همه چیز پیام‌رسان نیست

مجازیست- محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه خود به استان زنجان در نشستی با حضور فعالان اقتصادی نخبگان و صاحبان کسب و کار در حوزه ICT :

  • اقتصاد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات علی رغم همه رکودها رشد داشته است؛ در سال ۹۸ رشد اقتصادی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بنا بر آمار مرکز آمار ۳۱ درصد مثبت بوده است. این در حالی است که پیش بینی برنامه ششم توسعه برای نرخ رشد سالانه ارزش افزوده بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۹درصد بوده است.
  • سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در حوزه اقتصاد کشور و تولید ناخالص کشور به عدد ۶٫۵ درصد رسیده است. این آمار در سال ۱۳۹۶، ۲٫۷ درصد بوده است.
  • مفهوم این آمارها این است که اقتصاد حوزه ارتباطات و فناوری بزرگتر شده است که علایم آن با گسترش ارائه خدمات به واسطه ارتباطات و فناوری اطلاعات ملموس است؛ اثرات رشد اقتصاد دیجیتال در زندگی ملموس است که این خود نشانه‌ای از بزرگ شدن اقتصاد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است که بخشی بزرگی از رشد مرهون توسعه‌ زیر ساخت های ارتباطی است.
  • دو سال پی ‌در پی به گواهی سازمان ملل ایران، دومین نرخ رشد توسعه ICT در دنیا را به خودش اختصاص داد.
  • در یک دوره دو، سه ساله کل کشور به تکنولوژی نسل چهارم متصل شد یا رشد ۳۳ برابری هسته شبکه ملی اطلاعات طی سه سال محقق شد. بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان فقط دولت و بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان بخش خصوصی در حوزه زیر ساخت‌ها سرمایه ‌گذاری کردند که باعث شدحرکت بزرگی رقم بخورد.
  • همه این اقدامات بخش عمده آن منجر به توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات شده است. شبکه ملی اطلاعات سه واژه دارد. ابتدا باید شبکه را ساخت تا بتوان آن را ملی اطلاعات کرد.
  • برخی انتقاد می‌کنند که در حوزه شبکه ملی اطلاعات کاری انجام نشده است، اگر این شبکه وجود نداشت، سرمایه ‌گذاری انجام نشده بود، نرم‌افزارهای بومی چگونه می‌توانستند به مردم ارائه خدمت کنند.
  • پیام رسان همه حوزه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال نیست و خیلی از اپلیکیشن ها در حال ارائه خدمت به مردم هستند و توان رقابت با نمونه‌های خارجی را هم دارند. اگر شبکه ملی اطلاعات وجود نداشت یا اگر شهرهای مختلف ۴G نبود تا در اختیار خدمات ایرانی باشد، اقتصاد بخش خدمات هرگز شکل نمی‌گرفت.
  • شبکه ملی اطلاعات اجزای مختلفی مثل مراکز IXP یا گذرگاه‌های ایمن مرزی دارد که پیش از این اگر یک حمله سایبری مثلا به هدفی در استان چهارمحال و بختیاری می‌شد، تمام مسیر ارتباطات کشور از دسترس خارج می‌شد. این ساختاری بود که ما در سال ۹۲ و ۹۳ با آن رو به رو بودیم. امروز سنگین‌ترین حملات سایبری روی گذرگاه‌های بین‌المللی وارد می‌شود، اما شبکه داخلی ما متاثر نمی‌شود. این یعنی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و روی آن کار شده است.
  • خیلی بی انصافی است که عده‌ای کل شبکه ملی اطلاعات را با سیاسی کار محدود به پیام رسان می‌کنند. پیام رسان مهم است، ابعاد سیاسی و امنیتی دارد اما همه شبکه ملی اطلاعات پیام رسان نیست. اقتصاد دیجیتال هم فقط پیام‌رسان نیست.
  • اتفاقات بزرگی در این مدت برای رشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رخ داده است.
  •  برخی با ایجاد حواشی سیاسی حول محور شبکه ملی اطلاعات دنبال دور کردن ما از اهدافمان هستند، طبیعی است این حواشی سیاسی ایجاد می‌شود چرا که پدیده فناوری اطلاعات، پدیده جدیدی است و همه چیز را درگیر کرده است. انواع کسب و کارها سنتی، انحصارها و… را به هم زده؛ بنابراین طبیعی است که همه نسبت به آن حساسیت پیدا کنند و عده‌ای هم مخالف سیاسی آن شوند.
  • این ضرورت آمادگی بیشتر بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را نشان می‌دهد که ظرفیت‌ها و آمادگی‌ها‌ را بالا ببریم و صرفا به توسعه فنی فکر نکنیم، همزمان با توسعه فنی، سایر بخش‌ها را پیش ببریم.
/وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول