شرکت‌های آمازون، اپل و فیس‌بوک، برندگان بزرگ بحران کرونا

مجازیست بحران کرونا اقتصاد جهان و از جلمه اقتصاد آمریکا را به چالش کشیده است. اما این بحران برندگانی نیز داشته است. شرکت‌های آمازون، اپل و فیس‌بوک در شمار بزرگ‌ترین برندگان این بحران جهانی هستند. فقط گوگل اندکی متضرر شده است.
اقتصاد آمریکا دستخوش رکود شدیدی شده است. شمار بیکاران در آمریکا به گونه‌ای فزاینده در حال افزایش است. اما دقیقا در چنین شرایطی، شرکت‌های آمازون، فیس‌بوک و اپل میلیاردها دلار سود برده‌اند.
سایت «تاگس‌شاو» وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز جمعه ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد) با انتشار گزارشی از لوس‌آنجلس، خبر از سودهای کلان شرکت‌های نامبرده داده است.
بحران اقتصادی که در حال حاضر گریبان آمریکا را گرفته است، بحرانی است که از سال‌های دهه ۳۰ قرن گذشته تا کنون سابقه نداشته است.
تولید ناخالص ملی آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی کاهشی جدی داشته است. کاهشی معادل ۳۳ درصد. این در حالی است که هفته به هفته بر شمار بیکاران در آمریکا افزوده می‌شود.
 در سیلیکون‌ولی چه می‌گذرد؟
اوضاع وخیم اقتصادی آمریکا در شرایط کنونی اما ربطی به وضعیت اقتصادی شرکت‌های های‌تک آمریکا ندارد. شرکت‌های آمریکایی واقع در سیاتل، حتی با افزایش فوق‌العاده در‌آمد روبه‌رو بوده‌اند.
به عنوان شرکت اپل، موفق شده است در سه‌ماهه دوم سال جاری میزان درآمد ناخالص خود را ۱۵ درصد افزایش داده و ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کسب درآمد کند.
افزایش درآمد این شرکت تنها به علت فروش تلفن‌های هوشمند، تبلت و کامپیوتر نبوده است. شرکت اپل در سه‌ماهه آوریل تا ژوئن موفق شده است بر میزان درآمد خود از رایانش ابری و همچنین از طریق عرضه موسیقی کسب درآمد کند.
بر اساس ارزیابی تحلیلگران بازارهای جهان، سود شرکت اپل در سال جاری در قیاس با سال گذشته از رشدی معادل ۱۲ درصد برخوردار خواهد بود و به بیش از ۱۱ میلیارد دلار خواهد رسید.
وضعیت فیس‌بوک نیز بسیار درخشان است. به‌رغم متوقف کردن فعالیت‌های تبلیغاتی شرکت کوکاکولا و شماری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی بر روی این شبکه اجتماعی، فیس‌بوک از طریق دریافت تبلیغ از سوی شرکت‌های کوچک و متوسط درآمد کلانی داشته است.
شمار کاربران روزانه فیس‌بوک به یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون نفر رسیده است. به این ترتیب، میزان استفاده روزانه فیس‌بوک نسبت به سال پیش از آن رشدی ۱۲ درصدی داشته است.
هرگاه شمار استفاده‌کنندگان روزانه اینستاگرام و واتس‌آپ را نیز بر شمار استفاده کنندگان فیس‌بوک اضافه کنیم، این شرکت روزانه سه میلیارد و ۱۴۰ میلیون کاربر دارد.
درآمد ناخالص فیس‌بوک ظرف سه‌ماهه دوم سال جاری ۱۱ درصد افزایش یافته و به حدود ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.
آمازون نیز روزهای طلایی را تجربه می‌کند. این شرکت فروش آنلاین موفق شده است سود خود را در قیاس با سال گذشته دو برابر کند. سود این شرکت در سال گذشته دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود. حال آنکه این شرکت در سال جاری سودی معادل پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد داشت.
آمازون از ماه مارس به این سو حدود ۱۷۵ هزار نیروی کار جدید در خدمت گرفته است. این شرکت حتی به ۱۲۵ هزار نفر از آن‌ها قرارداد کاری ثابت و تمام‌وقت داده است.
تنها این شرکت گوگل است که در سه‌ماهه دوم سال جاری برای نخستین بار در تاریخ ۲۱ ساله خود با کاهش درآمدی معادل ۲ درصد روبه‌رو بوده است. کاهشی که با توجه به حجم درآمد این شرکت، آن چنان تعیین کننده نیست.

/شارا به نقل از دویچه وله/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول