افسانه‌های بازاریابی در شبکه های اجتماعی

مجازیست-یکی از چالش ‎های اصلی فعالیت در دنیای کارآفرینی مقابله با شایعات و باورهای غلط است . امروزه بسیاری از کارآفرینان و بازاریاب‎ ها در حوزه تخصصی ‎شان با چنین مشکلی مواجه هستند. وقتی ما اصول اساسی کسب و کارمان را به صورت اشتباه متوجه شویم، تلاش برای بهبود وضعیت بیشتر شبیه شوخی خواهد بود.

این نکته درخصوص بازاریابی آنلاین در شبکه ‎های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. برندهای مختلف در طول سال هزینه بسیار زیادی برای بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی انجام می‎ دهند. این امر به دلیل اهمیت روزافزون شبکه‎ های اجتماعی و همچنین سطح تاثیرگذاری آنها بر روی مخاطب هدف است.

نکته مهم در این میان احتمال هدررفت تمام هزینه ‎های شرکت در صورت استفاده از تکنیک ‎ها و اتکا به اصول اشتباه است. هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی برخی از شایعات و افسانه‎ های بازاریابی در شبکه ‎های اجتماعی است. به این ترتیب شما فرصت بهتری برای بازاریابی بدون توجه به این شایعات و افسانه های جعلی خواهید داشت.

امکان صرف نظر آسان از نظرات منفی

دریافت نظرات منفی در شبکه‎ های اجتماعی امری رایج است. بسیاری از برندها در ذیل پست ‎های ‎شان نظرات مختلفی دریافت می ‎کنند. بدون تردید کمتر برندی توانایی جلب نظر مساعد تمام مشتریان در یک بازار را دارد بنابراین مواجهه با نظرات منفی امری طبیعی خواهد بود. همچنین باید نسبت به استفاده از نظرات منفی برای بهبود وضعیت کسب و کار نیز توجه داشته باشیم.

نظرات منفی امکان بهبود وضعیت بازاریابی برندها از طریق به روز رسانی فرآیندهای جاری را مهیا می ‎سازد. اگر یک برند هیچ انتقادی در زمینه بازاریابی دریافت نکند، این نشانه‎ ای از وخامت اوضاع خواهد بود. به عبارت دیگر، وقتی محتوای ما هیچ توجهی جلب نکند، خبری از نظرات منفی نخواهد بود.

امروزه برخی از برندها در مواجهه با نظرات منفی کاربران در شبکه‎ های اجتماعی کمترین توجهی به آنها نمی ‎کنند بنابراین ما شاهد عملکرد یکسان برندهای مختلف در زمینه بازاریابی برای مدت زمانی طولانی هستیم. این افسانه در دنیای بازاریابی قدمت به نسبت زیادی دارد. نکته مهم در اینجا تلاش برای تغییر رویه برندمان برای استفاده از نظرات منفی و انتقادات کاربران است. برخی از برندهای بزرگ با استفاده از همین انتقادات موفق به جلب نظر دامنه هرچه وسیع‎ تری از مشتریان شده ‎اند.

مت بروسارد به عنوان یک کارشناس بازاریابی کارکشته نسبت به استفاده از نظرات منفی کاربران در شبکه‎ های اجتماعی دید مثبتی دارد. توجه وی بیشتر معطوف به نحوه استفاده از نظرات کاربران در شبکه‎ های اجتماعی است. بر این اساس اگر ما توجه چندانی به نظرات منفی نداشته باشیم، گزینه حذف سریع آنها از پست‎ های‎ مان ایده جالبی خواهد بود. تاثیر این امر تردید هرچه بیشتر کاربران نسبت به صداقت برند ما در زمینه کسب و کار و بازاریابی است بی ‎تردید وقتی اعتماد کاربران به یک برند خدشه ‎دار شود، تعامل با آنها بسیار دشوار خواهد بود.

