راه‌های نرفته‌ای که شاد را مغلوب کرد

مجازیست-۵-۶ ماهی می‌شود که سرانجام آموزش و پرورش در عرصه آموزش مجازی گامی برداشت و این بار کرونا نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان یک کاتالیزور در آموزش و پرورش خودنمایی کرد.

شبکه شاد از اواخر سال تحصیلی گذشته به تدریج وارد چرخه آموزشی کشور شد و علی‌رغم مقاومت‌هایی که برای ورود به این شبکه وجود دارد، خواسته یا ناخواسته مرجعی است تا دانش‌آموزان با یک وحدت رویه آموزه‌های تعلیم و تربیتی لازم را در شرایط آموزش مجازی از این طریق دنبال کنند.

شاد در حد انتظارات ظاهر نشد!

با وجود انتظاراتی که از شبکه شاد وجود داشت، اما کمبود‌ها و نبود زیرساخت لازم این شبکه را در میان جامعه ذینفعان چندان با مقبولیت همراه نکرد البته که جبران همه این کمبود‌ها به تنهایی از عهده آموزش و پرورش خارج بود.

هرچند گام‌های دیرهنگام و سستی این وزارتخانه عریض و طویل برای ورود به عرصه مجازی را هم نباید از نظر دور داشت و با این همه شاد در فاز اولیه آنطور که باید و شاید ظاهر نشد.

قطع شدن اینترنت حین آموزش، کندی سرعت آپلود و دانلود فایل‌ها، نبود امکان پخش زنده و تعاملی حین تدریس و مشکلات دسترسی به ابزار‌های الکترونیکی لازم از جمله تبلت و گوشی عمده‌ترین مشکلات این شبکه در سال تحصیلی گذشته بود.

آنطور که مسئولان مربوطه به این شبکه ملی دانش آموزی می‌گویند قابلیت‌های شبکه شاد برای سال تحصیلی آینده ارتقاء یافته است و مواردی، چون حضور و غیاب در هر ۷ دقیقه یکبار، ایجاد صفحه شخصی برای معلم و دانش آموز به تفکیک، پخش لایو حین تدریس، مدیریت ترافیک شبکه و غیره در این شبکه دانش آموزی مورد توجه قرار گرفته است.

اصل ۳۰ قانون اساسی در آموزش مجازی رعایت می‌شود؟!

‫مطابق اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. ‬

موضوعی که بار‌ها و بار‌ها مطرح شده است، اما در عمل چندان رعایت نمی‌شود و در جریان آموزش مجازی هم که آموزش و پرورشی‌ها معتقدند عدالت آموزشی محقق می‌شود باز هم اصل ۳۰ قانون اساسی مغفول واقع شده است.

جدای از دشواری تهیه گوشی هوشمند و تبلت، آن گروه از محصلانی هم که ابزار لازم را در دسترس دارند گاه در تامین اینترنت و هزینه‌های آن دچار مشکل می‌شوند، البته که طبق وعده‌های قبلی قرار بر این بود تا اینترنت شاد رایگان شود و حتی در واپسین روز‌های سال تحصیلی گذشته محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات از رایگان شدن اینترنت دانش آموزی خبر داد، اتفاقی که هرچند دیر، اما سرانجام محقق شد.

رایگان بودن اینترنت شاد که انتظار می‌رفت برای سال تحصیلی آینده هم تداوم داشته باشد، روال دیگری به خود گرفت و در آخرین تلاش‌ها قرار بر این شد تا هزینه اینترنت شاد با یک سوم بها در نظر گرفته شود؛ یعنی همان هزینه‌ای که برای سایر شبکه‌های داخلی در نظر گرفته می‌شود و این اتفاق یعنی عملا کاری ویژه برای شاد در نظر گرفته نشد و وعده‌های رنگین مسئولان مربوط صرفا روی کاغذ جا خوش کرده است و آنطور که حاجی میرزایی چند روز پیش گفت رایگان شدن اینترنت شاد در حال رایزنی دولت است.

چرا اینترنت شاد رایگان نشد؟

حسن الحسینی، مسئول پروژه شاد در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش:

  • شرکت‌های خدمات دهنده بابت خدمات ارائه شده خواهان دریافت هزینه آن هستند بنابراین حاضر به رایگان شدن اینترنت نشدند البته که آموزش و پرورش به دنبال رایگان کردن این موضوع است.
  • با توجه به درخواست آموزش و پرورش این موضوع در هیئت دولت در مرحله رایزنی است تا حداقل هزینه را برای اینترنت شاد در نظر بگیریم یا حتی آن را رایگان کنیم، فعلا باید ببینیم تصمیم و رایزنی دولت در این مورد چه خواهد بود.

با وجود این، یک هفته تا شروع سال تحصیلی باقی مانده است و هنوز موضوع رایگان شدن اینترنت شاد و ارتقاء برخی قابلیت‌های آن نیازمند زمان است تا به نتیجه برسد.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول