ربط فیلترینگ تیک‌تاک به ما

مجازیست-کمیل خجسته در کانال شخصی خود نوشت:

چیز عجیبی نیست. دنیا است دیگر. می‌گردد و اینجوری امروز چریک‌خبرنگارهای بی‌بی‌سی را مجبور می‌کند که از بستن و فیلترینگ آن در امریکا دفاع کنند. انگار نه انگار که این استاندارد در ایران سر تلگرام و امثالهم برعکس دنبال می‌شد.

اما چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ واقعیت اینست که جهان جدید به‌ وسیله‌ی اینترنت در حال شبکه‌ای شدن است. در این دنیای شبکه‌شده، آنچه جدید می‌نماید، جامعه‌ی شبکه‌ای و معماری شبکه‌سازی‌شده‌ی آن است که در آن گره‌های به هم پیوسته با ارتباطات مختلف درون شبکه‌ قرار دارند و اثرات اجتماعی مختلفی را بر جوامع می‌گذارند. برخی محتوا را عنصر بسیار مهمی در شکل‌دادن به قدرت آینده می‌بینند. اما رخدادها و رفتارهایی که تاکنون به‌وجود آمده است نشان می‌دهد که قدرت با سه عنصری غیر از محتوا در حال جابجایی یا انتقال از لایه حکومتی به انواع غیرحکومتی‌اش است.

سه عنصر قدرت‌ساز آینده چیستند؟
این سه عنصر زیرساخت، دستگاه‌ها، ابزارها و پلتفرم هستند. آن‌ها حاکمان جدید هستند که هر کدام بر دیگری توفق و برتری هم دارند و کنترل و اعمال حاکمیت را با وضع قوانین، هنجارها، معماری و بازار در حال به دست گرفتن هستند.
در عصر شبکه، با ایجاد روابط فرامکانی و بی‌زمانی بر بستر اینترنت کنشگر شبکه خلق می‌شود. کنشگری که خود را در قید حاکمیت دولت ملی نمی‌بیند چرا که روابط و محتوایش در کنترل او نیست و دولت تنها به یک گره هرچند مهم از شبکه خاص تبدیل می‌شود و تولیدکنندگان محتوا و سرویس تابع حکمرانان جدید فعالیت می‌کنند.
و اطلاعات و داده، نفت آینده هستند پس از فیلترینگ تیک‌تاک و وی‌چت در امریکا تعجب نکنید و اینها جنگ‌های جدید در حوزه فناوری است که بخشی از آینده‌ی قدرت را معلوم خواهد کرد.

پی‌نوشت: بله، جریان تحریف به‌دروغ می‌گوید، فیلترینگ الگوی رفتاری انقلاب اسلامی است. در حالی‌که طرح شبکه ملی اطلاعات نقطه‌ی تمرکز تفکر انقلابی است برای پیروزی در این میدان در گام دوم انقلاب اسلامی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول