تیغ سانسور بر گردن سریال آقازاده

مجازیستسریال «آقازاده» که امروز قسمت ششم آن با ساعتی تاخیر در پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا به نمایش درآمد، در هفته‌های اخیر به خاطر توجهش به مسائل سیاسی اجتماعی و اشاره‌هایی به برخی پرونده‌های فساد اقتصادی سروصدای بسیاری به پا کرده و برخی سکانس‌های آن به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده و مورد بحث قرار گرفته است.

شاید همین مساله هم باعث حساسیت‌های بیشتر روی سریال و اعمال ممیزی‌های عجیب برای قسمت‌های جدید آن شده باشد به طوری که قسمت ششم سریال «آقازاده» حدود ۱۵دقیقه حذفی داشته است. حذفیاتی که در برخی سکانس‌ها کاملا مشخص و واضح است و نظرات مخاطبان سریال در شبکه های اجتماعی هم از نارضایتی آنها از این سانسور گسترده حکایت دارد.

نکته قابل توجه این است که سریال «آقازاده» در قسمت ششم سفر حامد تهرانی و راضیه به مشهد را روایت می‌کند و سکانس‌های پخش شده در این قسمت بار معنوی زیادی دارد و این مساله که چطور این قسمت مشمول این همه ممیزی شده هم جای سوال دارد.

اما حذفیات قسمت ششم «آقازاده» چه بوده است؟

اکانت رسمی سریال «آقازاده» در توییتر در پاسخ به سوال یکی از مخاطبانش درباره این موضوع نوشته است: «امروز که با تاخیر به پخش رسیدیم ولی اتفاقا بچه‌های آقازاده هم متعجبند و باور نمی‌کنند حرف‌هایی درباره نماز، ایمان و معنویت و ارادت به امام رضا(ع) حذف بشه.»

این درحالی‌است که در ماههای اخیر سازمان سینمایی به خاطر کیفیت پایین و محتوای نامناسب برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی مورد انتقاد قرار گرفته است و باید دید چطور برخی از مسائل تابو در برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی به راحتی مجوز می‌گیرند اما قسمتی از یک سریال که بخش اعظم آن به مسائل معنوی و اعتقادات دینی اشاره دارد گرفتار تیغ تیز سانسور می‌شود. این سوالی است که امیدواریم مسئولان مربوطه به زودی پاسخی برای آن ارائه دهند.

نظارتی که بر محتوای سریال‌های شبکه نمایش خانگی تا جایی رها شده که این روزها شاهد اوج گرفتن بی‌بند و باری، ولنگاری، عشق‌های مثلثی، خیانت و … در این حیاط خلوتی هستیم که هیچکس متولی نظارت بر آن نیست!

در حال حاضر متولی صدور مجوزها و نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که قرار است این وظیفه به ساترا واگذار شود که ظاهرا ارشاد این حیطه را به حیاط خلوتی برای تولید آثار ضد خانواده تبدیل کرده که نظارتی هم بر محتوای آنها نیست که شاهد وفور عشق های مستطیلی و ذوزنقه ای در سریال های این روزهای شبکه نمایش خانگی نظیر دل و همگناه و … هستیم اما تیغ تیز سانسور بر گردن سریال آقازاده و صحنه های معنوی در قسمت ششم این سریال مینشیند.

/سینما انقلاب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول