صدای تیک تاک و خواب دولتمردان

مجازیستفضای مجازی یکی از حوزه های نوظهور تاریخ بشریت است که بشر امروز را آنچنان تحت تاثیر قرار داده است که می توان گفت فضای مجازی به زندگی بشر گره خورده است. این پدیده آنچنان انسان را وابسته خود کرده است که اگر برای دقایقی از دسترس خارج شود مشکلاتی را به وجود خواهد آورد که حل آن ها بسیار زمانبرو پیچیده خواهد شد.

بر همین اساس و با توجه به جایگاه فضای مجازی در زندگی بشر می توان این پدیده را در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بین الملل و … بررسی کرد. واکنش دولت ها در مقابل فضای مجازی همواره مورد بحث بوده است که چگونه بایستی برخورد کنند و چگونه نسبت به آن کنش داشته باشند.مهم ترین واکنش ها به دو دسته تقسیم می شوند که دسته اول رها شدگی کامل فضای مجازی است و دسته دوم مدیریت هوشمند و متناسب.

شیوع فساد در فضای مجازی، تهاجم فرهنگی، آموزش های نادرست، تبعات امنیتی وده ها مورد دیگر از نتایج واکنشی است که در دسته اول که به آن اشاره شد در صورتی که با یک مدیریت درست می توان از بسیاری از این تبعات جلوگیری کرد.

نمره پایین دولت تدبیرو امید در مدیریت فضای مجازی

آنچه که در سال های مدیریت مدیران دولت تدبیر و امید شاهد آن بودیم و نتایج آن را می توان امروز در جامعه دید، یک نوع رهاشدگی در فضای مجازی حاکم بوده است. البته شعارهایی در این خصوص داده شد اما با بررسی جامعه می توان گفت که نمره دولت در این زمینه بسیار پایین است.

هر چند که حسن روحانی رئیس دولت تدبیر و امید گفته بود: ان شاء الله بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آن چنان تقویت کنیم که مردم در نیاز‌های روزمره خود نیازی به خارج نداشته باشند.

ماجرای تیک تاک و ترامپ و یک درس برای دولتمردان

دعوای تیک تاک و ترامپ بر سر فعالیت این اپلیکیشن چینی یکی از نمونه های رفتار دولت ها در برابر فضای مجازی است.

ترامپ به عنوان ریاست دولت حاکم بر ایالات متحده در برابر فعالیت اپلیکیشن چینی تیک تاک واکنش نشان داده و محدودیت هایی را برای آن در آمریکا وضع کرده است. به گفته او این اپلیکیشن برای امنیت آمریکا خطرناک است.

البته تیک تاک هم در مقابل واکنش نشان داده است. روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در این خصوص گزارش کرد، «تیک تاک» در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای مدت یکسال برای تعامل با دولت آمریکا تلاش کرده است اما با «عدم رسیدگی مناسب» مواجه شده است و دولت آمریکا هیچ توجهی به حقایق ندارد.

سخنگوی این اپلیکیشن ویدئویی تأکید کرد: «برای اینکه مطمئن شویم حاکمیت قانون نادیده گرفته نمی‌شود و با شرکت و کاربران ما منصفانه برخورد می‌شود، چاره‌ای جز مقابله با این فرمان اجرایی از طریق نظام قضایی نداشتیم».

البته منشا این موضع گیری ترامپ را می توان از آنجایی دانست که او به ماهیت ناامن بودن اپلیکیشن ها آگاه است و این را به خوبی در اپلیکیشن های آمریکایی و صهیونیستی دیده است و به همین دلیل هم به تیک تاک که با نام چین(کشور مخالف سیاست های آمریکا) همراه شده، مخالفت کرده است.

با این وجود فارغ از تضاد دیدگاه های ترامپ با منافع ایران، اما این نوع رفتار او در مقام یک رئیس دولت را می توان در جهت سیاست های ملی ایالات متحده بررسی کرد. هر چند که او در خصوص استفاده دیگر کشورها از اپلیکیشن های آمریکایی احتمالا نظر دیگری داشته باشد!

یک دغدغه جدی و مهم برای همه

مدیریت هوشمند و مناسب فضای مجازی در ایران و به خصوص به راه افتادن شبکه ملی اطلاعات یکی از دغدغه های مردم و به خصوص دلسوزان است.

در این میان این مسئله از دغدغه های جدی رهبر معظم انقلاب نیز هست به طوری در سخنان اخیرشان به آن اشاره کردند.

رهبر انقلاب اسلامی موضوع فضای مجازی را بسیار مهم خواندند و گفتند: ما هم اهمیت فضای مجازی را و اینکه بخشی از زندگی مردم شده است، قبول داریم اما بحث ما در مورد فضای مجازی این است که این عرصه از خارج مدیریت و هدایت می‌شود و ما نمی‌توانیم مردم را بی پناه رها کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه عوامل مسلط بین المللی در فضای مجازی به شدت فعال هستند، افزودند: تأکید مکرر بر شبکه ملی اطلاعات و تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و شرکت روسای سه قوه در آن به همین علت است اما متأسفانه اهتمام لازم به این موضوع نمی شود.

ایشان گفتند: شبکه ملی اطلاعات اجزایی دارد که این اجزا از زمان‌بندی ها عقب هستند.

/مرصاد/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول