نقش مؤثر نهادها در ادامه حیات تلگرام

مجازیست-حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی رییس مرکز مطالعات کامپیوتری علوم اسلامی در اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حوزه و فضای مجازی به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه در خبرگزاری حوزه برگزار شد:

  • نهادهای رسمی برای خارج نشدن تلگرام از دسترس مردم نقش مهمی دارند. قبل از تلگرام شبکه‌های اجتماعی داخلی به صورت گسترده و موفق فعالیت می‌کردند؛ اما به‌گونه‌ای از گردونۀ رقابت خارج شدند که هیچ کسی متوجه نشد.
  • تنگ نظری و سیاسی بودن برخورد نهادها با فضای مجازی در ابعاد مختلف غیرقابل انکار است؛ هم در جناح اصولگرا و هم در جناح اصلاح‌طلب شاهد این هستیم که رویکردشان نسبت به تصمیم‌گیری برای فضای مجازی رویکردی سیاسی بوده و هست.
  • سوء استفاده تصمیم‌گیر‌های سیاسی از فضای مجازی را در زمان و مکان خاصی حتی در انتخابات صورت گرفته است و در کشور ما مباحث مربوط به فضای مجازی بنا به دلایلی سیاسی شده است و نگاه‌ها به آن فرهنگی و راهبردی نیست.
  • امروز شخصیت‌های مختلف سیاسی برای اینکه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی‌شان محدود نشود و به خطر نیفتد، باب را برای طرح بعضی مسائل پیرامون فضای مجازی باز نمی‌گذارند.
  • اگر کسی قصد ورود به فضای مجازی کشور را دارد باید خط قرمزهای ما را هم در نظر داشته باشد؛ این رعایت حریم خصوصی حق طبیعی ما است. همانطور که وقتی کسی بخواهد به حیات خانه شما وارد شود، باید اجازه بگیرد و یکسری مسائل را رعایت کند؛ در بحث فضای مجازی نیز باید همین‌گونه باشد.
  • وجود خط قرمز‌ در کشورهای اسلامی و غیراسلامی طبیعی است و برخی‌ها ایراد می‌کنند که شما خیلی سخت‌گیری می‌کنید و باید اجازه دهید هر کسی در این فضای به‌ قول خودشان فانتزی هر کاری می‌خواهد انجام دهد. در جواب این افراد باید گفت چگونه امریکایی‌ها و غربی‌ها اجازه نمی‌دهند یک بازی رایانه‌ای علیه اسرائیل و برخی انگاره‌های یهودی در کشورشان جریان داشته باشد یا یک پیام‌رسان خلاف مقررات‌شان فعالیت کند، آن‌وقت توقع دارید که ما این اجازه را به آنها بدهیم؟
  • اینکه بگوییم وقتی سردارسلیمانی را شهید کردند، ما بغداد را خالی نکردیم؛ پس حالا هم نباید اینستاگرام را خالی کنیم، یک مغالطه برای فرار از مسئولیت و پاسخگویی است وگرنه در جریان شهادت حاج قاسم، رهبر معظم انقلاب انتقام خون حاج قاسم را خروج امریکا از منطقه دانستند پس در اینستاگرام هم باید همین کار را می‌کردیم.
  • شبکه‌های اروپایی در امریکا به خاطر رعایت نکردن قوانین امریکا فیلتر شدند و بحث در مورد شبکه ملی اطلاعات نباید به کابل، پیام‌رسان و..‌. تقلیل یابد و باید توجه داشت که بیان بحث فیلترینگ یک بحث انحرافی است؛ و الا کدام کشور است که فیلترینگ ندارد؟ این مسائل در بسیاری از کشورها وجود دارد و هر کشوری برای حریم خود ضوابط و قواعدی قائل است، ما هم ضوابطی داریم؛ اما متأسفانه این فضا رها شده است.

/رسا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول