رشد پلتفرم‌های برگزاری جلسه آنلاین پس از شیوع کرونا

مجازیست-سال ۹۹ با شیوع بیماری کرونا به استقبال استارتاپ‌ها آمد و امروز که حدود ۶ ماه از شیوع این بیماری در جهان می‌گذرد، کم‌وبیش شنیده‌ایم برخی کسب‌وکارها شکست‌های بزرگی متحمل شدند اما در مقابل برخی دیگر با تبدیل این تهدید به فرصت خبر از رشد چشمگیر در کسب‌وکارشان می‌دهند.

اما از میان کسب‌وکارها، بخت و اقبال به پلتفرم‌های برگزارکننده جلسه آنلاین روی آورده و در حالی که آخرین تلاش‌‌های بعضی استارتاپ برای زنده‌ماندن با شکست مواجه شده این کسب‌وکارها پیشرفت‌های خوبی را در ۶ماه اول شیوع کرونا تجربه کرده‌اند.

از آنجا که طبق شواهد هنوز هم مشخص نیست کسب‌وکارها تا چه زمانی باید با چالش وجود این ویروس و پیامدهای مثبت و منفی آن دسته‌وپنجه نرم کنند، وبنا در گفتگویی با بنیانگذاران استارتاپ‌های ایسمینار، روبرو و اسکای روم به بررسی تجربیات این پلتفرم‌ها در ۶ماه اول شیوع ویروس کرونا پرداخته است.

ایسمینار: مانوئل اوهانجانیانس، بنیانگذار ایسمینار در رابطه با تاثیری که کرونا بر روی کسب‎‌‌‌وکارش داشته اینگونه توضیح می‌دهد:«شیوع کرونا به بلوغ و بازسازی بازار حوزه برگزاری رویداد و جلسه آنلاین کمک چشمگیری کرده است، چراکه در شرایط معمول و عدم حضور این ویروس ایسمینار به عنوان یک استارتاپ نوپا باید برای فرهنگ‌سازی و مارکتینگ هزینه بالایی را متقبل می‌شد.»

او می‌گوید:«نیاز به برگزاری جلسه آنلاین جایگزینی رویدادهای آنلاین با رویدادهای حضوری در ابتدا به عنوان یک اجبار و با اکراه در جامعه پذیرفته شد، ولی با گذشت ۶ماه از شیوع این ویروس بیش از ۸۰ درصد برگزارکنندگان اذعان داشتند که حتی با حذف محدودیت‌های کرونا بازهم سراغ استفاده از خدمات این پلتفرم خواهند آمد.»

از زمان شیوع کرونا تغییرات زیادی در پلتفرم ایسمینار ایجاد شده و به گفته بنیانگذارش علاوه بر ارائه یک نرم‌افزار جدید در کنار نرم‌افزار قبلی ظرفیت زیرساخت هر نرم افزار تا ۸ برابر افزایش داشته است. او همچنین در گفتگو به وبنا مطرح می‌کند که امکانات زیادی به پلتفرم ایسمینار اضافه و بخش همکاری در فروش با جدیت بیشتری دنبال شده است.

طبق گزارشی گه بنیانگذار ایسمینار به وبنا ارائه کرده است، این پلتفرم در اسفندماه سال ۹۸ نسبت به بهمن‌ماه یک رشد ۵برابری، در فروردین سال ۹۹ نسبت به ماه قبل بازهم یک رشد ۵ برابری  و در نهایت در ۶ماه گذشته از شیوع کرونا رشدی ۱۰برابری را در همه شاخص‌ها تجربه کرده‌است.

به گفته بنیانگذار ایسمینار کرونا نه تنها هیچگونه تاثیر منفی بر روی کسب‌وکارشان نداشته است بلکه این پلتفرم تلاش کرده‌است به کمک کمپین‌های روابط عمومی مانند «کمپین آموزش بدون توقف» استفاده از خدماتش را در این کمپین برای برگزارکنندگان رایگان کند که حداقل نقش سواستفاده‌گر و مخربی در این آشفته‌بازار نداشته باشد. دغدغه ایسمینار در کنار تمام مردم جهان سلامت تک تک افراد عنوان شده و تلاش کرده در این مدت مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به جامعه ایفا کند.

این پلتفرم ابتدا بیشترین میزان فروش خود را در فروردین ماه سال۹۹ تجربه کرده و در ماه‌های بعد یعنی تیر و مرداد رشد بالاتری هم داشته است. در نهایت ایسیمنار بعد از ۶ ماه به یک ثبات در رشد رسیده و بنیانگذارش چشم‌انداز روشنی در ادامه مسیر برای آن متصور است.