عدم کارایی ایمیل ‎ها

شبکه ‎های اجتماعی در طول سال‎ های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده ‎اند . این امر در تمام کشورهای دنیا قابل مشاهده است. برخی از بازاریاب ‎ها در پی توسعه شبکه ‎های اجتماعی اقدام به بی ‎توجهی نسبت به سایر پلتفرم ‎های ارتباطی کرده ‎اند. سرویس‎ های ایمیل مدت زمان بسیار بیشتری به نسبت شبکه‎ های اجتماعی در دسترس کاربران قرار داشته است. این نکته اهمیت بسیار زیادی در تحول دنیای بازاریابی آنلاین بازی کرده است. امروزه برخی از کارآفرینان و بازاریاب ‎ها استفاده از ایمیل در زمین بازاریابی را فاقد کارایی لازم می‎ دانند. این نکته بسیار عجیب به نظر می‎ رسد. امروزه هنوز هم امکان استفاده از سرویس ‎های ایمیل برای بازاریابی وجود دارد . بسیاری از مردم همچنان از سرویس ‎های ایمیل برای ارتباط و تعامل با یکدیگر استفاده می ‎کنند. شاهد اصلی این امر چک کردن ایمیل در ابتدای روز از سوی اغلب مردم است.

کنار گذاشتن الگوی بازاریابی ایمیلی به خاطر افزایش محبوبیت شبکه ‎های اجتماعی به هیچ وجه ایده منطقی نیست. ما در زمینه بازاریابی باید اقدام به استفاده از تمام امکانات در دسترس‎ ‏مان کنیم. در غیر این صورت نتیجه کار همراه با پشیمانی خواهد بود.

دخالت تیم مدیریتی در فرآیند بازاریابی مشکلی ندارد

بازاریابی محتوایی یکی از بخش ‎های اصلی بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی محسوب می‎ شود. امروزه تمام برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیازمند محتوای جذاب و تعاملی هستند. این امر نوعی گرایش اساسی در میان برندها محسوب می‎ شود. هرچه محتوای ما جذاب ‎تر و هماهنگ ‎تر با سلیقه مشتریان باشد، شانس فروش ‎مان نیز بیشتر خواهد بود.

برخی از برندها در زمینه بازاریابی محتوایی تمایل به استفاده از نظرات تیم مدیریتی به صورت وسیع دارند. نکته مهم در این میان ایجاد آزادی عمل برای کارشناس ‎های بازاریابی در شرکت است. نتیجه این امر امکان بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به صورت حرفه ‎ای خواهد بود. دخالت تیم مدیریتی در تمام امور بازاریابی به هیچ روی ایده مناسبی نیست. این امر اغلب موجب ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد شد. توصیه اساسی ما در این بخش تلاش برای ایجاد بخشی مستقل برای بازاریابی در شرکت است بنابراین باید نسبت به همکاری با دست کم ۲ یا ۳ بازاریاب در برندتان اقدام نمایید.

بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی و بازاریابی محتوایی کاملا متفاوتند

همانطور که پیش نیز اشاره شد، بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی بدون تولید محتوای جذاب امکان ‎ناپذیر است. برخی از برندها در طول سال‎ های اخیر بدون دلیل خاصی اقدام به ایجاد تمایز میان بخش بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی و الگوی محتوایی کرده ‎اند. نتیجه این امر عدم موفقیت در جلب نظر کاربران پلتفرم‎ های آنلاین خواهد بود. برند ما باید همیشه نسبت به ترکیب الگوهای بازاریابی برای موفقیت بیشتر در عرصه عملی کسب و کار توجه نشان دهد. در غیر این صورت توانایی رقابت با دیگر برندها را نخواهیم داشت.

محدودسازی عنوان اصلی کمپین بازاریابی

محدودسازی عنوان اصلی محتوای بازاریابی یکی از شگردهای قدیمی در زمینه بازاریابی محسوب می ‎شود. ایده اصلی این شیوه بازاریابی تلاش برای ایجاد رمز و راز در فرآیند طراحی کمپین به منظور جلب نظر مساعد مخاطب هدف است. بدون تردید این ایده جذابیت ‎های خاصی در طول دهه ‎های گذشته داشته است، اما در زمان کنونی دیگر کارایی ندارد. امروزه کاربران در شبکه ‎های اجتماعی تمایل به آگاهی نسبت به تمام جزییات برندها هستند. این امر حتی در زمینه آشنایی با پشت صحنه تولید محصولات از سوی برندها نیز مشاهده می ‎شود. بنابراین تلاش برای مخفی کاری در زمینه تولید محتوای بازاریابی به هیچ روی نتیجه مناسبی در پی نخواهد داشت.

برخی از برندها در زمینه رونمایی از محصولات تازه‎ شان الگوی ارائه اطلاعات محدود را مورد توجه قرار می‏ دهند. این امر یکی از عجیب‎ ترین گرایش ‎ها در زمینه بازاریابی محسوب می‎ شود. وقتی ما اطلاعات کافی در مورد برندمان ارائه نکنیم، امکان جلب نظر مخاطب هدف از بین خواهد رفت. امروزه مشتریان پیش از خرید یک محصول اقدام به ارزیابی دقیق و مقایسه آن با دیگر نمونه‎ های موجود در بازار می ‎کنند. با این حساب اگر محصول ما دارای اطلاعات اندکی باشد، این امر به عنوان نقص در نظر مشتریان جلوه‎ گر خواهد شد.

بازاریابی در شبکه ‎های اجتماعی با هدف جذب مشتری جدید

فرآیند بازاریابی فقط در راستای کسب فروش بیشتر نیست. بسیاری از برندها در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف‎ شان را ندارند. دلیل این امر تمرکز بیش از اندازه بر روی فروش است. هیچ کاربری در شبکه‎ های اجتماعی تمایل به همکاری یا حتی مشاهده محتوای بازاریابی برندهای درگیر در فرآیند فروش محض را ندارد بنابراین ما باید به مواردی بسیار وسیع‎ تر از فروش صرف نیز توجه نشان دهیم. در غیر این صورت شانس چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هدف ‎مان نخواهیم داشت. امروزه برخی از برندها از بازاریابی برای تعامل نزدیک و ایجاد رابطه ‎ای پایدار با مشتریان استفاده می ‎کنند. این امر مزیت های بسیار زیادی برای فعالیت برندها در پی دارد. فهم این نکته از سوی برندها اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی ما هدف مان بیشتر از تاثیرگذاری صرف بر روی مخاطب هدف برای فروش باشد، امکان جلب نظر آنها فراهم خواهد شد. به عبارت دیگر ما باید به دنبال تاثیر گذاری و فروش بیشتر در شبکه‎ های اجتماعی به صورت غیر مستقیم باشیم.

بازاریابی در شبکه‏ های اجتماعی قابل اندازه‎ گیری نیست

بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی انتقادهای اساسی را متوجه ناتوانی برای اندازه ‎گیری نتایج می‎ کنند. این امر شامل فقدان معیارهای معتبر برای اندازه‎ گیری میزان موفقیت برندها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است . با این حساب اغلب بازاریاب ‎ها فعالیت در شبکه ‎های اجتماعی را نوعی سرمایه گذاری پرخطر تلقی می ‎کنند.

نکته مهم در زمینه ارزیابی نتایج بازاریابی در شبکه ‎های اجتماعی توجه به ابزارهای مدرن است. امروز ابزارهای بسیار کاربردی در اختیار برند ها برای ارزیابی وضعیت کمپین ‎شان در شبکه ‎های اجتماعی قرار دارد بنابراین شما باید نسبت به کاربست شیوه‎ های تاثیرگذار و استفاده از ابزار های مفید برای ارزیابی کمپین های بازاریابی ‎تان اقدام کنید . مزیت این شیوه بهبود تدریجی و گام به گام فرآیند بازاریابی برندها در شبکه‎ های اجتماعی است. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها در طول بازه ‎های زمانی طولانی کمترین تغییری در فعالیت بازاریابی ‎شان ایجاد نمی ‎کنند. با این حساب مسیر بسیار دشواری پیش روی برندها برای جلب نظر مشتریان قرار خواهد گرفت. اگر شما مایل به تغییر این شرایط هستید، باید نسبت به کاربست شیوه ‎های تازه و تغییر مداوم الگوی بازاریابی‎ تان اقدام نمایید. در غیر این صورت شانس اندکی برای موفقیت در عرصه عملی بازاریابی خواهید داشت.

بدون شک بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی با توجه به افزایش موج رقابت در این حوزه دشواری‎ های خاص خود را دارد. دیگر مانند یک دهه پیش تعداد برندهای محدودی در شبکه‎ های اجتماعی حضور ندارند بنابراین ما باید نسبت به ایجاد تغییرات اساسی در زمینه بازاریابی برندمان اقدام کنیم. آشنایی با افسانه های بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی و تلاش برای تغییر آنها رویکرد بسیار مطلوبی در راستای موفقیت برای ماندگاری در یکی از رقابتی ‎ترین عرصه‎ های بازاریابی محسوب می ‎شود. مهمترین نکته در این میان تلاش برای پرهیز از تمام شایعه‎ ها و باورهای غلط در این مقاله به طور همزمان است. به این ترتیب تاثیرگذاری بهتری بر روی فرآیند بازاریابی برندتان در شبکه ‎های اجتماعی مشاهده خواهید کرد.

/فرصت امروز به نقل از entrepreneur/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول