تحریم ‌وی‌چت و تهدید برای کسب‌وکارهای آمریکایی در چین

مجازیست-اپلیکیشن ‌وی‌چت نیز با فشارهایی مشابه تیک تاک از سوی دولت آمریکا مواجه است و ممکن است در آینده نزدیک در آمریکا مسدود شود. جدای از تیک تاک، وی‌چت نزد کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار است و بسیاری از قابلیت‌های مورد نیاز یک کاربر از قبیل پرداخت آنلاین را در خود جای داده است.
در چین، بخش زیادی از پرداخت‌های کاربران به صورت آنلاین انجام می‌شود به طوری که در سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۸۲ درصد از پرداخت‌ها از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی صورت گرفت و از این میزان، ۹۲ درصد به اپلیکیشن ‌وی‌چت اختصاص داشت.
با نزدیک شدن به ۲۰ سپتامبر و اتمام مهلت ترامپ به تنسنت مالک وی‌چت، تعدادی از شرکت‌های بزرگ فناوری هماند اپل، والمار و والت دیزنی طی تماس با دونالد ترامپ، نگرانی خود را در خصوص تصمیم وی مبنی بر تحریم این دو اپلیکیشن چینی محبوب ابراز کردند.
نگرانی ترامپ از این است که این دو اپلیکیشن چینی، اطلاعات زیادی را از کاربران چینی گردآوری کنند که این امر می‌تواند به حزب کمونیست چین کمک کند تا از این اطلاعات سوءاستفاده کنند. «کر گیبس» رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در شانگاهی معتقد است تحریم ‌وی‌چت توسط آمریکا امری فاجعه‌بار است. واقعا مشخص نیست که چگونه شرکت‌های آمریکایی بدون استفاده از وی‌چت دوام خواهند آورد؟
از جمله شرکت‌هایی که بخش زیادی از فروش خود را از دست خواهند داد، اپل است که با مسدود شدن وی‌چت، کاربران چینی زیادی محصولات این شرکت را کنار گذاشته و به استفاده از دیگر دستگاه‌های موجود روی خواهند آورد.
از طرفی دیگر، نبود امکان خرید موبایلی با وی‌چت می‌تواند بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی را از میان گزینه‌های پیش روی کاربران خارج کند. برای مثال، با نبود نایکی (Nike)، خریدهای کاربران به شرکت رقیب آلمانی یعنی آدیداس سوق داده خواهد شد.
در حال حاضر، ‌وی‌چت علاوه بر پرداخت موبایلی، از قابلیت‌های دیگری همچون گفت‌وگو و چت با اعضای خانواده یا دوستان، ثبت درخواست خودرو و دریافت انواع خدمات مالی از بانک‌ها برخوردار است و به نوعی با زندگی مردم چین اجین شده است.
تا پایان سال ۲۰۱۹، تعداد کاربران فعال ماهانه این اپلیکیشن بالغ بر ۱٫۱۷ میلیارد نفر عنوان شده که بخش زیادی از این کاربران، چینی هستند. موارد اشاره شده، بخش کوچکی از سرنوشت احتمالی شرکت‌های بزرگ آمریکایی در صورت مسدود شدن ‌وی‌چت است و قطعا کسب‌وکارهای بیشتری از این کشمکش میان ترامپ و چین، آسیب خواهند دید.
/آی تی ایران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول