تکرار تجربه تلخ پیام رسان های داخلی برای شبکه ملی اطلاعات سم است

مجازیست-حمید سعیدی، مدرس سواد رسانه و شبکه های اجتماعی:

  • فضای مجازی؛ بیشتر از آنکه مجازی باشد، حقیقتی است  که امروزه بر همه جوانب زندگی امروز مردم تنیده شده است. شبکه عنکبوتی و پیچیده ای که دور ذهن، احساس و رفتار طعمه خود تنیده می شود و نهایتا او را به فنا ونیستی سوق می دهد، البته غافل نشویم که به گفته رهبر معظم انقلاب «اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است، اما در عین حال یک نقمت بزرگ هم هست؛یعنی یک چاقوی دو دم و خطرناک.»
  • در این دنیای هزار توی مجازی، هر چه قدر هم برای مقابله با حربه های دشمن تلاش شود و با همه ولنگاری هایی که به ارمغان آورده است مبارزه شود، سودی ندارد زیرا زمین فضای مجازی در اختیار ما نیست. باید به اجبار در زمین دشمن بازی کرد و همین زمینه بسیاری از آسیب ها را فراهم کرده است و در آخر این شبکه عنکبوتی نتیجه ای که می خواهد را می تواند از این  کارزار برداشت کند.
  • در پاسخ به این سوال که برای در امان ماندن از آسیب های فضای مجازی چه باید کرد؟ بباید بگویم پاسخ این موضوع را حضرت امام خامنه ای چند سال پیش به شورای عالی فضای مجازی ابلاغ کردند و آن هم راه اندازیی شبکه ملی اطلاعات است.
  • انحصار و منفعت طلبی ها از یک سو و عقب ماندگی های خواسته یا ناخواسته ای که به برکت نبود شبکه ملی اطلاعات نصیب مردم شده هر روز ضرورت وجود  یک شبکه اطلاعات مستقل، ایمن و کاربردی را نمایان تر می کند، موضوعات سیاسی مانند تبلیغات انتخاباتی با نرفتن انگشت بر روی دکمه فیلترینگ! این مهم را از ریشه خشکانده است.
  • نباید از درآمدی هم که فضای  اینترنت برای دولت ها دارد غافل شد و درآمدهای هنگفتی که به برکت شبکه های اجتماعی و پیام رسان هایی مانند تلگرام به جیب دولت می رود را هم نمی توان کتمان کرد، حتی روزی که پیام رسانی مانند تلگرام، امنیت ملی را هم تهدید می کرد، عده ای معتقد بودند این پیام رسان نباید فیلتر شود و در جواب برخی ها که می گفتند از پیام رسان های داخلی استفاده شود با یک تاکتیک نرم جوری عمل شد که عملا پیام رسان های داخلی هم ناکارآمد جلوه کنند.
  • در موضوع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات یک نکته خیلی مهم این است که تجربه تلخی که برای پیام رسان های داخلی اتفاق افتاد برای شبکه ملی اطلاعات تکرار نشود و شبکه ملی اطلاعات از تقویت موتورهای جستجوگر گرفته تا سرعت و پهنای باند باید در ابتدای شروع حداقل های اینترنت کنونی کشور را داشته باشد، تا بساط بهانه از جلو افرادی هم که با این اتفاق ساز مخالف می زنند هم برچیده شود.
  • اگر همان زمان که رهبر انقلاب درخصوص شبکه ملی اطلاعات رهنمود داشتند مسئولین در راه اندازی این شبکه جدیت به خرج می دادند مطمئنا امروز در جایگاه خوبی قرار داشتیم اما با کم کاری ها، سهل انگاری ها، حداقل تا امروز ۱۰ سال عقب هستیم که زمان کمی هم نیست.
  • فارغ از همه این مباحثی که مطرح شد، باید توجه داشت در پشت این شبکه عنکبوتی که به نام اینترنت جهانی معروف است، سرمایه داران زرطلب صهیونیسم بر مسند حاکمیت نشسته اند و مدیریت آن هم در دست کشورهایی چون آمریکای تروریست است و بزرگ ترین برندهای نرم افزاری و سخت افزاری دنیا مجریان و غلامان حلقه به گوش آن ها هستند به عبارتی حتی برای مقابله با آسیب های فضای مجازی هم باید از سلاحی استفاده کرد که ساخته دست دشمن است.
  • بزرگ ترین برندهای گوشی همراه، شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها، بازی و حتی هالیوود و انیمیشن های دنیا مستقیم و غیر مستقیم تابع سیاست های خبیثانه این حاکمان، مدیران و مجریان است که کلید ورود به هر کدام از این عرصه ها، شبکه ملی اطلاعات یا به زبان عامیانه اینترنت ملی است.
  • خوشبختانه مجلس یازدهم از آغازین روزهای فعالیتش توجه ویژه ای به این مسئله داشت و امیدواریم این روند مقطعی نباشد، البته اگر دولت هم بخواهد کار جدی در این حوزه انجام دهد به فرموده رهبر انقلاب یک سال زمان کمی نیست و می تواند اولین قدم را در آخرین سال کاریش بردارد.

/اس تی نیوز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول