گفتمان تعلیم و تربیت در فضای مجازی تغییر کرده است

مجازیستسید عیسی میرشفیعی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران در نشست با معلمان تولید کننده محتوای الکترونیکی استان:

  • تا اینجا معلمان ما جهادی کار کردند و ما قدردان زحمات آنها هستیم. اما از این پس باید با برنامه کار کنیم و بدانیم که قرار است چه کاری انجام دهیم. باید مشخص شود چه هدفی داریم و معلمان چه محتوایی تولید می کنند.
  • نیازمند بازتعریف نقش معلم، مدرسه، والدین و دانش آموزان هستیم،  به ویژه نقش والدین باید تغییر کند چرا که امروز هیچ معلمی بدون حضور والدین نمی تواند کار آموزش را انجام دهد. از این رو طرح والد_مربی را برای دوره پیش دبستانی، پایه اول و دوم طرح ریزی کردیم تا از آغاز سال تحصیلی جدید اجرا شود. در این طرح معلمان، والدین را متوجه ماموریتی که قرار است در منزل برای دانش آموزان انجام دهند خواهند کرد.
  • براساس سند تحول بنیادین آموزش وپرورش معلم را مربی دانسته و  والدین نیز باید به نوعی همیار مربی باشند. زیرا فضای کلاس، زمان و مکان آموزش در حالت مجازی تغییر کرده و امروز در فضای مجازی هیچگونه محدودیتی در زمان و مکان وجود ندارد. در حقیقت گفتمان تعلیم و تربیت در آموزش مجازی کاملا تغییر کرده است.
  • در شرایط مجازی مفاهیمی همچون اعتماد و نظارت بسیار مهم است. ارزشیابی در این فضا باید بر این اساس انجام شود و ابزارهای ارزشیابی تغییر کرده است. درواقع هر محتوایی که تولید می کنیم باید ارزشیابی متناسب با آنرا نیز براساس موقعیت طراحی کرده و شیوه مدیریت بر این قضیه را ترسیم کنیم.
  • در دوره ابتدایی تربیت و مهارت از آموزش مهم تر است. باید راهکارهایی پیدا کنیم که مفاهیم تربیتی، مهارتی و حتی حرکتی را در برنامه درسی بگنجانیم. در طول چند ماه اخیر بیشترین محتواها در درس ریاضی بوده و معلمان به دروس تربیتی کمتر پرداختند که این اتفاق در سال تحصیلی آینده باید تغییر کند. معلم باید بداند برنامه درسی تغییر کرده و همه ی فعالیتها را در نظر بگیرد.
  • اگر در آموزش مجازی درست عمل نکنیم مرگ مدرسه رخ خواهد داد پس تولید محتوای الکترونیکی نباید شان معلم را کاهش دهد. در تولید محتوای الکترونیکی باید حضور معلم حفظ شود. معلم باید در آموزش مجازی بچه ها را برای دنیای واقعی آماده کرده و به مباحثی همچون ارتباط عاطفی، ارگونومی حرکات بدن و انعطاف برنامه ای توجه کند.

وابط عمومی آموزش و پرورش مازندران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول