مراقب هک شبکه‌های اجتماعی خود توسط کلاهبرداران باشید

مجازیست-سرهنگ شاهین حسنوند، رییس پلیس فتا خوزستان:

  • شخصی به پلیس فتا مراجعه و اعلام کرد مدتی قبل از طرف دوستم پیامی مبنی بر تقاضای مبلغی به عنوان قرض دریافت کردم و من هم به دلیل دوستی و رفاقتی که با وی داشتم مبلغ را واریز کردم؛ اما پس از ملاقات دوستم، وی از ارسال این پیام اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که این چنین پیامی ارسال نکرده است. حال از پلیس فتا تقاضای رسیدگی را دارم.
  • با ثبت اظهارات شاکی، پرونده تشکیل شده و در دستورکار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت؛ با بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان این پلیس مشخص شد که گوشی هوشمندی که پیام از آن ارسال شده هک شده و کلاهبردار با دسترسی به شبکه اجتماعی قربانی، اقدام به ارسال پیام و درخواست پول به عنوان قرض به مخاطبان وی کرده است.
  • شهروندان در صورت دریافت هرگونه پیامک از مخاطبان و آشنایان خود مبنی بر درخواست کمک نقدی به عنوان قرض، ابتدا موضوع را بررسی کرده و با تماس با وی و پرس ‌و ‌جو از اطرافیان، از صحت و سقم موضوع مطمئن شوند و هیچ‌گاه با عجله و شتاب و بدون تحقیق در مورد موضوع اقدام به واریز وجه نکنند.
  • کلاهبرداران سایبری با روش‌های مختلفی از قبیل ارسال لینک‌های آلوده و نصب بد افزارها و برنامه‌های آلوده اقدام به دسترسی و نفوذ به گوشی‌های هوشمند شهروندان می‌کنند. همچنین در روشی دیگر که رایج‌تر است، کلاهبرداران با شماره‌ تلفن شهروندان در شبکه‌های اجتماعی ثبت‌نام کرده و کد پیامک شده جهت تایید هویت را نیز با ترفندهای گوناگون از قربانی دریافت می‌کنند و پس از فعال‌سازی شماره قربانی در شبکه‌های اجتماعی، با آن اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.
  • به هیچ عنوان کدی که برای احراز هویت دریافت می‌کنید، برای کسی ارسال نکنید، گوشی همراه خود را حتی برای چند لحظه در اختیار افراد غیر قابل اعتماد قرار ندهید؛زیرا کلاهبرداران در صورت دسترسی به گوشی همراه شما، برای هک حساب شبکه اجتماعی‌تان فقط به چند ثانیه زمان نیاز دارند، این زمان فقط به اندازه‌ای نیاز است که کلاهبردار کد ارسال شده از شبکه اجتماعی برای شما را خوانده و سپس آن را حذف کند.

/روابط عمومی پلیس فتا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول