بازی های رایانه ای چالش والدین در روزهای خانه نشینی نوجوانان

مجازیست-«رایانه»، این پدیده جدید دانش بشری در همه شئون زندگی انسان راه یافته است و مانند دیگر ساخته های دست بشر دو رو دارد ؛ یک روی آن استفاده صحیح در کارها و کمک به رشد و سعادت انسان است و روی دیگر آن استفاده غلط است که به طور معمول در غیر موارد علمی و شغلی از آن استفاده می شود.

آن چه بیشتر کودکان و نوجوانان را شیفته خود می کند، بازی های رایانه ای است. پیشرفت کیفی این بازی ها به فاصله کوتاهی در ایران رواج یافته و بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خود درآورده است. عامل دیگری که بر تعداد طرفداران این بازی ها افزوده؛ قیمت مناسب آن ها برای مصرف کننده است.

این بازی ها با استفاده از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به آن ها که تشنه جنب و جوش هستند، ارزانی می کند و همین جاذبه روح و جسم آنان را مطیع خود می سازد و به عالمی از تخیلات می برد که خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا می پندارند.

محققان می گویند تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت و آسایش کودکان به طور گسترده شناخته شده و یک مشکل جدی است و مطالعات مختلف شواهد دیگری بر تاثیر منفی استفاده مفرط از این وسیله بر خواب، سلامت و عملکرد کودکان ارایه کرده است.

خانواده، عامل مهم در کنترل میزان تاثیر بازی های رایانه ای

امیرمحمد صفرانداقی، کارشناس ارشد سلامت روانی:

  • با توجه به تاثیر منفی بازی‌های رایانه‌ای بر سلامت جسمی و روانی کودکان، والدین باید به روش مقتدرانه‌ای رده سنی، میزان خشونت و ساعات بازی کودکان را کنترل کنند.
  • مشکلات روانی که به دنبال افراط در بازی‌های کامپوتری برای کودکان و نوجوان ایجاد می‌شود که این آسیب‌ها بیشتر شامل کاهش مهارت های بین فردی، پرخاشگری، اهمال کاری و… هستند. به همین دلیل کنترل مقدار زمان انجام بازی و همچنین توجه به سطح خشونت موجود در آن بسیار پر اهمیت است.

تحقیقاتی که در کانادا در خصوص آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای انجام و از آنها به عنوان یکی از عوامل تهدید کننده سلامت روان، حاکی از این است که این تحقیقات از مراکز مهم فعال در حیطه ی سلامت روانی درخواست کرده بود تا به روی ساز و کار بازی‌ها کنترل بیشتری اعمال کنند و آگاهی بیشتری را در این خصوص در اختیار مردم بگذارند، اما ابا این وجود نمی‌توان کودکان را به راحتی از انجام این بازی‌ها منع کرد، بلکه باید بکوشیم بازی ها را به صورت کنترل شده در اختیار آنها قرار دهیم.

آسیب بازی های رایانه ای برای کودکان و نوجوانان

این بازی‌ها واکنش‌های عاطفی کودک را سرکوب می‌کند و محتویات خشن بازی‌ها، رفتارهای تهاجمی را افزایش می‌دهد. خطر حملات ناگهانی بیماری صرع و اختلالات ناشی از حساسیت به نور را افزایش می‌دهد. بازی کردن‌های طولانی‌مدت ممکن است به چاقی، حواس‌پرتی و ضعف عملکرد کودکان در مدرسه منجر شود.

بازی‌های رایانه‌ای باعث کوچک شدن قسمتی از مغز که وظیفه کنترل رفتارهای اجتماعی را برعهده دارد، شده و ناهنجاری هایی در قسمت سفید مغز ایجاد می‌کنند. قسمتی از مغز که وظیفه رفتارهای اجتماعی و همچنین مهارت‌های شناختی دارد به دلیل بیش از حد از بازی های رایانه ای، نسبت به حالت طبیعی کوچک‌تر می شود.

همچنین ناهنجارهایی در قسمت سفید مغز که وظیفه هماهنگی میان مناطق مختلف مغز را به‌عهده دارد، مشاهده شده است. بازی‌های یارانه‌ای علاوه بر آسیب‌های شناختی در مهارت بروز احساسات، در قدرت تصمیم‌گیری کودکان تاثیرات منفی و غیرقابل جبرانی می گذارد.

آسیب بازی های رایانه ای برای کودکان و نوجوانان

ساسان سرلک، یک کارشناس اجتماعی:

  • والدین باید نظارت بیشتر بر روی بازیهای رایانه ای فرزندان خود داشته باشند و در ساعات معینی اجازه انجام بازی های رایانه ای تحت نظارت خود دهند البته ممکن است کودکان و نوجوانان در قبال والدین کمی مقاومت نشان دهند اما به مرور زمان به نظم استفاده از رایانه عادت می کنند. همچنین باید صمیمیت و ارتباط صحیح بین فرزندان و خانواده بیشتر باشد تا زمینه استفاده از چنین بازی هایی کمتر فراهم شود.
  • من پیشنهاد می کنم که استفاده از بازی های فکری و معمایی یکی از راه های رشد خلاقیت و نوآوری کودکان است، بازی هایی که بیشتر سلول های مغزی را به کار وادار و فکر آنان را درگیر کند و نرم افزارهای آموزشی می توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.
  • بهتر است گاهی پدر و مادرها هم در انجام بازی با کودکان همراه شوند و بازی های دسته جمعی می تواند به صمیمیت روابط خانواده و ایجاد رقابت سالم در میانشان کمک کند.

بنیاد خانواده مهمترین نهادی است که می تواند جلوی سونامی اعتیاد به بازیهای رایانه ای را میان کودکان و نوجوانان بگیرد و از رشد نسل خشن و پرخاشگر پیشگیری کند.

متولیان فرهنگی نیز باید بسترهایی را برای اوقات فراغت و سرگرمی ها افراد ایجاد کنند و به پیشگیری اولیه درباره اعتیاد به بازیهای رایانه ای بپردازند.

/دانا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول