جنگ توییتر با اخبار جعلی

مجازیست-هر روز که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، اخبار جدیدی از آن منتشر می‌شود، چه درباره علائمی که به تعدادشان اضافه می‌شود و از به‌روزشدن ویروس حکایت دارند و چه دارو‌هایی که برای درمان یا پیشگیری یا بهبود آن مفیدند. این وسط هم ممکن است چند خبر غیرموثق یا ساختگی پخش شود و عده‌ای هم باور کنند و به گسترش آن دامن بزنند. به‌هرحال جان عده‌ای در خطر است و مردم برای حفظ جان عزیزانشان در شرایطی هستند که ممکن است هر خبری را باور کنند یا از هر داروی پیشنهادی استفاده کنند. پس نمی‌شود از آن‌ها توقع منطقی‌بودن و پیداکردن منبع اخبار و بعد اعتمادکردن به آن‌ها را داشت، به‌ویژه که شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی آن‌قدر گسترده شده است که هر خبری به سرعت پخش می‌شود. کافی است چند ایموجی علامت خطر و توجه کنید داشته باشد و نام یک دانشمند یا مؤسسه تحقیقاتی خارجی را هم بزند تنگش. اینجاست که نقش صاحبان این شبکه‌ها در بررسی محتوا‌های منتشرشده پررنگ می‌شود.

از مهم‌ترین این شبکه‌ها توییتر است که اتفاقا برندسازی بهتری نسبت به دیگر شبکه‌ها دارد، یعنی از لحاظ انتشار اخبار موثق و سطح مطالب و کاربرانش نسبت به دیگر شبکه‌ها مثل فیس بوک، اینستاگرام و… جایگاه بهتری دارد. برای همین است که به‌تازگی به اقدام جالبی دست زده است، ابتدا اطلاعات جعلی درباره ویروس کرونا را نشانه‌دار می‌کرد و حالا این اطلاعات را حذف می‌کند. در واقع شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده است تمام توییت‌هایی را که درمان‌های جعلی برای ویروس کرونا تبلیغ یا راهکار‌های کارشناسان را انکار می‌کنند، حذف می‌کند. توئیتر گفته است این کار را با همکاری مسئولان بهداشت عمومی و دولت انجام می‌دهد و چند مثال برای اطلاعات اشتباه زده است.
از جمله کسانی که از این سیاست جدید توییتر زخم خورده‌اند ترامپ و پسرش بوده‌اند! ترامپ ویدئویی در توییترش منتشر می‌کند که در آن فواید داروی هیدروکسی‌کلروکین برای مقابله با کرونا گفته شده بود و توئیتر به‌دلیل جعلی‌بودن فواید این دارو توییت ترامپ را حذف کرده است. از طرف دیگر پسر ترامپ هم در توییترش از این دارو گفته بود و همچنین مردم را به نداشتن ماسک تشویق کرده بود که باعث شد توئیتر حساب او را برای ۱۲ ساعت تعلیق کند تا نه بتواند توئیت بزند و نه توییتی را بازنشر کند.
واکنش یکی از کاربران توییتر به خبر تعلیق حساب توییتر پسر ترامپ جالب بود: «توییتر حساب پسر ترامپ رو به‌دلیل اینکه مردم رو به ماسک‌نداشتن تشویق کرده، بسته. ماسک که چیزی نیست، چرا حساب خود ترامپ رو نمی‌بندن که مردم رو به نداشتن عقل تشویق می‌کنه؟!» البته به‌جز این ۲، توییتر ۲ توییت را هم از بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل، به‌دلیل زیر سؤال بردن قرنطینه حذف کرده بود. البته بعد از توییتر، شبکه‌های اجتماعی دیگر هم به این سیاست رسیده‌اند و فیسبوک و یوتیوب هم همان ویدئویی را که ترامپ منتشر کرده بود، از همه صفحات خود پاک کردند.
/شهرآرانیوز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول