شاد برای نابیناها و ناشنواها نیست

مجازیست-مهدی قاسمی‌پور، رئیس آموزش‌وپرورش استثنائی استان خراسان رضوی:

  • در دستورالعمل کشوری صادره از وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده تفاوت چندانی میان مدارس استثنائی و مدارس عادی وجود ندارد، اما در رابطه با دانش‌آموزان استثنائی ملاحظاتی باید مدنظر قرار گرفته شود. نخست اینکه اکثر این دانش‌آموزان دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و طبیعتا نسبت به این دانش‌آموزان حساسیت‌های بیشتری باید وجود داشته باشد.
  • در سال تحصیلی آینده در شهرهایی با وضعیت قرمز، آموزش به صورت کاملا مجازی، شهرهای دارای وضعیت زرد نیمه حضوری و در شهرهای سفید نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش حضوری خواهد بود. اما در خصوص مدارس استثنائی دقت بیشتری باید به خرج داده شود و به دلیل شرایط ویژه‌ای که این دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان دارند، باید اجازه داده شود حتی در مناطق سفید، مدارس استثنائی مانند مناطق زرد عمل کنند.
  • در خصوص مشکلات تدریس مجازی برای دانش‌آموزان استثنائی، آموزش دانش‌آموزان کم توان ذهنی به صورت عینی‌گرا انجام می‌شود؛ یعنی آموزش باید به وسیله اجسام و تعامل کامل بین دانش‌آموز و معلم صورت گیرد، اما در آموزش مجازی سطوح بالاتر تفکر افراد درگیر می‌شود که این برای دانش‌آموزان استثنائی دشوار است.
  • دوره پیش‌دبستانی در آموزش‌وپرورش استثنائی یک دوره رسمی محسوب می‌شود و در آموزش و پرورش عادی، پیش دبستانی یک دوره رسمی نیست، اما کودکان استثنائی، به علت لزوم مداخله به هنگام، از حدود سن ۳ سالگی وارد دوره پیش‌دبستانی می‌شوند و مسلما یک نوآموز در این سن، توان استفاده از فضای مجازی را ندارد.
  • از طرح‌های آموزش و پرورش استثنائی برای سال تحصیلی آینده می توان گفت به عنوان مثال در طرح دستیار تدریس، مقرر شده است در خانواده دانش‌آموزانی که توان استفاده از فضای مجازی را ندارند فردی داوطلب و به عنوان دستیار تدریس معلم انتخاب شود. به این صورت که معلم مطالب آموزشی را به این عضو خانواده منتقل و این فرد مطالب را برای دانش‌آموز بیان می‌کند.
  • همچنین در طرح دیگری، مقرر شده است بسته‌هایی به صورت پیک کاغذی یا سی‌دی و فلش به دست خانوده‌ها برسد و خانواده‌ها از این مطالب پرینت گرفته و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. همچنین هم اکنون همکاران اداره آموزش و پرورش استثنائی، در قالب ۶۰ دبیرخانه در حال ضبط تدریس‌های خود هستند تا ما بتوانیم در سال تحصیلی آینده این تدریس‌ها را به فایل تبدیل کنیم و در اختیار دانش‌آموزان استثنائی قرار دهیم.
  • همچنین مانند سال تحصیلی گذشته، امسال نیز سه پایگاه‌ آموزش مجازی ما در سطح استان فعال خواهد بود؛ یعنی پایگاه مرکز آموزشی توان‌خواهان شهید کاوه، یک پایگاه ویژه دانش‌آموزان ناشنوا که در یکی از مدارس ناشنوایان سوم شعبان مستقر خواهد بود و یک پایگاه نیز در اداره آموزش و پرورش استثنائی است. به این صورت دانش‌آموزان و دستیاران تدریس ما در خانه‌ها، می‌توانند آنلاین از مطالب درسی استفاده کنند.
  • این موارد انعطاف‌هایی است که برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در نظر گرفته شده است و دستور کلی وزارت آموزش و پرورش استفاده دانش‌آموزان از شبکه شاد است، اما شبکه شاد هنوز برای دانش‌آموزان ناشنوا و نابینا مناسب‌سازی نشده است. امیدواریم تا هنگام سال تحصیلی این مناسب سازی صورت گیرد و ما بتوانیم در کنار سایر امکانات در نظر گرفته شده برای دانش‌آموزان استثنائی، از شبکه شاد نیز استفاده بکنیم.
  • همچنین فعالیت‌های اوقات فراغت مربوط به دانش‌آموزان استثنائی در قالب ۳۰ پایگاه در فضای مجازی در حال انجام است. این دانش‌آموزان در حال گذراندن دوره‌های آموزش نقاشی، قرآن و فعالیت‌های مهارتی در فضای مجازی هستند و این مانوری برای شروع سال تحصیلی جدید بود.
  • در پاسخ به این پرسش که آیا به منظور بهره‌مندی دانش‌آموزان استثنائی از آموزش مجازی، تسهیلاتی برای خرید گوشی هوشمند در اختیار خانواده آنان قرار داده خواهد شد یا خیر، باید بگویم، ما انجمنی را تحت عنوان انجمن خیرین همیاران دانش‌آموزان استثنائی در استان تشکیل داده‌ایم و از این طریق در ایام تابستان موفق به خرید ۵۰ عدد گوشی هوشمند و تبلت شده‌ایم وآنها را تحویل مدارس استثنائی استان داده‌ایم و مدارس نیز در اختیار دانش‌آموزان کم بضاعت قرار خواهند داد. هر چند شاید ۵۰ عدد گوشی، عدد بسیار پایینی در برابر جمعیت بالای دانش‌آموزان استثنائی باشد که از نداشتن این امکانات رنج می‌برند.
  • همچنین در طی تماس‌هایی که با اداره کل مخابرات و فناوری سطح استان داشته‌ایم، قول مساعد به ما داده شده تا حتی‌الامکان اینترنت رایگان با هزینه اندک در اختیار دانش‌آموزان استثنائی استان قرار گیرد. همین‌طور از مدیران مدارس استثنائی نیز درخواست شده است در راستای مسئولیت اجتماعی خود، کمک‌های لازم را نسبت به این دانش‌آموزان مبذول دارند.
  • آموزش و پرورش استثنائی در این خصوص نیاز به یک حمایت همه جانبه دارد، حتی ما از همکاران شاغل در آموزش و پرورش عادی و همچنین سایر مردم خواهش می‌کنیم نسبت به کمک کردن به دانش‌آموزان استثنائی توجه ویژه‌ای داشته باشند. اگر همه دست به دست هم دهند، ما این آمادگی را داریم که افراد نیازمند واقعی را به آنان معرفی کنیم. گوشی‌های هوشمندی که خریداری می‌شوند به مدرسه داده می‌شوند و به صورت امانت در اختیار دانش‌آموزان استثنائی قرار داده می‌شوند تا ما بتوانیم در سال‌های بعد نیز این گوشی‌ها را در اختیار سایر دانش‌آموزان قرار دهیم.

۵۲ درصد دانش‌آموزان استثنایی نتوانستند از آموزش آنلاین استفاده کنند 

  •  تعداد دانش‌آموزان استثنائی که در سال تحصیلی گذشته توانسته‌اند از آموزش مجازی بهره‌مند شوند و در سال گذشته نزدیک ۴۲ درصد دانش‌آموزان استثنائی توانستند از بسته‌های آموزش مجازی و آموزش آنلاین و مستقیم استفاده کنند و تعداد دانش‌آموزانی که نتوانستند از این بسته‌ها استفاده کنند و ما باید آموزش آنان را از طریق پیک‌هایی مشابه پیک نوروزی دنبال کنیم، عدد بالایی است.
  • تعدادی از این دانش‌آموزان، مانند دانش‌آموزان اوتیسمی، چند معلولیتی و یا نوآموزان پیش دبستانی به دلیل شرایط خاص جسمی و یا سن پایینی که دارند امکان استفاده از این کلاس‌های مجازی را ندارند و تعدادی دیگر نیز به دلیل عدم توانایی خانواده‌هایشان در تامین امکانات مرتبط، نمی‌توانند از کلاس‌های مجازی بهره ببرند. به منظور حل این مشکل، پیک‌هایی به عنوان بسته‌های فعالیت هفتگی یا ماهانه در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت که یا خانواده‌ها برای دریافت این پیک‌ها به مدرسه مراجعه می‌کنند، یا مدیران با هزینه خود اداره این پیک‌ها را برای خانواده‌ها ارسال می‌کنند.
  • همچنین در سی‌دی‌هایی که به منظور آموزش در اختیار این دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت، مدرس از بین معلمین خود این دانش‌آموزان انتخاب شده است تا دانش‌آموزان راحت‌تر بتوانند با او ارتباط برقرار کنند. ما برای سال تحصیلی جدید، آمادگی بسیار بیشتری نسبت به سال گذشته داریم. تا کنون مراحل آماده سازی مطالبی که قرار است در سه ماهه نخست سال تحصیلی آینده به دانش‌آموزان تدریس شود طی شده و بقیه مطالب نیز در حال آماده شدن هستند.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول