اسنپ یا تپسی؟ به روایت کاربران توییتر

مجازیست-اسنپ و تپسی دو تاکسی اینترنتی داخلی هستند که چند سالیست بازار آژانس‌ها را بویژه در شهرهای بزرگ کساد کرده‌اند. این دو غول تاکسی اینترنتی ایرانی اکنون کاربران زیادی دارند و مشتریان وفادار خاص خود را جذب کرده‌اند. این کاربران به روش‌های مختلفی انتقادات و پیشنهادات خود را نسبت به پلتفرم‌های یاد شده با دیگران به اشتراک می‌گذارند، یکی از این روش‌ها  تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. در این گزارش دیتاک (سامانه مانیتورینگ و تحلیل فضای مجازی) به بررسی محتوای تولیدی کاربران توییتر در مورد تاکسی‌های اینترنتی تپسی و اسنپ پرداخته است و در مجموع نظر کاربران در مورد اسنپ یا تپسی را مورد تحلیل قرار داده است.

دیتای تولیدی کاربران در یکسال اخیر در مورد این دو کسب و کار بیش از ۱۵۰ هزار توییت بوده است. این دیتا توسط تیم دیتاک جمع‌آوری و بررسی شده است. نتایج این تحلیل را در ادامه‌ی مطلب بخوانید.

اسنپ یا تپسی؟ به روایت کاربران توییتر

بررسی بیش از ۱۵۰ هزار توییت کاربران در بستر توییتر مجموعا به نتیجه‌ی نمایش داده شده در ویدیوی زیر منجر شد.

در این تحلیل ۸۳٪ کاربران درباره اسنپ، ۸.۵٪ درباره تپسی و .۸.۵٪ درصد به صورت مشترک درباره هردو پلتفرم صحبت کرده‌اند. شاید بتوان از میزان تفاوت بین محتوای این دو پلتفرم به این نتیجه رسید که اسنپ کاربران و مشتریان بیشتری نسبت به تپسی دارد!

احساسات کاربران نسبت به دو پلتفرم در مجموع ۲۲٪ مثبت، ۶۸٪ منفی و ۱۰٪ احساس خنثی بوده است.

کاربران از تپسی راضی‌ترند

با وجود اینکه تپسی تعداد بسیار کمی از توییت‌ها را به خود اختصاص داده توانسته درصد رضایت بیشتری را از آن خود کند. در کل توییت‌های مربوط به تپسی، ۶۴٪ کاربران نظرات مثبتی داشته‌اند که دلایل آن‌ها عموما خدمات و روبط عمومی قوی و مناسب مجموعه و استقبال از طرح سفرهای سازمانی تپسی بوده است. پس از آن صرفه اقتصادی تپسی، کیفیت خودروهای آن و موفق بودن این استارتاپ به یک میزان توجه و نظر مثبت کاربران را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان نظرات مثبت نسبت به اسنپ که ۲۴٪ کل محتوای مرتبط را شامل شده، دلایلی همچون بهبود خدمات و روابط عمومی قوی مجموعه، تعریف و قدردانی از اخلاق و خدمات سفیران، طنز و اذعان به موفقیت استارتاپ و کارآفرینی آن عمده‌ترین دلایل رضایت و احساس مثبت کاربران بوده است.

احترام سفیران به مسافران، برخورد مناسب آن‌ها، موسیقی مناسب، آنتایم بودن راننده‌ها و بهداشت خودروی آن‌ها از جمله خدمات سفیران بوده که کاربران به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

مسافران اسنپ به سفیران مجموعه انتقاد دارند!

در میان احساسات منفی کاربران نسبت به اسنپ بیشترین میزان نارضایتی مربوط انتقاد مسافران از سفیران اسنپ بوده است. این انتقادات شامل عدم استفاده سفیران از مسیریاب، رفتار نادرست و بی احترامی به مسافر، عدم رعایت اصول بهداشتی توسط راننده‌ها بویژه در ایام کرونا، پخش موسیقی نامناسب در طول سفر و مواردی از این دست بوده است.

از دیگر دلایل نارضایتی و احساس منفی نسبت به اسنپ به ترتیب می‌توان به قیمت بالای مسیرهای کوتاه، نوسان و افزایش شدید قیمت، خدمات و روابط عمومی ضعیف مجموعه، کیفیت و مدل پایین خودروها و … اشاره نمود.

باگ‌های تپسی اعتراض کاربران را برانگیخت

۲۹٪ کاربران درباره‌ی تپسی نظرات منفی داشته‌اند که از این میان ۱۵٪ صرفا به باگ‌های پلتفرم و خدمات ضعیف مجموعه اشاره کرده و مابقی زیرساخت ضعیف و قیمت بالای سفرها را دلیل نارضایتی خود عنوان کرده‌اند.

۷٪ از محتوای تپسی به طنزها و خاطرات خنده‌دار کاربران از استفاده از این پلتفرم اشاره دارد.

سفیران اسنپ هم به مسافران انتقاد دارند

محتوای خنثی نسبت به اسنپ ۱۵٪ کل محتوای این مجموعه را شامل شده که مهم‌ترین زیرعنوان آن انتقاد راننده‌های اسنپ به نحوه برخورد و رفتار مسافران بوده است. تولیدکنندگان این عنوان هم اکنون یا سابقا بعنوان سفیر در اسنپ مشغول به کار بوده و حالا توییتر را بستری مناسب برای باز کردن سفره‌ی دل خود و انتقاد به برخورد مسافران یافته‌اند.

دیگر محتواهای خنثی شامل اخبار و تبلیغات پلتفرم و طنزهای مرتبط با خاطرات کاربران با اسنپ است.

یک تیر و دو نشان؛ اسنپ یا تپسی ؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد ۸٪ درصد توییت‌ها همزمان به اسنپ و تپسی اشاره کرده‌اند. در میان این توییت‌ها ۷۷٪ کاربران به هر دو مجموعه واکنش منفی نشان داده‌اند که دلایل آن‌ها در سه زیرعنوان انتقاد به سفیران، خدمات و روابط عمومی ضعیف مجموعه‌ها و افزایش روزافزون قیمت و نوسانات آن در مسیرهای مشابه خلاصه شده است.

همچنین ۸٪ کاربران به زیرساخت قوی اسنپ و تپسی با دید مثبت نگاه کرده و ۱۵٪ از محتوای خود را نیز به اخبار و طنز‌های خنثی اختصاص داده‌اند.

در نهایت در این تحلیل عمده دلایل رضایت و نارضایتی کاربران از اسنپ یا تپسی مورد بررسی قرار گرفت که می‌تواند برای این دو مجموعه نقطه عطفی باشد.

/بلاگ دیتاک/

One comment

  • محمد

    تبسی یکی از کلاهبردارترین شرکتهایی هست که تو طول عمرم دیدم حالا نمیدونم همه جا همینه یا فقط مازندران یه سری دزدو کلاهبردار ازتهران اومدن شرکت تاسیس کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول