حذف ۷ میلیون پست دروغین درباره کرونا از فیس‌بوک

مجازیست-کمپانی فیس‌بوک مجبور بوده تنها بین ماه‌های آپریل تا ژوئن، بیش از هفت میلیون پست شامل اطلاعات غلط از ویروس کرونا یا شایعات مربوطه را حذف کند. فیس‌بوک امکان برچسب زدن و بررسی صحت محتوای بیش از ۹۸ میلیون پست را فعال کرده، اما همچنان سیاست حذف محتوا در دستور کار قرار دارد.

این کمپانی آمار فوق را همراه با تشریح برخی از قوانین و استانداردهای جدیدش منتشر کرده که شامل جزئیات حذف محتواهای بی‌شماری می‌شود. این شرکت معمولا آمار اطلاعات نادرست را در این دست از گزارش‌ها منتشر نمی‌کند، اما با توجه به حساسیت و سخت‌گیری بیشتر در رابطه با ویروس کرونا، لازم بوده صدمات احتمالی و نرخ محتوای غلط اعلام شود.

این شبکه اجتماعی به صورت مداوم جلوی نشر اخبار دروغین مربوط به کشف درمان یا واکسنی برای کووید-۱۹ را می‌گیرد، و در عین حال اطلاعات ناصحیح مرتبط با نرخ مرگ و میر و ابتلا در جهان را نیز سرکوب می‌کند. آنها همچنین در زمینه تشویق مردم به استفاده از ماسک و رعایت فواصل اجتماعی و خودداری از سفرهای غیرضروری عملکرد خوبی داشته‌اند.

هرچند با تمام این دست از فعالیت‌ها، نشر اخبار غلط و شایعه پراکنی در سطح شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و اینستاگرام با شدت زیادی جریان دارد و مسئولان مجبور هستند روزانه قوانین سفت و سخت‌تری در این زمینه وضع کنند. هرچند می‌دانیم تنها راه حل نهایی این موضوع، افزایش دانش و باور نکردن خیلی ساده هر خبری در سطح اینترنت است.

چند ماه قبل ویدیویی در فیس‌بوک منتشر شد که مدعی بود استفاده از ماسک برای بدن مضر است و ویروس کرونا در آزمایشگاهی چینی تولید شده. مدتی بعد هم باز ویدیویی جدید می‌گفت داروی مالاریا درمانی موثر برای کووید-۱۹ است که همگی بازدیدهایی میلیونی داشتند و بعدا توسط فیس‌بوک حذف شدند. هفته پیش هم پستی از دونالد ترامپ از سوی این شبکه اجتماعی حذف شد که در آن رئیس جمهور آمریکا مدعی شده بود کودکان در مقابل ویروس کرونا ایمن هستند.

گفتنی است طبق گزارش Hillicon Valey فیس‌بوک تنها طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی حدود ۲۲.۵ میلیون پست را به خاطر نفرت پراکنی و اطلاعات نادرست حذف کرده؛ این در حالی است که رقم مورد بحث برای سه ماهه نخست سال جاری تنها ۹.۶ میلیون پست بوده. بدون شک نرخ نشر محتوای نفرت پراکن و غلط زیاد نشده، بلکه فعالیت‌های امنیتی فیس‌بوک افزایش پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول