والدین نسبت به حضور فرزندان خود در فضای مجازی حساسیت داشته باشند

مجازیستسجاد ستوده، مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان در جمع خبرنگاران:

والدین باید نسبت به حضور فرزندانشان در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی تازه محبوب شده‌ای نظیر تیک تاک و لایکی حساسیت بیشتری به خرج دهند، اپلیکیشن لایکی برای نوجوانان و نونهالان نامناسب است.

خانواده‌ها نباید فرزندان خود را در این دنیای بی در و پیکر تنها رها کنند، در دنیای دیجیتال،زده امروز برای حفظ سلامت فرزندان، راهی به غیر از  همراهی کامل خانواده‌ها با آن‌ها در دنیای مجازی وجود ندارد از طرفی فیلتر هم در این مورد جوابگو نیست.

اقبال عمومی به سمت شبکه‌های اجتماعی ویدیو محوری نظیر لایکی و تیک تاک را نشان‌دهنده تغییر ذائقه جدی در استقبال مخاطبان از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعیاست، این ویدئو محور شدن ذائقه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در اپلیکیشن‌هایی مانند لایکی هیچ مرز اخلاقی مشخصی وجود ندارد.

این اپلیکیشن در جولای ۲۰۱۷ توسط یک شرکت سنگاپوری با هدف ساخت ویدیوهای کوتاه با استفاده از جلوه‌های ویژه مختلف، با عنوان لایک Like تولید و منتشر شده و اقبال خوبی هم دارد.

طراحان و سازندگان اپلیکیشن لایکی در ادامه با حفظ ویژگی تولید و ویرایش ویدئو، امکانات یک شبکه اجتماعی ویدئو محور را به آن افزوده و نام آن را نیز به لایکی Likee تغییر دادند.

لایکی تا پایان سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۳۰ میلیون بار از گوگل پلی دانلود شده بود.

برخی از آمارهای غیر رسمی، از عضویت نزدیک به ۵ میلیون کاربر ایرانی که اکثراً زیر ۱۶ سال هم سن دارند در این نرم‌افزار حکایت دارد.

در گذشته میانگین سنی کاربران برخی از شبکه‌های اجتماعی، بالای ۱۸ و ۲۰ سال بود، اما همین بازه سنی موجبات ایجاد نگرانی در بسیاری از خانواده‌ها و برخی از اندیشمندان را فراهم کرده است.

 اگر زمان ثبت‌نام در لایکی سن مثلاً  ۹ یا حتی پائین‌تر درج شود نرم‌افزار از عضویت ممانعتی به عمل نمی‌آورد و فرد به راحتی می‌تواند عضو آن شود.

تمام شبکه‌های اجتماعی در پروتکل‌های حقوقی خود حداقل سنی را برای عضویت وضع کرده‌اند که پائین‌ترین سن عضویت در آن‌ها ۱۳ سال و متعلق به واتس اَپ است.

خانواده‌ها و والدین باید خود این نرم‌افزارها را بشناسند، آگاهی‌ها و اطلاعاتشان پیرامون آن‌ها را افزایش دهند و تنظیمات و شیوه به کارگیری آن‌ها را یاد بگیرند.

پیدا کردن فعالیت‌های جایگزین مناسب در دنیای حقیقی و در دنیای مجازی برای این شبکه‌ها و حتی دیگر فعالیت‌های دیجیتالی که آسیب‌هایی با خود به همراه دارند راهکاری مهم و مناسب برای والدین است.

این موضوع نشان از یک تغییر ذائقه جدی در استقبال مخاطبان از پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است و این ویدئو محور شدن ذائقه‌ها باید مورد توجه اندیشمندان و متولیان فرهنگی قرار گیرد.

در حال حاضر این ویدئو است که به عنوان شاخص اصلی در اقبال مخاطب به یک شبکه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است که مخاطرات و تبعات خاص خود را نیز به دنبال دارد.

باید در ابعاد مختلف به این موضوع و گسترش اپلیکیشن‌هایی مانند لایکی توجه داشته باشیم و سیاست‌ها و برنامه‌های خود را بر آن مبنا تنظیم کنیم.

/تسنیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول