اخاذی با تهدید به افشای تصاوی شخصی درفضای مجازی

مجازیست-سرهنگ آرش ابراهیمی، رئیس پلیس فتا استان لرستان:

  • در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر این‌ که فردی ناشناس با تهدید به انتشار تصاویر شخصی و خانوادگی اش در فضای مجازی و شبکه اجتماعی قصد اخاذی از وی را دارد پرونده وارد فاز پیگیری فنی شد.
  • بررسی مستندات استخراج شده از تجهیزت همراه شاکیه و همچنین محتوی مطالب منتشر شده به خوبی نشان می داد که متهم خانواده شاکیه را بخوبی می شناسد و در پیام های ارسالی به ایشان صراحتا از وی درخواست می کند تا در قبال پرداخت مبلغ معینی تصاویر خصوصی  و خانوادگی ایشان را در فضای مجازی منتشر نکند.
  • کارشناسان پلیس فتا با بکار گیری روش های پلیسی مستندات کافی جهت شناسایی متهم را بدست آرودند که با هماهنگی مرجع قضایی متهم دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد.
  • زمانی متهم در برابر ادله موجود قرار گرفت لب به اعتراف گشود که هدف و انگیزه خود را انتقام گیری از شاکیه و خانواده اش بیان کرد.
  • براساس ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸ هر فردی به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی،‌ فیلم یا صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • متاسفانه اعتماد در فضای مجازی به افراد یکی از مهمترین مشکلاتی از است که جامعه با آن روبرو می باشد لذا می طلبد شهروندان که نسبت به اسناد و تصاویر شخصی که در اختیار دیگران قرار می دهند حساسیت بیشتری به خرج دهند.

/پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول