هوش مصنوعی فیس‌بوک تصاویر MRI را ثبت خواهد کرد

مجازیستحتی اگر تاکنون عکاسی توسط دستگاه MRI را تجربه نکرده باشید؛ احتمالا شیوه کار آن‌را در برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها مشاهده کرده‌اید. هنگام تهیه تصاویر MRI پزشک معمولا از بیمار درخواست می‌کند که تا پایان فرآیند عکس‌برداری کاملا بی‌حرکت باقی بماند. این فرآیند احتمالا با سرعتی بسیار آهسته انجام شده و تا ۱ ساعت زمان خواهد برد.

چنین وضعیتی احتمالا برای برخی بیماران مبتلا به اختلال کلاستروفوبیا (تنگناهراسی) مشکل‌ساز خواهد بود. بعلاوه سروصدای ایجاد شده توسط دستگاه نیز تا حدودی آزاردهنده است.

خبر خوش اینکه محققان مرکز هوش مصنوعی فیس‌بوک و موسسه NYU Langone Health با تلاش‌های خود موفق به طراحی نوعی شبکه عصبی شده‌اند که ظاهرا می‌تواند مدت زمان لازم برای ثبت تصاویر MRI را از ۱ ساعت به تنها چند دقیقه کاهش دهد.

شیوه کارکرد روش فوق بدین‌ترتیب است که در عوض استفاده از دستگاه MRI جهت ثبت ۱۰۰ درصدی داده‌ها این شبکه عصبی موسوم به fastMRI صرفا به ۲۵ درصد داده‌ها احتیاج داشته و سایر داده‌ها را به‌طور مستقل تولید خواهد کرد. با مقایسه نتایج آزمایشات fastMRI و روش‌های سنتی‌تر به‌نظر می‌رسد که در اکثر مواقع میان نتایج تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین از هر ۶ رادیولوژیست ۵ نفر از آن‌ها قادر به تشخیص تفاوت‌های میان اسکن‌های معمولی و ورژن تولید شده توسط هوش مصنوعی نبودند.

مهم‌ترین نکته اینکه شبکه عصبی مذکور بر روی کلیه دستگاه‌های MRI فعلی قابل استفاده خواهد بود. این پدیده بدان معناست که بیمارستان‌ها از خریداری تجهیزات جدید بی‌نیاز خواهند بود. همچنین این روش با توجه به سرعت بالا و کیفیت تصاویر تولیدی خود می‌تواند مدت زمان انتظار بیماران برای ثبت تصاویر MRI را کاهش دهد؛ موضوعی که به‌صورت بالقوه موجب ارتقاء مراقبت‌های بهداشتی خواهد شد.

/آی تای رسان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول