انتقاد اینستاگرام علیه سیاستهای نمایش تبلیغات اپل
مجازیست-سیاستها و قابلیتهای جدید اپل در iOS 14 که با هدف حفاظت از حریم خصوصی کاربران ارائه میشوند، انتقادهایی جدی شرکتهای متعدد را بههمراه داشتهاند.
اپل در سال ۲۰۲۱ و در نسخهی جدید سیستمعامل موبایلی، قابلیتهایی را متمرکز بر حریم خصوصی در فضای تبلیغات آنلاین عرضه خواهد کرد. این قابلیتها و تغییرات واکنشهای متفاوت فعالان صنعت فناوری را در پیش داشتهاند. از یک سو، طرفداران حریم خصوصی قابلیت جدید اپل را تحسین میکنند که بهصورت پیشفرض دربارهی ردگیری اپلیکیشن با هدف تبلیغات از کاربر اجازه میگیرد و از سوی دیگر، توسعهدهندگان متفرقه و تبلیغدهندگان میگویند حرکت جدید اپل افراطی است و درآمد آنها را تا ۵۰ درصد کاهش میدهد. اکنون اینستاگرام علیه حرکت جدید اظهارنظر کرده است. مدیرعامل این شرکت میگوید شکایتهایی جدی علیه تغییرات مطرح خواهد کرد.
اپل ابتدا تصمیم گرفته بود تا تغییرات حریم خصوصی در تبلیغات را بهمحض عرضهی iOS 14 در پاییز امسال دردسترس کاربران قرار دهد. پس از دریافت بازخوردها و انتقادهای متعدد توسعهدهندگان و تبلیغدهندگان، کوپرتینوییها تصمیم گرفتند تا عرضهی قابلیت را تا بهار ۲۰۲۱ بهتعویق بیندازند.
فیس بوک، شرکت مالک اینستاگرام، هم قبلا اعتراضها و انتقادهایی جدی علیه سیاستها جدید اپل مطرح کرده بود. غول شبکههای اجتماعی میگوید فقدان شخصیسازی تبلیغات تا ۵۰ درصد درآمد آنها را کاهش میدهد. اگرچه اپل فعلا میگوید که عرضهی قابلیتها بهتعویق افتاده است، مدیرعامل اینستاگرام تصمیم گرفته است تا اعتراضهای جدی خود را علیه سیاست و تصمیم اپل به جریان بیندازد.
موسری میگوید شرکتش از تمام توان برای اعتراض به تصمیم جدید اپل استفاده میکند. او همکاری با جامعهی عمومی، سیاستگذاران، افراد تأثیرگذار و جامعهی دانشگاهی را بخشی از برنامهی اعتراض به اپل بیان کرد. البته مدیرعامل اینستاگرام هم به این حقیقت اذعان میکند که کوپرتینوییها سهم عمدهی بازار گوشیهای هوشمند را در ایالات متحده دراختیار دارند و بهنوعی کل اکوسیستم را در مالکیت و کنترل خود درآوردهاند.
موسری درادامهی صحبتهایش روی نگرانی از سیاستهای جدید اپل در ردگیریهای وبسایت و اپلیکیشن پافشاری میکند. او در بخشی از صحبتهایش میگوید:
مدیرعامل اینستاگرام درمجموع صحبتهایش اعتقاد دارد باید راهکارهایی برای افزایش کنترل کاربران iOS روی پلتفرم تعبیه شود؛ اما راهکارها نباید لزوما به فعالیت بدون دادهی تبلیغدهندگان منجر شوند. او از عبارت «فعالیت بدون دید» (Operating Blind) برای این مفهوم استفاده میکند. البته درنهایت بهنظر نمیرسد موسری منتظر تغییری در سیاستهای اپل باشد. او میگوید هیچکس نمیتواند روی فعالیتهای اپل تأثیر بگذارد.
در بخشی از صحبتهای وی، بازهم اپل به دروازهبان دنیای اپلیکیشنها برای یکمیلیارد دستگاه در سرتاسر جهان تشبیه میشود. درنهایت، باید منتظر گذشت زمان باشیم که شاید با تغییر تصمیم اپل در سیاست کنترل ردگیری همراه شود. شاید هم کوپرتینوییها همین رویکرد را ادامه دهند و کاربران قابلیت مسدودسازی ردگیری تبلیغاتی را در همهی اپلیکیشنها دریافت کنند.
/زومیت/