نگاه افکار عمومی آمریکا به سانسور سیاسی در توییتر و فیس‌بوک

مجازیستدر حالی که چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده، مرکز تحقیقات «پیو» در نظرسنجی جدیدی دیدگاه افکار عمومی آمریکا نسبت به سانسور مواضع و نظرات سیاسی در شبکه های اجتماعی را جویا شده است.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد بخش عمده ای از جامعه آمریکا معتقد به سانسور دیدگاه های سیاسی در شبکه های فیس بوک و توییتر هستند.

طبق این نظرسنجی ۷۵ درصد آمریکایی ها گمان می کنند که رسانه های اجتماعی به احتمال فراوان (۳۷ درصد) یا با احتمال نسبی (۳۶ درصد) دیدگاه های سیاسی مخالف با عقاید خود را سانسور می کنند.

این در حالی است که فقط ۲۵ درصد آمریکایی ها معتقدند که رسانه هایی چون فیس بوک و توییتر هیچگونه تعصب سیاسی نسبت به مواضع کاربران ندارند.

در این میان اکثر پاسخگویان از هر دو حزب آمریکا معتقدند که سانسور به احتمال زیاد در این رسانه ها اتفاق می افتد، اما این باور خصوصاً در بین جمهوریخواهان از رواج بیشتری برخوردار است.

از هر ۱۰ نفر جمهوریخواه یا افراد نزدیک به این حزب، دست کم ۹ نفر (۹۰ درصد) احتمال می دهند که پلتفرم های اجتماعی دیدگاه های سیاسی مغایر با عقاید خود را سانسور می کنند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۸ برابر ۸۵ درصد بود.

براساس این گزارش وقوع چند رخداد در ماه های اخیر توجه افکار عمومی را به سمت سیاست های تبعیض آمیز رسانه های اجتماعی معطوف کرده است از جمله دو مورد برچسب گذاری توییت های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که این توییت ها را حاوی “اطلاعات گمراه کننده پیرامون پروسه های رای دهی در انتخابات” برچسب زده بود.

این در حالی است که شرکت های اجتماعی بارها اعلام کرده اند که محتوای مطالب ارسالی کاربران را براساس دیدگاه های سیاسی سانسور نمی کنند.

به علاوه طبق نظرسنجی پیو، این نظریه که اکثر شرکت های بزرگ فناوری از دیدگاه های لیبرال نسبت به مواضع محافظه کارانه حمایت می کنند در بین جمهوریخواهان رواج بسیار بیشتری دارد.

امروزه، ۶۹ درصد از جمهوریخواهان تصور می کنند که شرکت های فناوری عموماً پشتیبان دیدگاه های لیبرال نسبت به مواضع محافظه کارانه هستند در حالی که این رقم در بین دموکرات ها ۲۵ درصد است.

نظرسنجی فوق درمی یابد که افکار عمومی در این باره که آیا شرکت های رسانه اجتماعی باید درگیر فرآیند راستی آزمایی شوند یا خیر دچار اختلاف نظر هستند، اما یک اطمینان نسبی وجود دارد که این پلتفرم ها می بایست تعیین کنند که کدام محتوا را باید برچسب گذاری کرد.

در این میان ۷۳ درصد از دموکرات ها قویاً یا تا حدی، برچسب گذاری مطالب ارسالی مقامات منتخب بر روی پلتفرم های اجتماعی با عنوان یک مطلب «اشتباه یا گمراه کننده» را تأیید می کنند اما از سوی دیگر ۷۱ درصد جمهوریخواهان می گویند که تا حدودی مخالف این رویه هستند.

در مجموع ۵۱ درصد آمریکایی ها می گویند قویا یا تا حدی موافق برچسب گذاری پست های مقامات منتخب بر روی پلتفرم های اجتماعی با عنوان گمراه کننده هستند، در حالی که درصد مشابهی (۴۶ درصد) اعتقاد دارند که دست کم تا حدی مخالف این روند می باشند.

این مطالعه اساساً با هدف بررسی دیدگاه جامعه آمریکا نسبت به نقش شرکت های بزرگ فناوری در چشم انداز سیاسی کشورشان صورت گرفت و برای این منظور ۴۷۰۰ فرد بزرگسال آمریکایی در فاصله ۱۶ تا ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰ تحت نظرسنجی قرار گرفتند.

براساس این گزارش آمریکایی ها احساسات متناقضی نسبت به روابط خود با شرکت های بزرگ فناوری دارند. هرچند آنها به تأثیر فناوری بر زندگی خود طی دهه های اخیر اذعان می کنند اما در عین حال منتقد جدی صنایع فناوری بوده و در خصوص مدیرانی که بر آنها حکمرانی می رانند ابزار نگرانی کرده اند.

این به یکی از مسائل بسیار بارز در سیاست تبدیل شده است تا جایی که منتقدان، شرکت های فناوری را به داشتن تعصبات سیاسی و جلوگیری از بحث و تبادل نظر آزاد در پلتفرم های خود متهم کرده اند.

/عصر آی.سی.تی به نقل از pewresearch.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول