بازی های رایانه ای و تاثیر آن بر کودکان

مجازیست– تحقیقات نشان داده است بازی های رایانه ای در دهه های اخیر یکی از لذت بخش ترین و سرگرم کننده ترین ابزار بازی کودکان و نوجوانان بوده است.
امروزه بازی های رایانه ای جزء جدایی ناپذیر زندگی کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان تبدیل شده است و دومین فعالیتی است که اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را بعد از تلویزیون به خود اختصاص می دهد.
در درون این بازی ها مانند هر فناوری دیگری مزایا و معایب مختلفی نهفته شده است که بهره گیری از مزایا و جلوگیری از مضرات آن به نحوه استفاده افراد بستگی دارد.
تأثیر بازی های رایانه ای بر شخصیت بازی کنان ، موضوعی است که همواره بحث و جدل بسیاری را در جامعه برانگیخته است.
جذابیت بالا و قابلیت دسترسی آسان به بازی ها ، نبودن برنامه ریزی مناسب از طرف خانواده ها و مسئولان برای پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و عدم دسترسی به امکانات ورزشی و تفریحی از جمله علل عمده ای است که کودکان و نوجوانان را به این بازی ها سوق داده است.
نقش بازی های رایانه ای بر مهارت حل مسأله کودکان و نوجوانان
تصور اکثر خانواده ها این است که کودکان در بازی های رایانه ای و به طور مداوم در حال فکر کردن هستند ، درحالی که این بازی ها سلول های مغزی را گول می زنند و فقط چند انگشت آن هارا حرکت می دهند.
بازی کردن با ساختنی ها و برنامه های دیگران منجر می شود تا از قدرت دخل تصرف کودکان کاسته شود و در نتیجه اعتماد به نفس شان دچار تزلزل گردد.
فارغ از آسیب های فراوانی که بازی های رایانه ای به دنبال دارد ، محققان به مزایای این نوع بازی ها نیز پی برده اند.
بازی های رایانه ای مسائل خلاقانه و چالش برانگیزی را در بر می گیرد که کودکان و نوجوانان و حتی بسیاری از بزرگسالان را جذب می کند.
با توجه به اینکه محتواهای برخی بازی های رایانه ای تقریبا شبیه دنیای واقعی است ، در این بازی ها افراد با مسائل و مشکلات دنیای واقعی روبه رو می شوند و می بایست به حل این مسائل بپردازند.
افراد در جریان بازی های رایانه ای مسائل و معماهایی را حل می کنند که ممکن است در جریان زندگی واقعی و در بعضی شرایط با آن ها روبه رو شوند.
نقش بازی های رایانه ای بر سلامت کودکان و نوجوانان
وقتی کودکان به بازی های رایانه ای مشغول می شوند ، گذشت زمان را احساس نمی کنند و.وقتی به خود می آیند که ساعت های زیادی از وقتشان را صرف این بازی ها کرده اند.
کودکانی که دائما از بازی های رایانه ای استفاده می کنند ، درون گرا و منزوی می شوند و در برقراری ارتباط با دیگران ناتوان می گردند.
سپری کردن مدت طولانی برای بازی های رایانه ای موجب فاصله گرفتن فرد از دنیای واقعی می شود و ذهن فرد را درگیر تخیلات ناکارآمدی می کند که نتیجه ای جز اضطراب و افسردگی به همراه ندارد.

درد در ستون فقرات ، افزایش وزن ، خستگی مزمن ، بلوغ زودرس ، آسیب های بینایی و تیکهای عصبی از جمله عوارضی است که در پی نشستن های مداوم در پشت رایانه حاصل می شود.

/دانا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول