تایید شراکت تیک‌تاک و اوراکل در گرو تصمیم ترامپ

مجازیست-ترامپ به بایت‌دنس دستور داد به دلیل نگرانی های امنیتی ایالات متحده درخصوص اطلاعات کاربران آمریکایی که ممکن است در اختیار دولت کمونیستی چین قرار داده شود، سهام تیک‌تاک را واگذار کند. او تهدید کرد که اگر بایت‌دنس به تصمیم او تکمین نکند، تیک‌تاک را در ایالات متحده مسدود خواهد کرد.

براساس پیشنهاد بایت‌دنس ، این شرکت چینی سهام عمده اش در بیزینس جهانی تیک‌تاک را حفظ خواهد کرد و مرکزی برای این اپلیکیشن در ایالات متحده ایجاد خواهد کرد.
استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا روز دوشنبه گفته بود بایت‌دنس همچنین پیشنهاد ایجاد ۲۰ هزار شغل در آمریکا به واسطه تیک‌تاک را مطرح کرده است.
منابع مطلع گفته اند احتمالا اوراکل شریک فناوری بایت‌دنس و مسوول مدیریت دیتای تیک‌تاک خواهد شد و سهم اندکی در این اپلیکیشن داشته باشد.
ترامپ در این باره گفته است که شنیده ام آنها خیلی به معامله نزدیک هستند و دولت او به زودی برای تائید یا رد آن تصمیم گیری خواهد کرد. ضمن اینکه او از علاقه مندان به لری الیسون، مدیرعامل اوراکل است.
ظاهرا پیشنهاد بایت‌دنس به بررسی و تائید کمیته سرمایه گذاری خارجی (CFIUS) و هیات دولت ایالات متحده نیاز دارد که بر نحوه مذاکرات بر سر این معامله و نحوه عملکرد تیک‌تاک نظارت کنند.
مونچین که ریاست CFIUS را نیز برعهده دارد و ویلبور روس، وزیر تجارت آمریکا روز گذشته برای بررسی پیشنهاد بایت‌دنس در کاخ سفید دیدار کردند.
هنوز مشخص نیست آیا ترامپ پیشنهاد بایت‌دنس را خواهد پذیرفت یا خیر و در این میان کاخ سفید، اوراکل و بایت‌دنس هنوز به سوالات مطرح شده در این باره پاسخ نداده اند.
امضای قرارداد با تیک‌تاک که به بایت‌دنس اجازه می دهد مالکیت حداکثری خود را حفظ کند، یک چرخش برای ترامپ و آژانس های دولتی ایالات متحده و اداراتی که CFIUS را تشکیل می دهند، خواهد بود.
ترامپ روز ۱۴ آگوست سال ۲۰۲۰ فرمان اجرایی را امضا کرد که براساس آن بایت‌دنس موظف شد تیک‌تاک را در آمریکا واگذار کند.
برخی از کارشناسان CFIUS معتقدند که تصویب این معامله نشان دهنده حذف عمده ای از بررسی های سنتی امنیت ملی در معاملات انجام شده توسط کارمندان دولت ایالات متحده است.
پائول ماکوردت، وکیل تنظیم مقررات در Cleary Gottlieb Steen & Hamilton LLP دراین باره گفته است: در این معامله هیچ چیزی طبیعی نیست و همه چیز در دستان سیاستمداران است تا کارشناسان حرفه ای CFIUS. آنچه اینجا شگفت آور است، این است که فرایند عمومی و سیاسی و ادامه مذاکرات بعد از صدور دستور واگذاری چگونه خواهد بود.
درحالیکه تیک‌تاک بخاطر ویدئوهای رقصش میان نوجوانان به شدت محبوب شده است، مقامات ایالات متحده از سال گذشته درباره اطلاعات شخصی ۱۰۰ میلیون کاربر آمریکایی که در اختیار مالک چینی این اپلیکیشن است، ابزار نگرانی کردند.
/ایستنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول