نگرانیم!

مجازیست– سردار وحید مجید در گفت‌وگو با مهر:

  • حمایت‌های ما از کسب و کارها این است که زیرساخت‌های امنی برای این کسب و کارها فراهم کنیم. هر چقدر زیرساخت‌های کسب و کارهای اینترنتی امن باشد و مؤلفه‌های امنیتی و پارامترها را رعایت کنند برای پلیس از دو جهت مهم است. هم اینها (کسب و کارهای اینترنتی) می‌توانند کسب و کارهای خود را بر اساس موازین قانونی انجام دهند و هم اینکه حفاظت داده مردم انجام می‌شود.
  • بالاخره مردم به این کسب و کارهای اینترنتی مراجعه می‌کنند و داده‌های آنها در آن محل نگهداری می‌شود. حال این داده می‌تواند در حوزه حمل و نقل باشد، در حوزه ارائه سرویس باشد، یا دیگر مسائل؛ که در این رابطه یعنی حفاظت داده‌های مردم اقدامات زیادی انجام دادیم و جلسات بسیار متعددی با کسب و کارهای اینترنتی برگزار کردیم.
  • بازبینی‌های امنیتی –مراقبتی را بر مبنای استانداردهای جهانی که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد بر روی کسب و کارهای اینترنتی مجوز دار در کشور انجام داده‌ایم و می‌توان گفت که بالغ بر ۲۲۰ پارامتر امنیتی را در بازبینی کرده‌ایم و به کسب و کارها اعلام کردیم که اگر این موارد را رعایت کنید، هم دچار آسیب پذیری نمی‌شوید و هم در زمان حادثه اینترنتی خود را امن سازی می‌کنید.
  • این بازبینی‌ها و هشدار یکی از وظایف پلیس فتا در حوزه کسب و کارهای اینترنتی است و در همین راستا هم پلیس فتا دستورالعمل‌هایی را به کسب و کارها اعلام کرده است و کسب و کارها دسته بندی شدند و بر مبنای هر حوزه شغلی که دارند جلسات تخصصی با پلیس فتا برگزار کرده‌اند.
  • هیچگاه صد در صد نمی‌توانیم بگوییم در فضای سایبر امنیت تضمین شده است. مخاطبان طبیعتاً باید به کسب و کاری مراجعه کنید که اولاً در حوزه سرزمینی ما باشد و در ثانی مجوزهای لازم را از مراکز صدور مجوز دریافت کرده باشد. وقتی این موارد را رعایت می‌کنند نظارت بر حوزه زیرساخت‌های این کسب و کارها وجود دارد و شاید بتوان گفت چنین کسب و کاری از امنیت خوبی برخوردار است. البته این کسب و کارها امنیت  را هم باید رعایت کنند یعنی مسئولیت حفاظت از امنیت داده مردم را بر عهده بگیرند.

بیشتر بخوانید:پلیس فتا، مرجع هماهنگ‌کننده امنیت سایبری کسب‌وکارها

  • الحمدالله تاکنون مشکل جدی در این حوزه‌ها نداشتیم. ضمن اینکه ما نظارت لازم را در این مورد انجام می‌دهیم. چند مورد که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی مشکل ایجاد شد رسیدگی‌های قضائی را انجام دادیم. اگر مربوط به خود کسب و کار بود بررسی کردیم، اگر مربوط به حوزه بیرونی بود، پرقدرت پیگیری کردیم.
  • افراد تا حدودی می‌توانند از این داده‌های مردم در خرید اینترنتی بهره برداری کنند ولی سطح دسترسی به اینها باید از طریق کسب و کار تعریف شده باشد. باید نگران کسب و کارهایی باشیم که در شبکه‌های اجتماعی خارجی وجود دارد. آنجا عنان گسیخته است. کسی که در بستر اینستاگرام پوشاک می‌فروشد مجوزی ندارد. نگاه‌ها متفاوت است ولی از نظر پلیس این صفحات امن نیست. مواردی که به داده‌های افراد ارتباط دارد می‌تواند مورد تحلیل قرار گیرد.
  • در سایت‌های رسمی ما نظارت‌هایی وجود دارد و کنترل‌های لازم انجام می‌شود. خواه ناخواه حوزه کسب و کارهای تجاری در حوزه دیجیتال تعریف می‌شود. یک زمانی سرقت فلان فروشگاه متصور بود و الان سرقت داده‌های افراد است. روی اینها باید ملاحظات و مراقبت‌ها انجام شود و برای هر فعالیتی پیش بینی‌های مراقبتی انجام شود و مسئولیت هم برای اینها تعریف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول