جایزه ویژه «وزارت ورزش و جوانان» به بازی‌های جدی با موضوع ازدواج

مجازیست-به مناسبت هفته ازدواج و به منظور ترویج فرهنگ ازدواج در میان جوانان با استفاده از بازی‌ها، دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان معاونت امور جوانان وزارت ورزش از بازی‌های جدی در جشنواره بازی جدی سال ۱۳۹۹ که با موضوع ازدواج تولید شوند، تقدیر خواهد کرد.
لازم به ذکر است، بازی‌های ارسال شده برای رویداد، در پانل ویژه داوری وزارت ورزش و جوانان ارزیابی شده و از بازی‌های منتخب در قالب جوایز نقدی حمایت می‌شود.اولویت‌ها و مصداق‌های هر یک که توسط وزارت ورزش ارائه شده و بایستی در بازی‌های تولید شده مدنظر قرار گیرند شامل موارد زیر است:
  1. توانایی­‌های لازم  در مسیر انتخاب همسر
  • مهارت­‌های ارتباطی (گفت‌وگو/ شنیدن): در یک ارتباط موثر باید انتقال افکار و احساسات به صورت دو‌طرفه باشد. ارتباط دوسویه شامل: مهارت‌های کلامی (گفت‌وگو و مذاکره) و مهارت غیرکلامی (زبان بدن و حالات صورت) است. ارتباط موثر ترکیبی از مهارت‌هایی از جمله ارتباط غیرکلامی، شنونده فعال بودن، فن‌ بیان، هوش هیجانی بالا است.
  •  مهارت همدلی و همفکری: وقتی که زن و شوهر بدانند که زندگی‌ که تشکیل داده‌اند متعلق به هر دوی آن‌هاست و هر دو باید نسبت به آن دغدغه داشته باشند برای استحکام و ساماندهی چنین زندگی‌ با هم مشارکت و همکاری می‌کنند، وقتی که شروع زندگی بر اساس یک‌دلی باشد و نیز در فرآیند زندگی کارها میان زن و شوهر بر اساس عدالت و جنسیت تقسیم شده و هر کدام بر اساس مسئولیت کارهای خود را به نحو احسن انجام داده ونیز به یکدیگر همفکری و مشورت برسانند، روح همکاری بر این خانواده حاکم شده و کانون چنین خانواده‌ای گرم و بانشاط خواهد بود چرا که در کلیه ی تصمیمات زندگی هر دو نفر دخیل بوده‌اند.
  • مهارت مدیریت اقتصادی در خانواده: امکانات مالی و درآمد همه افراد یکسان نیست. همه افراد نمی‌توانند در یک سطح زندگی کنند. هر خانواده‌ای باید بر اساس دخل‌وخرج روزانه، زندگی خودشان را تنظیم و مدیریت نمایند تا موجبات ایجاد مشکل فراهم نشود. توافق در موارد ذیل می‌تواند در کاهش مسایل اقتصادی بسیار موثر باشد:
– باورها و ارزش‌های مالی
– هماهنگی در رفتارهای مالی: درآمد، پس‌انداز، خرج کردن، قرض و وام دادن و گرفتن و …
– مشارکت مالی  با  همسر در تصمیم‌گیری‌ها و…
  • مهارت حل مسئله: فرآیند آگاهانه، منطقی، پرتلاش و هدفمند در یافتن راه‌حل­‌های موثر و سازگارانه برای حل مشکلات روزمره زندگی در ابعاد شخصی، اجتماعی، خانوادگی و بین‌فردی (روابط همسران) که به کمک  آن‌ها راه‌حل‌­های گوناگون برای بیرون رفت از مشکلات به کار گرفته می‌شود.
  • مهارت کنترل خشم در خانواده: خشم باید به طور صحیح مدیریت و کنترل شود تا  به ما  انرژی برای رسیدن به اهدافمان را بدهد، خشم و پرخاشگری با هم فرق دارد بدون پرخاشگری می‌توان خشم خود را ابراز کرد، بهتر است قصد فرد را از رفتارش متوجه شویم سپس در این خصوص قضاوت کنیم، از کلمات «من» و «مال من» استفاده کنیم مثلا بگویید: «تنه زدی و پرونده‌ها روی من ریخت»، منتظر توضیح طرف مقابل بمانید، نسبت به قصد طرف مقابل دقت کنید.
  • مهارت خودشناسی: شناخت استعدادها، توانمندی‌ها، ضعف‌ها، امکانات و محدودیت‌های خویش و آگاهی نقاط قوت شخصیت خود در کسب آمادگی برای ازدواج بسیار مهم است در این‌صورت می‌توان نسبت به انتظاراتمان از همسر آینده و انتخاب فرد مکمل (براساس کسب شناخت از نقاط قوت و ضعف فرد مقابل) اشراف کافی داشت.
  1. پیش‌نیاز  ازدواج موفق
  • رشد عاطفی و روانی: فرد رشدیافته توانایی درک احساس دیگران و توجه متقابل به سایر افراد را دارد از این‌رو این قبیل افراد لجوج، خودمحور، بدبین یا خودکم‌بین نیستند، از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی دارند، نسبت به زندگی امیدوارند. آنان با پذیرش واقعیت‌های زندگی خویش اقدام به تصمیم گیری می­‌کنند، احساس ارزشمندی درونی دارند، فردی صبور و سپاس‌گزارند، به بخت و شانس اعتقادی ندارند و نظام علت‌ومعلولی را جریان زندگی باور دارد.
  • رشد اجتماعی: رشد اجتماعی فرآیندی است که از طریق آن فرد آگاهی‌­ها، ارزش‌­ها، برقراری روابط اجتماعی و مهارت­‌های اجتماعی را کسب می‌­کند و این اکتسابات او را قادر می‌­سازد تا با ارزش‌­ها و هنجارهای جامعه خود را منطبق کند. افرادی که رشد اجتماعی بالایی دارند قادرند با افراد دیگر در جامعه روابط متقابل مطلوب داشته باشد، واکنش­‌های مثبت بروز دهد و از رفتارهایی که پیامدهای منفی دارند، اجتناب ورزد. وجود مهارت‌­هایی چون همکاری، مسئولیت‌­پذیری، همدلی، خویشتن­‌داری و خوداتکایی از مولفه­‌های رشد اجتماعی به شمار  می‌­روند که لازمه داشتن ازدواج موفق است.
  1. تشویق و ترغیب به فرزندآوری

 جمعیت در خانواده عامل قدرت است و قدرت هر کشور بسته به نیروی جوان آن است. از دلایل اصلی عدم فرزندآوری در سال­‌های اخیر نگرانی در مورد تامین آینده فرزندان، افزایش مشکلات اقتصادی با آوردن فرزند دیگر و کافی دانستن فرزندان فعلی است از این‌­رو، ضروری است جوانان نسبت به فرزند آوری و داشتن ۳ فرزند تشویق گردند.

  1. تسهیل موانع ازدواج
  • دوری از تجملات و آداب و رسوم دست و پاگیر: یکی از چیزهایی که معمولا جوانان را از ازدواج کردن فراری می‌دهد. هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج است، به طور طبیعی برای ازدواج و مراسم آن لازم است خرج‌های معمولی صورت پذیرد و این چنین هزینه‌هایی که معقول و منطقی است مورد قبول همه است آن‌چه سبب می‌شود تا جوانان تن به ازدواج ندهند و تنها زیستی را ترجیح بدهند بر زندگی مشترک، هزینه‌های سنگین و تجملاتی ازدواج است که بعضاً بر اساس آداب و رسوم غلط، دامن‌گیر جامعه شده است.
  • مشارکت  خیران در امر ازدواج جوانان: خیّرین از گذشته‌های دور تا به حال به صورتی فعالانه و مؤثر در مراحل گوناگون ازدواج اعم از انتخاب همسر، خواستگاری، تهیه جهیزیه، برگزاری مراسم ازدواج و… ایفای نقش نموده و به این ترتیب در بسیاری موارد، گره‌گشای مسایل و مشکلات جوانان بوده‌اند.

/سگپ/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول