بایدها و نبایدهای فعالیت رسانه‌های مجازی در محرم

مجازیستسازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) ضوابط فعالیت رسانه‌های فضای مجازی درخصوص محرم امسال را اعلام کرد.

براساس این دستورالعمل، که ذیل طرح خیمه‌های رسانه‌ای تعریف شده است، رسانه‌ها برای پخش زنده مراسمات مذهبی محرم و صفر نیازمند دریافت مجوز از ساترا خواهند بود. هرچند ساترا تا لحظه تنظیم این گزارش نام هیچ رسانه‌ای را به عنوان رسانه‌های دارای مجوز معرفی نکرده، اما اعلام کرده است مشترکین اپراتورهای همراه اول ، ایرانسل ، شاتل ، آسیاتک و شرکت مخابرات در ماه محرم جهت بهره‌مندی از مراسم هیئت‌های آنلاین بر بستر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر از اینترنت رایگان برخوردار هستند.

مطابق دستورالعمل ساترا، رسانه‌های متقاضی پوشش زنده مراسمات مذهبی باید این مراسم را با تاخیر ۱۵دقیقه‌ای روی پلتفرم خود منتشر کنند و تمامی اطلاعات این پخش زنده شامل محتوای انتشاریافته به همراه کلیه داده‌های‌ همراه از قبیل گفتگوی کاربران، تعداد کاربران، تعداد بازدید‌ها، ساعت و تاریخ انتشار را در سامانه شاهد بارگزاری و دسترسی‌های لازم را به ساترا و سازمان تبلیغات اسلامی بدهند.

در این دستورالعمل تاکید شده است رسانه‌ها فقط مجاز به پوشش و پخش هیئت­های دارای شماره ثبت «مجوز برگزاری مراسم محرم ۹۹» هستند؛ هیئت‌های مذهبی این شماره ثبت را از طریق سامانه بیرق سازمان تبلیغات اسلامی دریافت خواهند کرد.

علاوه بر این پخش برخط مراسم­ هیئت ­های مذهبی با رعایت الزامات ذیل مجاز است و در صورت عدم رعایت این الزامات رسانه ملزم به قطع پخش برخط هیئت است:

  • رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا ویژه محرم در تصاویر منتشرشده هیئت‌های مذهبی الزامی است.
  • برنامه منتشرشده باید در چارچوب عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین ‌علیه‌السلام باشد و انتشار هرگونه محتوای غیرمرتبط یا سیاسی و مسائل حساسیت‌زا ممنوع است.
  • انتشار هرگونه محتوای حاوی مضامین سخیف، توهین‌آمیز، تفرقه‌انگیز و دارای ابهام ممنوع است.
  • پخش مراسمی که در آن بزرگان مذاهب اسلامی مورد اهانت قرار می ­گیرند، ممنوع است.
  • انتشار آلات موسیقی و پخش ترانه در مراسم‌های عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین ‌علیه‌السلام مجاز نیست.
  • ضوابط تصویرسازی برای پخش برخط هیئت مذهبی منطبق با شئونات اسلامی مجاز است.
  • نمایش صحنه‌ها، تصاویر و نمادهای نامناسب، افراد یا چهره‌هایی که دارای پوشش، آرایش و ظاهر نامناسب هستند، ممنوع است. در صورت ضرورت نمایش جمعیت یا حاضرین، تصاویر به صورت نماهای باز پوشش داده شود.
  • رسانه نباید نسبت به پوشش دسته­ های عزاداری جمعی با حضور تماشاگر یا مشارکت‌کنندگان اقدام نماید.
  • انتشار مراسم قمه‌زنی، خودزنی و مراسم‌هایی از این قبیل مجاز نیست.
  • پخش سینه‌زنی که در آن افراد برهنه شده باشند، ممنوع است.

بنابر اعلام ساترا، پخش زنده در زمانی که هیئت برنامه عزاداری ندارد،‌ دریافت نذورات، گرفتن حق اشتراک از کاربران برای مشاهده مراسم مذهبی و پخش تبلیغات به هر نحو طی پخش برنامه هیئات ممنوع است.

برای مشاهده متن کامل دستورالعمل اجرایی ساترا برای رسانه‌های متقاضی پخش زنده مراسمات مذهبی در محرم، اینجا را ببینید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول