۵G فرصت است یا تهدید؟

مجازیستشبکه ملی اطلاعات چند سالی است قرار است توسط وزارت ارتباطات به بهره برداری برسد؛ این شبکه به معنای فعالسازی اینترنت ملی و مدیریت فضای سایبری در درون کشور است که آثار و پیامد‌های مثبتی از خودکفایی اقتصادی و اشتغالزایی را برای کشور به همراه دارد.

از طرفی به تازگی فناوری ۵G از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد ایران شده و موج خبری زیادی را در کشور ایجاد کرده است. در این گزارش به بررسی آثار و پیامد‌های مثبت و منفی فناوری ۵G، ملزومات و زیرساخت‌های این فناوری و ارتباط آن با شبکه ملی اطلاعات پرداخته ایم.

علیرضا آل داوود، کارشناس فضای مجازی:

  • کاهش سرعت اینترنت همراه در کشور طبیعی است؛ در حال حاضر در دوران کرونا و پساکرونا و موج دوم و سوم این بیماری به سر می‌بریم، در چنین شرایطی بسیاری از ادارات با ۵۰ درصد ظرفیت درحال فعالیت هستند، مردم در قرنطینه خانگی روزگار می‌گذرانند، بسیاری از افراد کار را به صورت مجازی انجام می‌دهند، دانشگاه‌ها مدارس و مراکز آموزشی بر بستر شبکه و فضای مجازی آموزش هایشان را پیگیری می‌کنند. وقتی مصرف اینترنت بر روی پهنای باند افزایش یابد قطعا اینترنت کند می‌شود به ویژه در کشور ما که شبکه ملی اطلاعات آنگونه که انتظار می‌رود تمکیل نشده، پروژه اش به بهره برداری نرسیده و آماری که از پیشرفت آن وجود دارد امیدوار کننده نیست. این موارد می‌تواند دلایل کندی سرعت اینترنت به خصوص اینترنت همراه باشد. اگر شبکه ملی اطلاعات بیش از ۶۰ یا ۷۰ درصد پیشرفت کرده بود می‌توانستیم شاهد سرعت بیشتر در اینترنتی که به دست مردم می‌رسد باشیم.
  • مدلی که برای استفاده از اینترنت در کشور وجود دارد در کشور‌های پیشرفته دنیا سال‌ها پیش منسوخ شده است. بسیاری از کشور‌ها زیرساخت مستقل شبکه دارند به این معنا که سرور‌های سرویس‌ها و خدماتی که ارائه می‌شوند در داخل کشور مستقر بوده و نیازی به اینکه کاربر درخواستش را از خارج از مرز‌های جغرافیایی خود تامین کند وجود ندارد بلکه در همان بستر جغرافیایی و با فاصله بسیار کوتاه کاربر به آن چه که در بستر شبکه نیاز داد می‌رسد.
  • در کشور ما سرور‌ها و VPN‌های مورد نیاز شبکه‌های اجتماعی، خارج از کشور است؛ طبیعی است که وقتی استفاده از پهنای باند معمول در کشور که بیش از ۳ ترابیت بر ثانیه است افزایش می‌یابد و برای مثال یکی از شبکه‌های اجتماعی آمریکایی که بر بستر تصویر و فیلم خدمات رسانی می‌کند پهنای باندش تا ۱.۵ ترابیت بر ثانیه افزایش می‌یابد، دسترسی به این شبکه اجتماعی با مشکل مواجه شده، هزینه زیادی را تحمیل کرده و سرعت شبکه بسیار کند می‌شود. وقتی سرور‌های چنین خدماتی خارج از کشور باشد کار را برای مخاطب بسیار سخت می‌کند و مخاطب با کاهش محسوس شبکه مواجه می‌شود.

فضای مجازی در ایران، ساختمانی بدون در و پنجره!

  • فضای مجازی در ایران  همانند ساختمان بدون در و پنجره‌ای است و با شرایط فعلی فضای مجازی در کشور مانند ساختمانی بدون درب و پنجره است؛ مدیریتش بر عهده کس دیگری است و به من و شما گفته می‌شود دمای این ساختمان را ۱۰ درجه سانتی گراد نگه دارید. اصلا چنین چیزی ممکن نیست. رهبر انقلاب نیز در دیدار با جمعی از فرهنگیان از این فضا به عنوان فضای بی ضابطه و بی قانون یاد کردند؛ به طور طبیعی نمی‌توان امنیت را برای چنین فضایی تامین کرد.
  • سیاست افزایش قیمت و کاهش پهنای باند خارجی در کشور سیاست درستی بوده و بسیاری از کشور‌های دنیا نیز این کار را انجام داده اند. چین، کره جنوبی، آمریکا و کشور‌های اروپایی به این دلیل اینکه این اخبار می‌تواند باعث ایجاد استرس، اختلال در حکمرانی، ایجاد آشوب و ناامنی روانی خطرناک شود برای کاهش اثرات اخبار جعلی در جامعه شان اقداماتی را انجام دادند.
  • مقایسه سیاست‌های تحریمی آمریکا در مسئله دارو و اینترنت نسبت به ایران، پشت پرده‌هایی را از دسیسه‌های این کشور علیه ایران فاش  می کند و کشور‌هایی مثل آمریکا برای اینکه دست کشور ما به داروی کشف شده برای کرونا نرسد با اسم تحریم تمام دارو‌ها را پیش خرید می‌کنند و نام خودشان را روی آن می‌گذارند که انسان دوستی و حقوق بشر را نقض می‌کند؛ با این تفاسیر اینکه کشوری که چنین سیاست‌هایی را دنبال می‌کند، پهنای باند اینترنت را تحریم نمی‌کند موضوع مهمی را فراروی ما قرار می‌دهد.
  • همچنین این موضوع که اینستاگرام و واتس‌اپ و سرویس‌های VPN که میلیارد‌ها دلار هزینه‌بر است در کشور ما تحریم نمی‌شود شاید در ظاهر آزادی بیان و دسترسی به جامعه باز اطلاعاتی نمود یابد، اما این موضع فقط شعار بوده و حقیقت امر چیز دیگری است.
  • در شرایط اعتراضات به وجود آمده در آمریکا در اعتراض به تفکرات نژادپرستانه در آمریکا خفقان، سرکوب و سانسور رسانه‌ای کامل حاکم است؛ این امر در ویدئویی که از دستگیری خبرنگار درحال تهیه گزارش منتشر شد به خوبی قابل درک است. در چنین شرایطی نباید اجازه دهیم که از طریق سرویس‌های غربی مثل اینستاگرام و واتس‌اپ بازو‌های رسانه‌ای غرب هرروز جنگ شناختی راه انداخته و برای مردم ایران استرس روانی ایجاد کنند. اگر مردم استرس داشته باشند ایمنی بدنشان کاهش یافته و در برابر ویروس کرونا ضعیف می‌شوند، در نتیجه مرگ و میر گسترده در ایران به راه افتاده و خانواده‌های زیادی آسیب می‌بینند.

گسترش شبکه ملی اطلاعات در کشور به معنای گسترش اشتغالزایی است

  • گسترش شبکه ملی اطلاعات در کشور گسترش وسیع اشتغالزایی را به همراه داشته و تاثیر مستقیمی بر صیانت از داده‌های ملی و روح و روان مردم و اقتصاد داخل جامعه دارد.
  • با شرایط فعلی و کمبود ارز در کشور، ناچار به اعمال سیاست‌هایی هستیم که کمتر مجبور باشیم پهنای باند اینترنت خریداری کنیم. این حجم از پهنای باند اینترنت کشور نباید در اینتساگرام خرج شود در صورتی که همه این استفاده‌ها برای کسب و کار نیست و فقط حجم بسیار زیادی ارز را از کشور خارج می‌کند. این ارز مصرفی می‌تواند در سال «جهش تولید» و به ویژه در شرایط کنونی شیوع کرونا در کشور و رکود بسیاری از مشاغل، به کارخانه‌ها کمک شایانی بکند. همچنین می‌تواند در راستای ایجاد اشتغال در بستر فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد.
  • راه اندازی شبکه اینترنت مستقل داخلی بسیار مفید است؛ در این فضا می‌توان با اخبار جعلی مقابله کرد و از ایجاد حملات تروریستی و آشوب‌ها در کشور که باعث آسیب عمده به مشاغل مردم و دولت به واسطه شبکه‌های اجتماعی می‌شود، جلوگیری کرد. حرکت سریع به سمت فعال کردن این شبکه در کشور ضروری است، زیرا این موضوع در نهایت به نفع مردم تمام می‌شود.
  • افزایش سواد رسانه‌ای در کشور ضروری و نقش آن در کنترل اثرات مخرب اخبار جعلی در جامعه تاثیر گذار است و نمره سواد رسانه‌ای در کشور ما بر اساس آخرین پویش انجام شده ۱۲ از ۱۰۰ است یعنی عموم مردم در برابر پیام‌های رسانه‌ها بی دفاع هستند. سواد رسانه‌ای یک اصل است که لازم است، اما کافی نیست و باید در کنار آن شبکه مستقل داخلی خودش را نشان دهد. افزایش سواد رسانه‌ای باعث ایمنی فرد و جامعه دربرابر اخبار جعلی بوده و باعث می‌شود مخاطب پس از دیدن یک مطلب به دنبال منبع و منتشر کننده آن برود و در صورتی که به منبع قابل اعتمادی دست نیافت آن خبر را باور نکند؛ این موضوع نقش بسزایی در کاهش استرس که مادر بسیاری از بیماری‌ها است، دارد.
  • می‌توان از پولی که برای دیدن فیلم‌های مستهجن در بستر فضای مجازی صرف می‌شود و فرهنگ جامعه ما به ویژه فرهنگ جوانان و نوجوانان را نشانه گرفته است و به عنوان قتلگاه جوانان در حال ایجاد تغییر ذائقه و رفتار آن‌ها است، در راه ایجاد اشتغال در فضای مجازی و گسترش شبکه ملی اطلاعات استفاده کرد.

افزایش تعداد اپراتور‌های خدمات رسان در کشور باعث رقابت‌پذیری و ارائه بهتر خدمات می‌شود

  •  رقابت پذیری در حوزه ارائه خدمات و سرویس می‌تواند به کشور کمک کند که مردم خدمات بهتری دریافت کنند مثلا در دهه ۸۰ یک اپراتور تلفن همراه در کشور فعال بود و قیمت سیم‌کارت و ارائه خدماتش هم نجومی بود، چون رقیبی نداشت، اما پس از فعال شدن اپراتور دوم و پس از آن اپراتور سوم، فضای حاکم در ارائه خدمات شکست و در این شرایط اپراتوری می‌تواند در این فضا باقی بماند که خدمات بهتری ارائه دهد، رقابت پذیر‌تر باشد و بتواند مخاطب را برای دریافت خدماتش نگه دارد.
  • زیاد شدن اپراتور‌های کشور باعث رقابتی‌تر شدن ارائه خدمات نسل آینده مثل اینترنت اشیا و فناوری ۵G می‌شود. اگر تعداد اپراتور‌ها به صورت مدیریت شده افزایش یابد به گونه‌ای که هیچ یک زیانده نبوده، ورشکست نشوند و بتوانند با هم رقابت کنند باعث ارائه خدمات ارتباطی بهتر در کشور می‌شود.
  • ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی در دهه ۸۰ از سوی رهبر انقلاب باعث خرسندی تحلیلگران کسب و کار فضای مجازی شد، زیرا این اصل به معنای خصوصی سازی و مردمی سازی است؛ این اصل به معنای رقابت ظاهری و بنگاه‌داری باطنی بانک ها، دولت‌ها و نهاد‌های دولتی نیست بلکه بالعکس، باید جلوی این موضوع گرفته شود. اگر در این زمینه بین رفاقت و رقابت تفاوتی قائل نشویم یعنی درصورتی که اپراتوری با کمبود بودجه مواجه شد از بیت المال به آن کمک شود، این موضوع اپراتور‌های کوچکتر و خصوصی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فناوری ۵G فرصت است یا تهدید؟

  • درباره ملزومات و زیرساخت‌های فناوری ۵G باید گفت، ارتقاء نسل شبکه تلفن همراه و ارتباطات نسل پنجم حوزه سیار اجتناب ناپذیر است. باید بررسی شود که این فناوری چه سرویس‌هایی را به شبکه ارتباطی کشور اضافه می‌کند. در ظاهر موضوع خوبی است و کسی با این پیشرفت مخالف نیست، اما الزاماتی مانند پیوست فناوری، پیوست فرهنگی و پیوست امنیتی برای راه اندازی این فناوری در کشور ضروری است. به علاوه اینکه این فناوری به دنبال افزایش سرعت اینترنت در چه بستری است حایز اهمیت است.
  • مردم در حال حاضر امکان خریدن دستگاه‌هایی که بتواند از فناوری ۵G پیتیبانی کند را ندارند. بر اساس بررسی‌های انجام شده یکی از ارزان‌ترین تلفن همراه یک برند‌های کره‌ای که بتواند از این فناوری پشتیبانی کند با قیمت ۳۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. از این گذشته اگر این فناوری قرار است در بستر اینترنت خارجی مورد استفاده قرار گیرد خبر خوبی نیست، زیرا تلاش ما راه اندازی اینترنت مستقل در داخل کشور است و می‌خواهیم مدل استفاده از شبکه در ایران به سمت مدلی که کشور‌های پیشرفته دنیا درحال استفاده از آن هستند و بر آن بستر خدمات پایدار ارائه می‌دهند، پیش ببریم. اگر قرار است این فناوری بر بستر اینترنت مورد استفاده قرار گیرد نیز تفاوت چندانی با وضعیت کنونی نخواهد داشت، زیرا با قیمت‌های گزاف تلفن‌های همراه و ممنوعیت واردات آن‌ها تا سقف قیمتی مشخصی، این گوشی‌ها وارد ایران نمی‌شود و بسیار هم پرهزینه خواهد بود.
  •  مسئله بعدی این است که اگر اینترنت ۵G بخواهد برای اینترنت اشیا مورد استفاده قرار گیرد امنیت بسیار کمی داشته و با توجه به حملات سایبری که در حال حاضر نیز در مجموعه‌های مختلف رخ می‌دهد، تامین امنیت چنین سیستمی بسیار دشوار است. ابزار‌هایی که از خدمات اینترنت اشیا پشتیبانی می‌کنند در داخل کشور تولید نمی‌شوند و همین امر دروازه بزرگی به روی واردات اجناس و اشیا را به روی ایران باز می‌کند.

مزایای اینترنت ۵G درصورت راه‌اندازی بر بستر شبکه ملی اطلاعات مفید خواهد بود

  • درباره فناوری ۵G ابهاماتی وجود دارد و اینکه این فناوری برای کدام یک از اقشار جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد هم بسیار مهم است، زیرا اگر بخواهد فقط در اختیار اقشار مرفه جامعه قرار بگیرد و پول آن هم از بیت المال باشد عادلانه نیست. به علاوه، با فرض اینکه دستگاه‌های دریافت کننده اینترنت اشیا نیز در داخل کشور ساخته شوند اگر این اینترنت بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه شود ارزان‌تر بوده و امن‌تر است و دشمن به اطلاعات بزرگ جامعه دسترسی پیدا نمی‌کند.
  • در حال حاضر دشمن از طریق اینستاگرام، VPN‌ها و برنامه‌هایی که سیستم عاملشان در کشور‌های بیگانه ساماندهی می‌شوند اطلاعات زیادی در حوزه اطلاعات شناختی و فرهنگی از جامعه ما به دست می‌آورد؛ از این طریق نیز حوزه فرهنگ و اجتماع ما را دچار چالش‌ها و آسیب‌های جدی می‌کند. در حوزه اقتصادی نیز از اطلاعات کشور استفاده کرده و از این طریق به کشور ما حمله می‌کند. این موضوعات مهمی است که باید توسط نهادی در کشور پیگیری شود.
  • از جمله مسائل پر اهمیت در این زمینه این است که هزینه راه اندازی این فناوری چقدر بوده و ارز مورد نیاز اپراتور‌ها برای نصب دکل و ارائه خدمات ویژه این فناوری از چه منبعی تامین می‌شود. مصرف کننده نهایی این فناوری با این وضعیت قیمت‌های تلفن همراه حداقل کشور ما نیست. عمده مردم در این وضعیت اقتصادی نمی‌توانند از خدمات این فناوری بهره‌مند شوند.
  • اگر اینترنت نسل پنجم در شبکه ملی اطلاعات پیاده سازی شود مزایای بسیار زیادی خواهد داشت برای مثال سرعت بسیار زیاد، کاهش هزینه‌های نصبذ، کاهش تشعشعات این دکل ها، همچنین صرفه جویی در زمان افراد که به واسطه سرعت زیاد این فناوری به وجود می‌آید به معنای ارزش افزوده برای کشور، مردم و کسب و کار‌ها است. اشتغالزایی بسیار زیادی در پی خواهد داشت، زیرا این فناوری دنیای شفافیت، مقابله با بیکاری و ثروت افزایی است.

منفعت نهایی ۵G باید شامل حال مردم شود

  • حوزه فنی و محتوایی در این زمینه به شدت به هم وابسته بوده و باید در راستای یکدیگر پیش بروند. ما مخالف فناوری ۵G نیستیم، اما اگر به دنبال سرویس دهی مناسب هستیم باید به گونه‌ای باشد که منفعت نهایی آن را مردم و انقلاب اسلامی ببرند و دست دشمن از این حوزه در کشور کوتاه شود. محتوایی که بر بستر ۵G ارائه می‌شود بسیار مهم است؛ اگر قرار است سرعت اینترنت برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی زیاد شود، وقتی تامین هزینه‌های اینترنت ۴G با مشکلات عدیده رو به رو است، تامین هزینه‌های اینترنت ۵G گران‌تر خواهد بود و مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت. اگر ۵G در کنار شبکه ملی اطلاعات استفاده شود، می‌توان از هزینه‌های صرفه جویی شده برای خرید پن‌های باند خارجی، به افرادی که تولید محتوا می‌کنند پول و تسهیلات داد.

کارآفرینان فضای مجازی بهترین سرمایه رسیدن به اقتصاد بدون نفت

  • اگر دولت به خوبی بستری را در پیام رسان‌های داخلی و شبکه ملی اطلاعات فراهم کند که به افراد خود اشتغال در این فضا که در راستای درآمدزایی برای دولت بسیار مفید هستند، توجه کرده و از چنین کسب و کار‌هایی حمایت کند، به حرکت کشور به سمت اقتصاد بدون نفت نیز کمک زیادی می‌شود. شرایط کنونی فروش نفت ایران فرصت بسیار خوبی برای رسیدن به چنین مراحلی در کشور است.

فضای مجازی راه تسلط بیگانه به کشور ما را باز کرده است

  • با توجه به آیه نفی سبیل در قرآن کریم نباید بگذاریم در هیچ مرتبه‌ای دشمن بر ما چیره شود، فضای مجازی راه تسلط بیگانه به کشور ما را باز کرده است. ناامنی‌های روانی، بدبینی‌های افراد نسبت به یکدیگر، گسست اجتماعی درست کردن با مسائل مختلف از جمله توطئه‌هایی است که دشمن از طریق فضای مجازی در جوامع ایجاد می‌کند.

ضرورت وجود شبکه ملی اطلاعات در هرکشور

  • ایالات متحده آمریکا که خود به وجود آورنده اینترنت جهانی است، شبکه زیرساخت ملی دارد؛ چین، کره جنوبی، انگلیس، روسیه و رژیم صهیونیستی نیز این شبکه را دارا هستند. اینکه ما این شبکه را نداریم و استفاده از پهنای باند بین المللمان انقدر زیاد است موضوع خوبی نیست. کره جنوبی در حوزه شبکه ملی اطلاعات حداقل در ۱۰ فناوری جدید مقام اول دنیا را دارد. حتی در صنعت خودروسازی نیز نقش اینترنت به گونه‌ای است که هوش مصنوعی خودرو‌ها گسترش می‌یابد و به اینترنت متصل می‌شوند و در این زمینه فناوری ۵G نقش پررنگ تری می‌یابد.
  •  نقش فناوری در اقتصاد کشور برجسته است و اینترنت و فناوری نسل پنجم آن از تلفن‌های همراه به تمام اجزای سبک زندگی افراد رسوخ خواهد کرد و از حالا باید به فکر آن روز بوده و دریچه اقتصادی صد‌ها میلیارد دلاری را به روی کشورمان باز کنیم. باید ایجاد اقتصاد خوشه‌ای، رقابتی، منهای نفت و خلاق را در کشور که باعث پویایی اقتصاد، کارآفرینی، افزایش سطح رفاه و مقابله با فساد و بی عدالتی از طریق همین شبکه‌ها می‌شود، این طریق زمینه‌سازی شود.
  • فعالسازی فناوری ۵G در شرایط کنونی به معنای فرصت دادن به دشمن برای نیل به اهداف شناختی و اقدامات ضدایرانی و ضدانقلابی بوده و ضربه بزرگی به مردم خواهد زد. راه اندازی فناوری ۵G بدون زیر ساخت‌های مذکور به معنای تسهیل حکمرانی آمریکا در کشور با رویکرد‌های گلوبالیسم است که این کشور از دیرباز آن‌ها را دنبال می‌کرده است. باید با این موضوع مقابله شود، اما نه از طریق محدودسازی و فیلترینگ بلکه با ارتقاء سواد رسانه ای، ارائه سرویس‌های قوی و پایدار در شبکه ملی اطلاعات داخل کشور و مقابله با اخبار جعلی.
  • ارتقاءسواد رسانه و فضای مجازی جامعه بسیار مهم است. فناوری نسل به نسل رو به پیشرفت است و نیاز به ارتقاء سطح آگاهی عمومی در این زمینه وجود دارد. محدودسازی در شرایط فعلی که ذائقه‌ها عوض شده است روش مناسبی نیست بلکه باید فضایی به وجود بیاید که در حد و اندازه مشابه‌های خارجی و با کمترین ایراد باشد همچنین باید سرویس‌هایی فراتر از سرویس خارجی به مخاطب ارائه شود.

مراقب باشیم سوغات فناوری ۵G، فرهنگ غرب نباشد

  • پس از برگزاری لایو‌های بسیار مستهجن و زننده در فضای اینستاگرام، نهایتا این خود اینستاگرام بود که حساب کاربری افراد را به دلیل تخطی از قوانین این نرم افزار که مبتنی بر قوانین غرب است مسدود کرد. غرب با این موضوع به صورت جدی مقابله کرد. در زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی اینستاگرام در اقداماتی اعلام کرد که بر اساس قوانین داخلی آمریکا، در صورت انتشار تصویر و یا هشتگ مربوط به این شهید، حسابتان را مسدود می‌کند به گونه‌ای که دیگر نتوانید با آن تلفن حساب کاربری در اینستاگرام بسازید؛ این یعنی حکمرانی دولت آمریکا در کشور ما که باید جلوی آن گرفته شود.
  • ۵G به معنای انتقال سریعتر پیام است، با این فناوری فرهنگ خاص آن نیز منتقل می‌شود و باید مراقب باشیم که برای غرب در کشورمان اتوبان سازی نکنیم و فرهنگ غرب را با این فناوری در درون کشور رواج ندهیم.
  • حتی در اینستاگرام و توئیتر هم آنگونه که تصور می‌شود آزادی بیان وجود ندارد بلکه فقط کاربر درون حبابی قرار می‌گیرد که اطلاعات را با هم فکر‌های خودش تبادل می‌کند. وقتی از این حباب خارج می‌شوید حساب شما بسته خواهد شد.

پشت پرده برچسب فیک بر روی توئیت‌های ترامپ چیست؟

  • اختلافات داخل جامعه آمریکا بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان باعث می‌شود که ترامپ یک رسانه را فیک بخواند و یا توئیتر توئیت‌های او را حذف کند. این موضوع به سطح رسانه‌ها هم رسیده است. رقابت‌هایی درون آمریکا از سوی دموکرات‌ها برای کسب اعتبار و برای اینکه نشان دهند ما حتی به رئیس جمهور خودمان هم رحم نمی‌کنیم، صورت می‌گیرد. به علاوه تفاوت مقابله توئیتر با توئیت‌های ترامپ و حساب‌های ایرانیان در این است که حساب‌های ایرانیان به تعداد زیاد و به صورت یک جا ساسپند می‌شوند، اما مقابله با توئیت‌های ترامپ به صورت تکی و بسیار ملایم‌تر انجام می‌شود و این به دلیل مقابله جدی با فیک نیوز در آمریکا است. اینکه تا کنون هیچ یک از توئیت‌های دموکرات‌های آمریکایی برچسب فیک نخورده اند به معنای دوگانگی صریح در آمریکا است که به تقابل بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها بر می‌گردد.
  • آمریکایی‌ها با مردم ایران بر روی تلفن مردم با ظاهر مراقبت کردن، اپلیکیشن‌های داخلی را حذف می‌کنند و بر اساس قوانین خودشان با مردم برخورد می‌کنند، استارتاپ‌ها را بر روی گوشی‌های آیفون محدود می‌کنند و این نوعی ترور اقتصادی و سایبری محسوب می‌شود.
  • اینکه اینستاگرام صفحه یک خواننده هتاک را مسدود می‌کند، اما لایو‌های مختلفی با محتوای غیر اخلاقی و پست‌های زیادی با این مضمون همچنان در جای جای این نرم افزار بدون هیچ گونه محدودسازی دیده می‌شوند به این معنا است که اینستاگرام از این طریق به دنبال اعتبارسازی برای خود در بین مخاطبانش است، اما در حقیقت چنین چیزی وجود ندارد.

/ باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول