مدارکش کامل بود

مجازیست-هفتاد و دومین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور مرتضی شایسته، مسعود نجفی، کارشناسان رسانه، رامتین شهبازی روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی فیلم سینمایی «افسر و جاسوس » پرداخت.

در اولین میزگرد این هفته برنامه، مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش حضور داشت که درباره وضعیت اکران فیلم ها و چالش های پیش رو مواردی مطرح شد.

مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش:

  • درمورد اکران آنلاین باید بگویم که بسیار موافق آن هستیم و خوب است. ولی یک گرفتاری بزرگتری دارد آن هم سرقت فیلم در یک ساعت بعد از اکران فیلم در فضای مجازی است. ما در حقیقت دو گرفتاری داریم یک سرقت فیلم که باعث عدم نفع مالی تهیه کنندگان میشود و دوم اینکه این دو پلتفرمی که فیلم ها را اکران می‌کنند برخوردی با این سرقت ها نداشته اند.
  • وقتی صاحب فیلم،‌ فردای اکران ببیند که فیلم قاچاق شده دیگر چیزی در دست ندارد. همه دنبال آن هستیم که ماجرای قاچاق فیلم های سینمایی را از‌ بین ببریم ولی سخت است چون عضو قانون کپی رایت نیستیم به خاطر همین فیلم های ما به سرعت قاچاق میشود. جالب این است که این شبکه ها علیه کشور ما حرف میزنند ولی فیلم ما را پخش میکنند.
  • درمورد فیلم شنای پروانه، ما خواهش کردیم فیلم را اکران کنند و خودشان قبول کردند. ولی بعد از ۴ هفته آقای صدرعاملی گفتند میخواهیم فیلم را در شرایط بهتری اکران کنیم و ما موافقت کردیم که در زمان مناسبی اکران شود. ما طبق شرایط عادی نمیتوانیم اکران کنیم. ما پیشنهادهایی را به اقای انتظامی دادیم. مثلا پولی برای تبلیغات فیلم ها در نظر گرفته شده که فکر کنم قرار است در ستاد مبارزه با کرونا مطرح شود. آقای انتظامی پذیرفتند که فروش فیلم ها را به سینماها بدهند و معادل فروش را به صاحب اثر.

مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در مورد حواشی به وجود آمده درباره اعطای مجوز ساخت فیلم به یک چهره اینستاگرامی:

  • درمورد گرفتن پروانه ساخت و گرفتن مجوز کارگردانی یک شرایطی وجود دارد که در شورای پروانه ساخت بررسی میشود. برای فیلم اول کارگردان باید نمونه کارهایی داشته باشد و هم مدرک سینما. برای این دوستی که اشاره شد دقیقا این مراحل طی شده . ۴ نمونه کار کوتاه داشته و از نظر شورا کارهای مقبولی بوده است. مدرک او فوق لیسانس سینماست. درمورد خود فیلمنامه هم آقای اربابی با نویسنده کار جلساتی داشتند. صرفا فعالیت فرد در فضای مجازی باعث صدور یا عدم صدور مجوز برای یک فرد نمی شود.
  • درمورد عرضه فیلم ها در فضای مجازی باید گفت تمام دنیا با آن درگیر هستند. بخشی درمورد کپی رایت است بخشی داخلی است. در مورد مجازات هایی که برای سرقت و پخش آثار در نظر گرفته شده باید به روز شود و مجازات ها تغییر کند. به نظر من این میتواند اولویت داشته باشد.
  • سامانه فروش سمفا از اول تیرماه فعالیت خود را آغاز کرد و درگاه های بلیط فروشی را مدیریت میکند.مهمترین اتفاقی که با سمفا افتاد پایان انحصار در این حوزه بود. این رقابت بین درگاه ها به نفع مخاطب است. ما طی دوماه آینده با سمفا کارهای جدیدی انجام می دهیم مثلا ؛ رساندن فیلم به سینما ها ، تبلیغات فیلم ها و … که قرار است از طریق سامانه سمفا رخ میدهد.

بیشتر بخوانید: اعتراض کیهان به کارگردانی شاخ‌های اینستاگرام

/پانا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول