

  • شیوع کرونا تلنگری به جماعت سینما بود که به خودشان بیایند و پی به منابعی ببرند که می‌توانند در کنار سینما سودآور باشد. اکران آنلاین در همه دنیا وجود دارد و حتی در قدیم و به شکل دیگری زمانی که فیلم‌ها در سالن‌های سینما اکران بودند هم دی‌وی‌دی آن برای تماشا در شبکه نمایش خانگی وجود داشت. اما ما اینجا به دلیل مشکل قاچاق، چنین امکانی نداریم و آن را جدی نمی‌گیریم.
  • پربیننده‌ترین فیلم‌های سینمای ما حدود دومیلیون و ۵۰۰هزار نفر تماشاگر داشت، یعنی با توجه به جمعیت ۸۰میلیون نفری تعداد تماشاگران سینمای ایران چندان هم بالا نیست یا فیلم‌ها را از طرق‌ دیگری می‌بینند. بنابراین باتوجه به این بی‌میلی غالب نسبت به سینمارفتن، اکران آنلاین خیلی می‌تواند در آشتی مردم با سینما نقش داشته باشد.
  • اکران آنلاین، حتی می‌تواند در زمانی که سالن‌های سینما باز است و رونق دارد هم موثر باشد. چون خیلی از فیلم‌های کم‌مخاطب‌تر، در اکران آنلاین، بهتر از اکران سینما دیده خواهند شد. این فیلم‌ها آن هزینه‌ای که باید صرف تبلیغات و سهم سینمادار و … کنند را دیگر نخواهند داشت.
  • دورادور شنیده‌ام که وضع اکران برخی فیلم‌ها در اکران آنلاین خوب بود و برخی هم ابراز نارضایتی کرده‌اند ضمن اینکه نیاز داریم به راه‌اندازی سامانه‌ای مرکزی مثل سمفا که آمار دقیق فروش فیلمها در اکران آنلاین را ارائه کند تا صاحبان آثار و مخاطبان همزمان با هم فروش دقیق فیلمها را بدانند.
  • در اقبال مخاطبان به آثار به نظرم همه چیز بستگی به کیفیت خود فیلم‌ها دارد. ضمن این‌که موسسات شبکه خانگی که از قبل فعال بودند، در این اوضاع کمی بیشتر هوای تهیه‌کننده‌ها را داشته باشند. خیلی از ویدیورسانه‌هایی که فیلم‌ها را از قبل گرفتند، بدون این‌که به صاحب فیلم‌ها اطلاع دهند، فیلم‌ها را دوباره منتشر می‌کنند و به بازار مجازی می‌فرستند، بدون این‌که حقی به تهیه‌کننده پرداخت کنند. درحالی‌که نباید در این فضا، حقی از تهیه‌کننده‌ها و صاحبان آثار سینمایی ضایع شود.
  • درمجموع معتقدم اکران آنلاین به موفقیت نخواهد رسید مگر با حمایت رسانه ملی و شهرداری جهت تبلیغات موثر آثار و البته مقابله جدی با قاچاق! اکران آنلاین به‌تدریج و با گذر زمان و به شرط حذف قاچاق و حمایت رسانه‌ملی و دیگر رسانه‌ها و شهرداری در بخش تبلیغات، به موفقیت خواهد رسید.

اظهارات این تهیه کننده درحالی است که با شروع به کار سامانه سمفا، انتقادها نسبت به انحصارطلبی در این پلتفرم بالاگرفت و جواد شکوری‌مقدم، مالک سینماتیکت نسبت به این اتفاق انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید:سینما فقط سردرگمی خرید آنلاین را کم داشت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول