چگونه حساب‌های کاربری تقلبی را شناسایی کنیم

مجازیستاین روزها تعداد حساب‌های تقلبی در فضای مجازی بسیار گسترش پیدا کرده و خیلی از افراد سعی دارند با ساخت این حساب‌ها به درآمدزایی سریع و دیگر اهداف نادرست برسند. در حالی که از اولین روز فعالیت شبکه‌های اجتماعی ساخت حساب‌های تقلبی افراد مشهور نیز وجود داشته، اما حالا مشکل ساخت حساب‌های کاربری دروغین به یک مشکل جدی تبدیل شده و بسیاری از افراد با ساخت این حساب‌ها کاربران را فریب می‌دهند و اذعان عمومی را متخشش می‌کنند.

به دنبال این مسائل خیلی از شبکه‌های مجازی و شرکت‌های وابسته تلاش دارند با توسعه نرم افزارهای مناسب جلوی پرورش حساب‌های تقلبی را بگیرند. شرکت‌هایی مانند فیسبوک و توئیتر با افزایش محدودیت‌های خود سعی می‌کنند فعالیت‌های عجیب کاربران را تحت نظر بگیرند و باقی برنامه نویسان نیز با ساخت نرم افزارهای نظارتی میزان فعالیت کاربران را کنترل می‌کنند.

مشکلی که حساب‌های غیرواقعی به وجود می‌آورند آن است که می‌توانند به راحتی باور عمومی را تحت تاثیر قرار دهند و با ذهن افراد بازی کنند. به عنوان مثال طی شیوع ویروس کرونا خیلی از این حساب‌ها تصمیم گرفتند با تبلیغ داروهای دروغین فروش این مواد را بالا ببرند و مردم را قانع کنند که درمان کرونا پیدا شده است.

با این که امکان دارد بسیاری از کاربران تصمیم به خرید حساب‌های تقلبی و دنبال کنندگان این چنینی نکنند، اما خیلی از این ربات‌ها ممکن است بدون اطلاع کاربران در فهرست دنبال کنندگانشان حضور داشته باشند. با گسترش تعداد طرفداران یک حساب کاربری، توجه ربات‌ها و حساب‌های تقلبی نیز به آن‌ها جلب می‌شود چرا که سعی دارند با دنبال کردن کاربران مشهور خود را به عنوان یک حساب واقعی جا بزنند. کاربران باید توجه داشته باشند در صورت تمایل به مشهور شدن در شبکه‌های اجتماعی، دنبال کنندگان آن‌ها باید ۱۰۰ درصد معتبر و واقعی باشند.

افراد باید با وجود تعداد بالای طرفداران خود، نظارت جدی بر روی حساب‌ها داشته باشند. پیدا کردن حساب‌های کاربری تقلبی بسیار ساده و منطقی است؛ اگر کاربران نگاهی دقیق به این حساب‌ها بیندازند ایرادات موجود در هر حساب را به راحتی پیدا می‌کنند. حتی حرفه‌ای‌ترین حساب‌های تقلبی و ربات‌ها نیز ایرادات واضحی دارند که شناسایی آن‌ها کار سختی نیست. در ادامه به برخی از این نشانه‌ها برای تشخیص حساب‌های کاربری تقلبی اشاره شده است.

تعداد کاربران موجود در حساب‌های تقلبی و نرخ تعامل با آن‌ها

حساب‌های کاربری معتبر معمولا الگو‌های مشابه‌ای دارند و تعداد دنبال کنندگان آن‌ها با میزان افرادی که دنبال می‌کنند نزدیک است؛ مگر آن که شخص خود فردی مشهور باشد و میزان کسانی که دنبال کننده او هستند بسیار بیشتر باشد. این افراد همچنین تعامل بهتر و بیشتری با کاربران دارند، به طوری که روزانه با چند نفر ارتباط برقرار می‌کنند. اما در مقابل حساب‌های معتبر، کاربران تقلبی قرار دارند که الگوی مناسبی را دنبال نمی‌کنند، این حساب‌ها معمولا تعداد زیادی از کاربران را دنبال می‌کنند و با حساب‌های کاربری دیگر تعامل خاصی ندارند.

تمامی حساب‌هایی که چنین ویژگی‌هایی دارند ربات نیستند، اما فرد باید آگاه باشد که چنین ویژگی‌هایی نشان دهنده یک حساب کاربری معتبر و حقیقی نیز نیست. افراد محبوب و مشهور در فضای مجازی بیشتر دنبال کننده دارند تا این که خود افراد را دنبال کنند، تعداد افرادی که این اشخاص دنبال می‌کنند معمولا از ده درصد تعداد دنبال کنندگانشان نیز کمتر است. برای مثال حسابی با ۱۸ میلیون دنبال کننده تنها ۲۶۰ کاربر را دنبال می‌کند. در ادامه دنبال کنندگان هر کاربر نیز باید با حساب آن شخص در تعامل باشند.

به طور کلی اغلب کاربران تعاملی مطابق با ۱.۵ الی ۳ درصد از تعداد دنبال کنندگان خود را دریافت می‌کنند. یعنی اگر کاربری صد هزار دنبال کننده دارد باید حداقل ۱۵۰۰ الی ۳۰۰۰ لایک دریافت کند. در مواردی حتی درصد تعامل تا ۱ درصد نیز معقول است، اما کمتر از این میزان کاملاً غیر قابل قبول است. تصور آن که تعداد دنبال کنندگان بیشتر، سود بیشتری دارد نیز درست نیست چرا که میزان تعامل بیش از ده درصد مشکوک است و امکان دارد کاربر با استفاده از ربات‌ها لایک و نظر دریافت کند.
فراز و نشیب در میزان فعالیت‌های یک حساب

حساب‌های کاربری تقلبی معمولا از ربات‌ها استفاده می‌کنند. نحوه فعالیت این ربات‌ها به گونه‌ای است که در یک روز خاص و در زمانی کوتاه فعالیت بسیاری را از خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال تعداد دنبال کنندگان شخص ناگهان افزایش پیدا می‌کند و یا میزان لایک تصاویر آن‌ها در عرض چند ثانیه رشد عجیبی را به خود می‌بیند.

تعداد پست‌های روزانه حساب‌های کاربری

در مقابل حساب‌های معتبر معمولا رشد قابل قبول و با ثباتی دارند. تعداد دنبال کنندگان یک حساب کاربری می‌تواند پس از شهرت افزایش چشمگیری داشته باشد، اما رشد این حساب‌ها هیچ زمان ناگهانی و با تعداد فوق‌العاده زیاد صورت نمی‌گیرد. همچنین گفتنی است؛ حساب‌های تقلبی مدت کوتاهی پس از دریافت دنبال کنندگان زیاد شاهد ریزش تعداد این افراد هستند چرا که کاربران دیگر نیز از نحوه فعالیت این حساب‌های تقلبی آگاه شده‌اند.

تصویر نمایه و پروفایل مشکوک

اشخاصی که حساب کاربری تقلبی می‌سازند معمولا وقت زیادی برای طبیعی نشان دادن این حساب‌ها نمی‌گذارند. بخش توضیحات و معرفی این حساب‌ها اغلب خالی و بدون هیچ معرفی خاصی است. تصاویر نمایه و پروفایل این حساب‌ها نیز گاهی اوقات خالی و بدون جزئیات است. پیش می‌آید که این حساب‌ها نیز از تصاویری برای قرار دادن در حساب خود استفاده کنند، اما عکس بارگذاری شده معمولا تصویری مشهور و یا گول زننده است که می‌توان عدم طبیعی بودن آن را تشخیص داد.

در این شرایط هر کاربر باید از خود بپرسد چرا یک شخص حقیقی در فضای مجازی باید تمامی اطلاعات خود را پنهان کند، البته گفتنی است؛ منظور از این اطلاعات داده‌های شخصی و مهم نیست. افراد باید در نظر داشته باشند که عدم وجود تصویر نمایه و پروفایل یک چراغ قرمز به حساب می‌آید. افراد باید مراقب باشند، چرا که برخی حساب‌های کاربری از تصویر و اطلاعات اشخاص دیگر استفاده می‌کنند تا طبیعی جلوه دهند، اما با توجه به نکات دیگر شناسایی آن‌ها سخت نخواهد بود.

به‌هم‌ریختگی در بخش نظرات

ربات‌های هوشمندتر و کاربرانی که وقت بیشتری بر روی حساب‌های تقلبی می‌گذارند، سعی می‌کنند با جذب نظرات حساب خود را معتبر نشان دهند. نکته واضح در رابطه با غیر واقعی بودن این نظرات آن است که این اظهارات معمولا مشابه و تکراری هستند. کاربرانی که برای این اشخاص نظر می‌دهند با تنها از شکلک استفاده می‌کنند یا این که نظری بی‌ربط می‌دهند. در حالی که این امر برای حساب‌های کاربری نوعی تعامل به حساب می‌آید، اما برای برند‌هایی که سعی دارند رشد واقعی داشته باشند کارایی ندارد چرا که یک اظهار نظر حقیقی نیست.

میزان پست‌ها با محتوای عجیب و غیرقابل اعتماد

حساب‌های کاربری دنبال کنندگان را جذب می‌کنند چرا که فعالیت پیوسته‌ای داشته‌اند. اگر کاربری در فضای مجازی دیده شود که هزاران دنبال کننده دارد، اما تنها ۱۰ پست دارد، نشان می‌دهد که حساب کاربری وی از اعتبار لازم برخوردار نیست. در ادامه نیز ترکیب پست‌هایی که با یکدیگر همخوانی ندارند نشان دهنده عدم اعتبار حساب کاربری است.

یک حساب معتبر با هدفی مشخص ساخته شده و در زمان‌های مشخص محتوای قابل اعتمادی را به اشتراک می‌گذارد که با محتوای پیشین خود همخوانی دارد. کاربرانی که یک لحظه تصویری از دریا می‌گذارند و سپس تصویری تار از یک سلفی ناشناس را منتشر می‌کنند نمی‌توانند به عنوان یک حساب حقیقی مورد قبول واقع شوند.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول