شکایت پیام رسان تلگرام از اپل به دلیل سیاستهای ضد رقابتی
مجازیست-در ماههای اخیر شرکتهای Spotify و Rakuten از اپل به دلیل اتخاذ سیاستهای ضد رقابتی به اتحادیه اروپا شکایت کرده بودند. حال تلگرام به عنوان یکی از محبوبترین پیامرسانهای رمز گذاری شده جهانی به جمع این سه شرکت پیوسته و به تازگی از اپل به دلیل سیاستهای ضد رقابتی شکایت کرده است.
کوپرتینوییها به طور معمول برای فروش محصولات سخت افزاری و خدمات نرمافزاری خود سیاستهای انحصارطلبانه و ضد رقابتی را در پیش میگیرند که همیشه مورد انتقاد شرکتهای رقیب بوده است. حال تلگرام پس از دو شرکت Spotify و Rakuten تصمیم گرفته تا در راستای سیاستهای ضد رقابتی اپل، از این شرکت به اتحادیه اروپا شکایت کند.
پیام رسان تلگرام با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر از شرکت اپل به دلیل دریافت پورسانت بسیار بالا و محدود کردن کاربران برای دانلود برنامه از فروشگاه اختصاصی اپل استور شکایت کرده است. دو شرکت راکوتن و اسپاتیفای نیز به دلیل دریافت پورسانت ۳۰ درصدی از اپل به اتحادیه اروپا شکایت کرده بودند.
تلگرام معتقد است که محدودیتهای اعمال شده از سوی اپل برای دانلود برنامهها و دریافت پورسانت بسیار بالا ضد رقابتی بوده و به روند فعالیت و رشد شرکتها آسیب میزند. در همین راستا مدیرعامل و هم بنیانگذار تلگرام آقای پاول دورف نامهای را با موضوع “مالیات ۳۰ درصدی اپل برای اپلیکیشنها” منتشر کرد و توضیحات این شرکت برای دریافت پورسانت نجومی از برنامهها را زیر سوال برد.
دورف معتقد است که هزینه اداره فروشگاه نرمافزاری اپل استور در مقایسه با درآمد نجومی این شرکت از بخش پورسانتهای دریافتی بسیار ناچیز است. پاول دورف به سرمایه ۲۰۰ میلیارد دلاری اپل در حسابهای بانکی مختلف اشاره کرد و معتقد است که دریافت پورسانت ۳۰ درصدی به بهانه ساخت آیفونهای بهتر صحت ندارد و صرفاً یک حیله از سوی کمپانی اپل است.
دوروف معتقد است که شرکتها به دلیل تعداد بسیار بالای کاربران فروشگاه اپل استور نمیتوانند از آن چشم پوشی کنند و به سوی اندروید بروند، به همین دلیل مجبور به پرداخت این پورسانت میشوند. در حال حاضر نتیجه دادگاه و رای اتحادیه اروپا در خصوص شکایتهای مطرح شده مشخص نیست و این سه شرکت نیاز به مدارک بیشتری برای اثبات سیاستهای ضد رقابتی اپل نیاز دارند.
/شهر سخت افزار به نقل از نشریه فایننشال تایمز/