مدیران غول‌های فناوری در کمیته ضدانحصار کنگره آمریکا پاسخ میدهند

مجازیست-نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استماعی که روز گذشته ۲۹ ژوئیه (۸ مرداد) با حضور روسای شرکت‌های بزرگ فناوری برگزار شد، به شدت از عملکرد انحصارطلبانه آمازون، گوگل، فیس بوک و اپل انتقاد کردند.
در جریان این جلسه که در کمیته ضدانحصار کنگره انجام شد، مارک زاکربرگ (مدیرعامل فیس بوک)، جف بیزوس (مدیرعامل آمازون)، ساندار پیچای (مدیرعامل گوگل) و تیم کوک (مدیرعامل اپل) متهم شدند که با مخدوش کردن فضای رقابت، شرکت‌های رقیب کوچک را از عمد فلج کرده اند تا خود بخش بیشتری از بازار را در دست بگیرند.
این برای اولین بار بود که سران این چهار شرکت بزرگ همزمان در جلسه‌ای در کنگره آمریکا حاضر می شدند، هرچند این افراد به دلیل همه گیری کرونا به صورت ویدئو کنفرانس و از راه دور شرکت کرده بودند.
در این جلسه مارک زاکربرگ بیش از دیگران تحت فشار قرار گرفت. نمایندگان با اشاره به ایمیل هایی از آقای زاکربرگ در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ درباره خرید اینستاگرام، استراتژی شرکت فیس بوک را استراتژی «بالا کشیدن زمین» نامیدند.
مدیرعامل فیس بوک در آن ایمیل‌ها با اشاره به اینکه «اینستاگرام تهدیدی برای ماست»، گفته بود: «یک چیز خوب درباره استارتاپ‌ها این است که شما می توانید اغلب تصاحبشان کنید.»
جو نگوس، نماینده دموکرات، در این باره گفت: «ما برای این کار یک اسم داریم. اسم این انحصارطلبی است.»
نمایندگان از مارک زاکربرگ درباره خرید اینستاگرام پرس و جو کردند
مارک زاکربرگ در پاسخ با بیان اینکه منظورش «خرید به قصد خارج کردن از دور رقابت» نبوده، انگشت اتهام را به سمت شرکت‌های رقیب گرفت و گفت: «محبوب‌ترین سرویس پیام رسانی در آمریکا «آی مسیج» (متعلق به اپل) است. محبوب‌ترین سرویس تماشای ویدئو یوتیوب (متعلق به گوگل) است. پررشدترین پلتفورم تبلیغات آمازون است. بزرگترین پلتفورم تبلیغات گوگل است. از هر ۱۰ دلاری که در آمریکا خرج تبلیغات می شود، کمتر از ده سنت به ما می رسد.»
از جف بیزوس، مدیرعامل آمازون، نیز درباره ارتباط شرکت با فروشنده‌های ثالث سوال شد. پامیلا جیپال، نماینده دموکرات از آریزونا از وی پرسید آیا شرکت او از اطلاعات فروش اجناس سوءاستفاده می کند تا خود دست به تولید محصولات رقیب بزند؟
آقای بیزوس در پاسخ گفت: «من نمی توانم به این پرسش جواب بله یا خیر بدهم.»
تیم کوک، مدیر اپل، نیز با رد ادعاها درباره انحصارطلبی در بازار تلفن‌های همراه گفت این شرکت دررقابتی سخت با رقبا در این بازار قرار دارد.
وی با بیان اینکه استراتژی اپل «بهترین، نه بیشترین» است، گفت: «ما در هیچ بازار یا محصولی که با آن تجارت می کنیم دست بالا را نداریم.»
تیم کوک مدیرعامل اپل از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه استماع حضور یافته بودآسوشیتید پرس
نمایندگان در این جلسه اپل را به استراتژی مشت آهنین در کنترل فروشگاه اپلیکیشن موسوم به «اپ استور» و تعامل با توسعه دهندگان نرم افزاری متهم کردند. امری که تیم کوک ان را رد کرد.
ساندار پیچای، مدیر گوگل، از جمله دیگر مدیران عاملی بود که در برابر انتقادات نمایندگان حاضر شد.
کیکلین، نماینده دموکرات، سندی را به نمایش گذاشت که نشان می داد گوگل قصد دارد «نوعی باغ محصور بسازد به نحوی که کاربران هرچه بیشتر مجبور باشند در سایت‌های وابسته به آن بمانند.»
مدیرعامل گوگل در واکنش گفت که وی «تنها به این فکر می کند که به کاربران آنچه را می خواهند بدهد».
دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از طریق سرویس‌های گوگل
آغاز تحقیقات اتحادیه اروپا؛ اپل به انحصارگرایی متهم شد
نمایندگان در این جلسه همچنین دیدگاه‌های سیاسی ساندار پیچای را چالش کشیدند. جیم جوردن، نماینده جمهوری خواه، گوگل را به هواداری از جو بایدن، نماینده دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری متهم کرد. آقای پیچای در جواب گفت که استراتژی گوگل حمایت از هر دو حزب آمریکا بوده است و به نفع یک حزب خاص موضع نخواهد گرفت.
در جلسه کمیته ضدانحصار کنگره در مجموع از مارک زاکربرگ ۶۲ سوال، از شاندر پیچای ۶۱ سوال، از جف بیزوس ۵۹ سوال و از تیم کوک ۳۵ سوال پرسیده شد.

/یورو نیوز/

۲ comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول