قانون ۵خطی

مجازیست– مایک پمپئو، ۵آگوست، قانونی را ابلاغ کرد تا به گفته وی در راستای برنامه‌های دولت ترامپ برای پاسداری از حریم شخصی شهروندان و حساس ترین اطلاعات شرکت های امریکایی از تعرض های تهاجمی باشد. هرچند وی یکی از مصادیق این تعرض‌ها را حزب کمونیست چین دانسته ولی بنظر می‌رسد این برنامه تماما برای مقابله با نفوذ چین در زیرساخت های فناوری امریکا تهیه شده است.

براساس بیانیه وزیر امور خارجه امریکا، برنامه شبکه پاک ، پنج خط جدید در تلاش برای محافظت از زیرساخت های مهم ارتباطات از راه دور و فناوری در آمریکا است.

به گفته پمپئو، این برنامه ها ریشه در استانداردهای بین المللی پذیرفته شده دارد و بر اساس دستورالعمل «مسیر پاک ۵G» که در ۲۹ آوریل ۲۰۲۰ اعلام شد ، برای تأمین امنیت تبادل داده بر بستر ۵G در مراکز دیپلماتیک ایالات متحده در خارج از کشور و در داخل ایالات متحده ساخته شده است.

پنج خط جدید تلاش برای شبکه پاک به شرح زیر است:

بستر پاک

برای اطمینان از اینکه بسترهای قابل اعتماد جمهوری خلق چین با شبکه های ارتباطی ایالات متحده ارتباط ندارند.

بنابر بیانیه وزیرخارجه امریکا، اینگونه شرکت ها خطری برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب می شوند و نباید خدمات ارتباطات بین المللی از طریق ایالات متحده و خارج از کشور ارائه دهند.

ذخیره‌سازی پاک

برای حذف برنامه های غیرقابل اعتماد از فروشگاه های برنامه تلفن همراه ایالات متحده.

پمپئو در توضیح این مورد گفته است: برنامه های جمهوری خلق چین حریم خصوصی ما را تهدید می کنند ، ویروس ها را گسترش می دهند و تبلیغات و اطلاعات را گسترش می دهند. حساس ترین اطلاعات شخصی و تجاری آمریکایی باید در  تلفن های همراه این کشور در برابر بهره برداری و سرقت به نفع چین محافظت شود.

برنامه های پاک

برای جلوگیری از نصب برنامه‌های پیش‌فرض که روی تلفن‌های ساخت جمهوری خلق چین وجود دارد یا در استورهای آن‌ها عرضه می‌شود.

وزارت خارجه امریکا با توضیح این مطلب که هواوی ، بازوی نظارتی و جاسوسی جمهوری خلق چین ، در مورد نوآوری ها و اعتبار شرکتهای برجسته آمریکایی است. از این این شرکت‌ها خواسته برای عدم همکاری با یک  متخلف حقوق بشر، برنامه های خود را از فروشگاه اپلیکیشن هواوی حذف کنند.

داده‌های ابری پاک

برای جلوگیری از ذخیره شدن حساس ترین اطلاعات شخصی شهروندان ایالات متحده و دارایی شرکت‌های امریکایی ، از جمله تحقیقات واکسن COVID-19 ، در سیستم های مبتنی بر ابر که از طریق شرکت هایی مانند Alibaba و Baidu قابل دسترسی و پردازش هستند.

کابل پاک

برای اطمینان از اینکه کابل هایی که امریکا را به اینترنت جهانی متصل می کند ، برای جمع آوری اطلاعات توسط  جمهوری خلق چین در مقیاس بیش از حد ، به کار گرفته نمی‌شود.

براساس این بیانیه، امریکا با همکاری شرکای خارجی خود پاک بودن کابل‌های اینترنت جهانی را نیز پایش خواهد کرد.

وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده برنامه شبکه پاک در حال رشد است؛ پمپئو همچنین از همه کشورهای جهان و متحدان امریکا خواسته برای مقابله با نظارت چین بر اینترنت دنیا به این برنامه بپیوندند.

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول