افشای دلیل خرید اینستاگرام توسط فیس‌بوک

مجازیست– در بخشی از جلسه استماع اخیر مربوط به قوانین ضدانحصار (antitrust) آمریکا، تیم کوک (مدیرعامل اپل)، سوندار پیچای (مدیرعامل گوگل)، جف بیزوس (مدیرعامل آمازون)، و زاکربرگ (مدیرعامل فیسبوک) شهادت می‌دهند که ایمیل‌هایی افشا شده است.

مدارک ارائه شده به کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان آمریکا نشان داد که مارک زاکربرگ در فوریه ۲۰۱۲ ایمیلی در باره خرید رقبایی از جمله اینستاگرام و «پت» (Path) به دیود ابرسمن، مدیر مالی فیسبوک، فرستاده است.

زاکربرگ در آن پیام نوشته است:

  • این کسب‌ها نوپا هستند ولی شبکه‌هاشان راه افتاده، نام‌های تجاری‌شان برای مشتری معنا دارد، و اگر در ابعاد گسترده رشد کنند ممکن است مخل کار ما باشند.
  • با توجه به این که به نظر ما، ارزش‌گذاری خود ما نسبتا تهاجمی است و در بازار موبایل آسیب‌پذیر هستیم، کنجکاوم بدانم که باید دنبال خرید یکی دو تا از آنها برویم یا نه. تو چه نظری داری؟

ابرسمن جواب می‌دهد که زاکربرگ باید توضیح قانع‌کننده‌ای برای این خرید داشته باشد، چه «خنثی کردن یک رقیب بالقوه» چه «ادغام فراورده آنها با مال خودمان به منظور بهبود خدماتمان.»

از آن زمان، فیس‌بوک کوشیده است اینستاگرام و فیس‌بوک را بیشتر در هم ادغام کند، و از جمله زیرساخت پیام‌رسان خود را با این دو نرم‌افزار و نیز با واتس‌اپ مرتبط کرده‌است.

چنین فرایندی ممکن است با پیوند رمزگذاری واتس‌اپ به آن نرم‌افزارهای دیگر به سود کاربران باشد، اما در عین حال می‌تواند به سود زاکربرگ هم باشد، زیرا جداسازی این شرکت‌ها را دشوار می‌کند.

زاکربرگ در جواب:

  • وقتی کسی با یک مکانیسم خاص برنده می‌شود، برای دیگران سخت است که بدون انجام کاری متفاوت با او رقابت کنند
  • یک راه نگاه کردن به موضوع این است که ما در واقع داریم زمان می‌خریم. حتی اگر بعضی از رقبای تازه وارد بازار شوند، خرید ایستاگرام، پت، فوراسکوئر و غیره در این لحظه به ما یک سال یا بیشتر وقت می‌دهد تا پیش از آن که کسی بتواند دوباره به مقیاس آنها برسد، سازوکارشان را در هم ادغام کنیم.
  • آنها را از رقابت با ما به هیچ صورتی باز دارد و این که هدف ادغام نوآوری‌های آنها در فیسبوک است که به جای ترکیب عملی فراورده‌ها، آنها را یکپارچه می‌کنیم.

اما ایمیل‌های دیگر زاکربرگ با این ایمیل در تضاد بودند. او در ایمیلی نوشته است:

  • اینستاگرام بدون این که کسب عظیمی شود، می‌تواند آسیب روشنی به ما برساند.

زاکربرگ همچنین در ایمیلی به یک کارمند فیسبوک نوشت:

  • پیام داخلی‌ات یادم است، در باره این که اینستاگرام تهدیدی علیه ماست، نه گوگل پلاس. اساسا حق با تو بود، اما ویژگی استارت‌آپ‌ها این است که اغلب می‌شود خریدشان.

زاکربرگ در ایمیل دیگری:

  • یک دلیل که اغلب اهمیت توجه به گوگل دست‌کم گرفته می‌شود این است که ما احتمالا همیشه می‌توانیم تقریبا هر استارت‌آپ رقیبی را بخریم، اما مدتی طول می‌کشد تا بتوانیم گوگل را بخریم.

از زمان خرید اینستاگرام، تنش میان بنیانگذاران اولیه آن – کوین سیستروم و مایک کریگر – با مارک زاکربرگ حس می‌شد. آن دو هنگام استعفا در سال ۲۰۱۸ گفتند هدفشان آزمایش دوباره «کنجکاوی و خلاقیت»شان بوده است.

یک گزارش سال ۲۰۱۹ تارنمای «وایرد» نشان می‌دهد که زاکربرگ می‌خواست کاربران همچنان روی فیسبوک مطلب و عکس بگذارند، نه اینستاگرام.

بنا به گزارش‌ها، زاکربرگ تهدید کرد که حمایت فیسبوک را از برنامک هم‌رسانی عکس (که از جمله به اینستاگرام اجازه می‌دهد به «دوستان» کاربران فیسبوک دسترسی یابد، روی فیسبوک هم پست بگذارد و روی فیسبوک برای اینستاگرام تبلیغ کند) قطع خواهد کرد.

 زاکربرگ در جلسه کنگره:

  • من همیشه به صراحت گفته‌ام که ما اینستاگرام را هم رقیب می‌دانستیم هم تکمیل کننده خدماتمان.

زاکربرگ:

  • در آن زمان، تقریبا هیچ کس به اینستاگرام به چشم یک شبکه اجتماعی فراگیر نگاه نمی‌کرد.

در زمان خرید، اینستاگرام به‌سرعت محبوبیت می‌یافت و میلیون‌ها کاربر آیفون داشت.

زاکربرگ:

  • این نقطه عطف مهمی برای فیسبوک است، چون اولین بار است که فرآورده و شرکتی را با این همه کاربر خریده‌ایم.
  • ما قصد نداریم دیگر زیاد ازاین کارها بکنیم، شاید هم اصلا نکنیم. ولی ارائه بهترین تجربه همرسانی عکس یکی از دلایلی است که این همه مردم فیسبوک را دوست دارند، و ما می‌دانیم که ادغام این دو شرکت ارزشش را دارد.

بیشتر بخوانید: مدیران غول‌های فناوری در کمیته ضدانحصار کنگره آمریکا پاسخ میدهند

/سیتنا به نقل از تک‌کرانچ/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.