اوهانجانیانس در رابطه با استقبال از خدمات ایسمینار می‌گوید:«برگزارکنندگانی که با هدف درآمدزایی به سراغ پلتفرم ما می‌آیند بعد ازمدتی متوجه می‌شوند هزینه‌هایشان تا ۸۰درصد کاهش می‌یابد و به همین دلیل در ادامه مسیر به استفاده از خدماتمان مشتاق‌تر می‌شوند. ایسمینار هم تلاش کرده گستره جغرافیایی ارائه خدماتش را افزایش دهد و محدودیت فیزیکی و جغرافیایی را برای افراد با شرایط مختلف حذف کند.»

او در پاسخ به وبنا در رابطه با میزان بهره‌مندی ازتسهیلات دولتی ارائه شده در دوران شیوع کرونا گفت:« از آنجا که ما به عنوان یک شرکت خلاق معرفی شدیم، تنها تسهیلات دولتی که توانستیم از آن بهره ببریم امکان استفاده از زمین مسکونی برای استقرار شرکت بود که به لحاظ هزینه‌ای برایمان بسیار به‌صرفه تمام شد.»

اسکای روم: مجید خواهانی بنیانگذار اسکای روم، پلتفرم نام‌آشنایی که این روزها افراد زیادی از خدماتش در فضای آنلاین بهره می‌برند در رابطه با تاثیرات ۶ماه اول شیوع کرونا بر کسب‌وکارش می‌گوید:« کرونا کسب‌وکار ما را توسعه داده، شدیدا باعث افزایش تقاضا در سرویس ما شده است و در همین ۶ ماه گذشته شاهد رشد چندبرابری در فروشمان بوده‌ایم. این ویروس برای ما از ابتدا آورده‌های مثبتی داشته و به جز تلاش برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تلاش دیگری برای رفع اثرات منفی آن نداشته‌ایم.»

او در ادامه اینگونه توضیح داد:«بعد از گذشت ۶ماه از شیوع کرونا فروشمان همچنان روند روبه رشد داشته، به حالت قبل بازنگشته و البته پیش‌بینی می‌کنیم این رشد برگشت ناپذیر خواهد بود. سرعت اسکیل آپ و توسعه اسکای روم هم افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.»

خواهانی در رابطه با بهره‌مندی از مجموع تسهیلات و خدماتی که برای استارتاپ‌ها در شرایط کرونایی تعریف شده گفت:«قطعا تسهیلات نقدی و غیرنقدی دولت در این شرایط بحران، کمک بزرگی به استارتاپ‌ها خواهد کرد  و ما هم در جهت بهره‌مندی از این تسهیلات موردی را پیگیری کردیم که با گذشت زمان و پیگیری فراوان توانستیم از آن بهره‌مند شویم.»

روبرو: روبرو استارتاپی دیگر در حوزه ارائه خدمات ویدئو کنفرانس و جلسات مجازی است که به گفته بنیانگذارش علی‌اکبر چراغی استفاده از خدمات این پلتفرم نسبت به سایر پلتفرم‌های مشابه داخلی و خارجی با هزینه‌های پایین‌تری همراه است.

چراغی در رابطه با تاثیراتی که شیوع کرونا در ۶ماه گذشته روی کسب‌وکارشان داشته، اینطور می‌گوید:«از آنجا که با شیوع این بیماری اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها به سمت دورکاری رفته‌اند و نیاز به برگزاری جلسه آنلاین و آموزش مجازی نسبت به قبل افزایش بی سابقه داشته، استقبال از خدمات پلتفرم ما ۱۰ تا۱۵ برابر شده است.»

این پلتفرم در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی خود و با هدف کاهش تاثیرات کرونا در فروردین و اسفندماه گذشته تا سقف ۱۰ نفر سرویس کاملا رایگان ارائه کرده و برای سایرین هم با ۵۰ درصد تخفیف خدمت‌رسانی کرده است. چراغی هم چنین تاکید کرد:«در حال حاضر باهدف ایجاد شرایط بهتر برای آموزش در مدارس در صورت ارائه نامه تخفیف خوبی برایشان قائل خواهیم شد.»

او همچنین در رابطه با بهره‌مندی از تسهیلات دولتی برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده در شیوع کرونا گفت:« از آنجا که ما جز کسب‌وکارهای آسیب‌دیده در شیوع کرونا نبودیم به همین دلیل به سراغ دریافت هیچگونه تسهیلات نرفتیم.»

/وبنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول