خلاقیت با بازی‌های اجتماعی گره می‌خورد

مجازیست-با توجه به فراگیر شدن استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش کرد تا شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق فعال در این حوزه را ترغیب کند تا تولیدات خود را افزایش دهند و بازار ایران را با محصولات ایرانی اشباع کنند. یکی از شاخه‌های بازی‌سازی رایانه‌ای، ساخت بازی‌های اجتماعی است.

ظهــور شــبکه‌های اجتماعــی حوزه‌های مختلــف در دنیــای فناوری و رســانه‌های دیگــر را تحــت تأثیــر قــرار داده‌اســت. شــبکه‌های اجتماعــی به‌صــورت مســتقیم بــر بازی‌هــای دیجیتال تأثیــر گذاشــته‌اند.

بــازی اجتماعــی، نوعــی از بازی اســت کــه در آن تعامــل کاربــر بــا دیگــر بازیکنــان موجب پذیرش بازی و حفــظ کاربران می‌شــود و از یک نوع شــبکه اجتماعی خارجی استفاده می‌کند تا ایــن هــدف را ســهولت بخشــد.

در واقع بخشی از لذت بازی کردن، به اجتماع چندین کاربر در فضای مجازی و تعامل آن‌ها با یکدیگر در عین بازی باز می‌گردد. تشکیل گروه‌ها برای بازی با یکدیگر و گفتگو در عین بازی، از جمله مزیت‌های بازی اجتماعی محسوب می‌شود. بــرای اینکه یک بازی، اجتماعی باشــد، باید کاربــران را به تعامل با دیگران تشــویق کند. این نوع بازی‌ها با خلق مؤثر تعداد زیادی از ویژ‌گی‌ها که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حدودی خودشان شــبیه به شبکه‌های اجتماعی عمل کنند به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. نمونــه‌ای از بازی‌هــای اجتماعــی، بازی‌هــای «آنالین انبــوه» چند نفــره هســتند. ایــن بازی‌هــا عملاً اجتماع مخصوص به خودشان را برای ارتباط مداوم بازیکنان خلق کرده‌اند.

درآمد قابل توجه بازی‌های اجتماعی

سایت Statista  درآمــد حاصــل از بازی‌هــای تحــت شــبکه‌های اجتماعــی، در سال ۲۰۱۸ را بیش از ۸ میلیارد دلار اعلام کرده است. در ایــران نیــز بازی‌هــای اجتماعــی از محبوبیــت زیــادی برخــوردار هســتند. با توجه به استقبال گسترده مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای از بازی‌های ایرانی، برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، تلاش دارد تا بسته‌های حمایتی ویژه‌ای به این گونه شرکت‌ها تخصیص دهد.

پیش از این، همکاری‌های گسترده‌ای میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و نهادهای ذیربطی مانند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شکل گرفته است تا فرایند خدمات‌رسانی به این شرکت‌ها را تسهیل کند.

/آنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول