رگولاتوری اپل در صنعت بازی

مجازیست-اپل هفته گذشته با تصمیماتی که اتخاذ کرده، با رد قرار دادن یک اپلیکیشن گیم در اپ استور و تایید یک اپ دیگر، در صنعت گیم خبرساز شده است.

موردی که اپل نپذیرفته در اپ استور قرار دهد، اپلیکیشن xCloud مایکروسافت بوده است. xCloud یکی از مهم ترین پلتفرم‌های نرم‌افزاری ایکس باکس است که به گیمرها امکان پخش مستقیم بازی‌های کنسولی را روی دستگاه‌های دیگر می‌دهد. این پلتفرم مدت‌ها در مرحله تست بوده و پیش‌بینی می‌شود که ماه آینده میلادی به صورت رسمی فعال شود. این اپ قرار بوده روی پرایم‌تایم قرار بگیرد؛ ولی اپل فعلا این موضوع را نپذیرفته است.

از سوی دیگر، اپل، اپلیکیشن گیمینگ فیس‌بوک را تایید کرده است. فیس‌بوک مدت‌ها برای قرار دادن این اپ در اپ‌استور تلاش ناموفق کرده بود و بالاخره این اپلیکیشن روز جمعه گذشته، پس از حذف یکی از امکانات مهم آن، که یک مجموعه از بازی‌های موبایلی بود، از سوی اپل تایید شده است.

شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیات فیس‌بوک در بیانیه‌ای اعلام کرد: متاسفانه مجبور به حذف امکان بازی در این اپلیکیشن شدیم تا موافقت اپل را به دست بیاوریم.

تیم ایکس باکس مایکروسافت نیز در بیانیه‌ای، به اپل تاخته است. در این بیانیه آمده است: اپل به عنوان بستر انحصاری، به کاربران امکان دسترسی به گیمینگ ابری را و خدمات اشتراکی مانند Xbox Game Pass را نمی‌دهد. این شرکت در مواجهه با اپلیکیشن‌های بازی رفتار دوگانه دارد و به اپ‌های غیر بازی، حتی وقتی حاوی محتواهای تعاملی باشند، ملایم‌تر رفتار می‌کند.

این‌ها در حالی است که اپل سال گذشته پلتفرم خدمات اشتراکی بازی خود را با نام Apple Arcade معرفی کرد و به نظر می‌رسد که علاقه ندارد به پلتفرم‌های مشابه دیگر، در iOS سهم چندانی بدهد.

در عین حال اپل برای انتشار استادیای گوگل نیز روی اپ استور مجوز صادر نکرده است و به این ترتیب، پلتفرم‌های خدمات اشتراک بازی هر سه غول این صنعت را از دسترسی به اکوسیستم آیفون و آی‌او‌اس محروم کرده است.

اما دلیلی که برای رد درخواست این اپلیکیشن‌ها مطرح شده نیز جالب است. اپل اعلام کرده که این اپ‌ها پلتفرم‌های بازی هستند، بنابراین باید شرکت‌ها تک‌تک بازی‌هایی که در آنها قرار می‌گیرد را برای بررسی در اختیار اپل قرار دهند.

سخنگوی اپل در این زمینه گفت: اپ استور مکانی امن و قابل اعتماد برای مشتریان ماست تا اپ‌های مورد نظرشان را دانلود کنند و ضمنا یک فرصت کسب‌وکار مناسب هم برای توسعه دهندگان نرم‌افزار است. قبل از اینکه اپ‌ها درون فروشگاه ما قرار بگیرد، تمامی آنها را با توجه به راهنماهایی که به منظور محافظت از مشتریان و ارایه یک محیط رقابت عادلانه برای توسعه دهندگان تدوین شده، بررسی می‌‌کنیم.

حالا از آنجا که سه شرکت یاد شده، تک تک گیم‌های قابل بازی در پلتفرم‌های خود را برای بررسی ارایه نکرده‌اند، اپل نیز دسترسی به این اپ‌ها را ممکن نمی‌کند. موضوعی که موجب شده فیس‌بوک به این قواعد تن بدهد و بخش بازی آنلاین را از پلتفرم خود حذف کند.

/آی‌تی‌من به نقل از بیزنس اینسایدر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول