شاید سال دیگر

مجازیست- حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده امضا کننده طرح ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی
  • همانطور که در دنیای واقعی نیاز به قوانین و مقررات داریم، دنیای مجازی نیز نیاز به مقررات و قوانین خاص خودش را دارد و از این رو مجلس باید بتواند در این حوزه ضابطه گذاری کند.
  • در فضای حقیقی و فیزیکی از سالیان سال یک سری مقرراتی وجود داشته که در بین مردم به عنوان قراردادها تعریف شده و از سوی دیگر برخی موارد نیز به عنوان آداب و رسوم و آیین‌ها پذیرفته شده است. رعایت تمامی این قوانین به این دلیل است که جامعه دارای امنیت کافی باشد و مردم بتوانند در کنار هم زندگی شرافتمندانه و انسانی داشته باشند.
  • در عرصه فضای مجازی نیز انسان‌ها بازیگر این عرصه هستند و برای زندگی در این فضا باید مقررات و ضوابطی حاکم باشد. بر این اساس این احساس نیاز صورت گرفت که طرحی تهیه شود تا برای صیانت از کاربران در فضای مجازی، قوانین و مقرراتی تبیین کند.
  • دوستان این طرح را تهیه کرده و بنده هم پس از مطالعه آن، با آن موافقت کردم، هرچند که ممکن است با تمامی مفاد و بندهای این طرح موافق نباشم اما کلیات آن را قبول داشته و امضا کردم. کمااینکه پس از اعلام وصول، این طرح در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در فرآیند رسیدگی صحن مجلس نیز قرار خواهد گرفت و به بیان دیگر قابلیت اصلاح و چکش کاری دارد.
  • تامین منافع کاربران فضای مجازی را یکی از اهداف اصلی این طرح است، در یکی از مفاد این طرح بر موضوع تشکیل هیات ساماندهی و نظارت بر فضای مجازی تاکید شده که حائز اهمیت است و در این زمینه هیات نظارت می‌تواند در حوزه احقاق حقوق مردم در فضای مجازی ورود کند و طوری نسبت به تنظیم ساماندهی در این فضا اقدام کند که حقوق اساسی کاربران حفظ شود و حقی از جامعه تضییع نشود.
  • من طرح را کامل خوانده‌ام و برداشت فیلترینگ و مسدودسازی این طرح ندارم. برداشت من این است که طرح با هدف ساماندهی وضعیت فضای مجازی ارائه شده است.
  • فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در ایران باید در چارچوب و مقررات کشور باشد و همه کشورها به نوعی برای فعالیت افراد فعال در فضای مجازی‌شان محدودیت‌هایی قائل هستند و برای آن ضوابطی تعیین کرده‌اند.
  • این طرح مطابق با قانون اساسی و مطالبات جامعه، سعی دارد از حقوق مردم در فضای مجازی حمایت کند تا کاربران بی پناه در فضای مجازی رها نباشند.
  • اگرچه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی ارتباط مستقیمی با پروژه شبکه ملی اطلاعات ندارد اما می‌تواند یک سری مقررات را در امتداد این شبکه اعمال کند.
  • شاید اگر شبکه ملی اطلاعات تاکنون آنطور که باید و شاید و بر اساس سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی راه اندازی شده بود، دیگر نیازی به پرداختن به همه این مقررات در این طرح نبود و شاید این نوع قانونگذاری ضرورتی نداشت.
  • طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به امضای نمایندگان رسیده است و به زودی به کمیسیون‌های اصلی و فرعی که کمیسیون‌های فرهنگی، صنایع و حقوقی هستند ارائه می‌شود و به نظر می‌رسد تا زمانی که بخواهد در صحن مجلس طرح شود حدود یک سال طول بکشد.
/مهر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول