رگولاتوری محتوا بسیار سختگیرانه و سلیقه ای است

مجازیست-پنجاه و پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «تولید محتوا در فضای مجازی» با حضور سید بشیر حسینی، استاد دانشگاه و رییس باشگاه سواد رسانه‌ای و مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام رسان گپ، برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سید بشیر حسینی، سید بشیر حسینی، استاد دانشگاه و رییس باشگاه سواد رسانه‌ای:
  • تولید ساده ترین تا حرفه ترین محتوا، تولید محتوا است، دعوای اینکه چه تولیدی محتوا است دعوای بی موردی است که برای پاک کردن صورت مسئله مطرح می شود.
  • هر چیزی که پیام می رساند رسانه است.
  •  این در حالی است که در دنیای جدید قدرت دست مردم است و نهادها پدر سالاری گذشته را ندارند و مردم هم به ابزار دسترسی پیدا کرده اند، به همین دلیل فاصله ها بین این دو کم شده است.
  • هم اکنون میلیون ها دانش آموز و معلم در شبکه شاد تولید محتوا می کنند، در دنیای امروز ارتباطات از حالت عمودی بالا به پایین به حالت افقی در آمده است و باید مردم تشویق شوند در این فضا تولید و مصرف محتوا داشته باشند.
  • دور از مردم بودن و بی توجه بودن به آنها در کنار حفظ قدرت و وضعیت موجود را موانع تولید محتوا در فضای مجازی است.
  • سیاست گذاران ما از سه مسئله امنیتی، فرهنگی و اقتصادی برای توسعه این فضا می ترسند در صورتی که با ورود مردم به حوزه تولید محتوا در فضای مجازی تهدیدها به فرصت تبدیل می شود.
  • سیاستگذاران نه خودشان اعتماد به نفس دارند و نه به مردم اعتماد، در این حوزه اپراتورها کجا هستند و چرا پنهان می شوند؟ در صورتی که در گردش تولید محتوا سود بیشتری می برند.
  •  باید در صنعت تولید محتوا به تولید کنندگان محتوا پول پرداخت شود.
  • سیاستگذاران درباره استفاده ۷۰ درصدی کاربران ایرانی از محتوای خارجی نگرانند و اگر می خواهیم این نسبت تغییر کند مردم باید خودشان تولید کننده محتوا شوند.
  • بیماری کرونا بسیاری از فرمول ها که برای دسترسی کودکان و نوجوانان به گوشی و تبلت اعمال می شد  را بر هم زده است، اگر تاکنون برای دسترسی کودکان و نوجوانان به این امکانات محدودیتی وجود داشت ولی در حال حاضر برای آموزش باید این ابزار در اختیار آنان قرار گیرد و برای کنترل کودکان و نوجوانان در این فضا بهترین راه این است که خود آنان تولید محتوا کنند.
  •  یکی از دلایل مشکلات مربوط به فضای مجازی، تصمیم گیری مهندسان برای تولید محتوا است و مهندسین در این حوزه تصمیم گیر هستند نه کارشناسان علوم انسانی که آنان نیز خیلی با ابعاد مختلف تولید محتوا آشنا نیستند. این افراد در تصمیم گرفتن تردید دارند اما در حفاظت از صندلی خود هیچ تردیدی ندارند.
  • تغییر در این فضا و سپهر را باید فهمید و کرونا در این تغییر به ما خدمت کرد.
  • کسانی هستند که سال ها برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام زحمت کشیده اند و هزینه ریالی کرده اند، حداقل کسانی که تصمیم می گیرند که این مغازه را ببندد توضیحی درباره دلایل خود ارائه کنند.
  •  یکی از تبعاتی که فیلتر تلگرام داشته است استفاده اجباری قشر سنتی به فیلترشکن و شکسته شدن قبح آن است.
  • هزینه فیلتر کردن و تردید داشتن و تصمیم نگرفتن از تصمیم گرفتن و انجام آن بیشتر شده است.
  • نباید از رشد مردم بترسیم، ما به نسل انقلابی که رشد مردم برای آنها مهم باشد نیاز داریم.
  • باید زمین بازی را عوض کنیم، نباید ترس داشته باشیم و قبل از بازی خود را بازنده بدانیم.
  • رسانه ملی دیگر تلویزیون نیست، نگاه بالا به پایین دیگر پاسخگو نیست و مردم باید در تولید محتوا مشارکت داشته باشند.
  • اپراتورها بایدحداقل در حجم مصرفی و پهنای باند، درصدی را برای تولید محتوا در نظر بگیرند تا با این کار درآمد اپراتورها با افزایش تولید محتوا و گردش آن چندین برابر شود.
  • مخاطب امروز با قواعد ما جلو نمی آید و با واقعیت هایی که سود کشور در آن است باید روبرو شویم و در این شرایط تحریم تنها راهی که بسته نمی شود فضای مجازی است که می توانیم از آن استفاده کنیم.
  • از ترس مرگ در حال خودکشی هستیم، با ترس کوچک احتمالی خود سود قطعی بزرگی را از دست می دهیم که این یک اشتباه استراتژیک است.
 مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام رسان گپ:
  • تولید محتوا با هدف سرگرمی، اطلاع رسانی و آموزش انجام می شود، این تولید می تواند گاهی با هدف فرهنگی و گاهی هم با هدف تجاری انجام شود.
  • از تولید محتوا برای به دست آوردن تبلیغات به محتوای های کاربردی و ارزشمند در حجم محدود رسیدیم و هم اکنون هم با ظهور شبکه های اجتماعی تعریف جدیدی از محتوا ارائه شده و وارد عرصه جدیدی شده ایم.
  • اکوسیستم تولید محتوا در کشور و رگولاتوری تولید محتوا سختگیرانه و سلیقه ای است، این رگولاتوری به حدی محدودیت ایجاد کرده که یک پخش زنده از صفحه شخصی خود در اینستاگرام نیز از نظر آنان غیر قانونی است و باید برای انجام آن مجوز دریافت کرد.
  • اضلاع و حریم رگولاتوری باید برای اکوسیستم تولید محتوا مشخص باشد.
  • مقررات و قوانینی برای محتواهای مختلف از طرف رگولاتوری تدوین شده است، این مقررات برای دهه های گذشته و محتوا های قدیمی و کنداکتوری تدوین شده که دوران آن گذشته است و هم اکنون فقط در یک پیام رسان داخلی روزانه میلیون ها نفر در حال تولید محتوا هستند و چگونه می توان با این قوانین به تولید این محتواها نظارت کرد.
  • تولید کنندگان با این شرایط آزار می بینند چرا که بر اساس این قوانین ۹۰ درصد محتوای تولید شده غیرقانونی است.
  •  با این شرایط سرمایه گذاران برای تولید محتوا رغبتی ندارند، در صورتی که در دنیا برای تولید محتوا شرکت های بزرگ چند ملیتی سرمایه گذاری بسیاری می کنند.
  • در ایران از مالک و ناشر محتوا در فضای مجازی حمایتی نمی شود و قانونی برای آن وجود ندارد و قوانینی موجود نیز غیر کارآمد هستند.
  • فیلتر زمانی آغاز می شود که در رقابت خود را ضعیف می دانیم، ما فیلتر را از گذشته در موارد مختلف مانند بستن مرزها برای ورود خودروی خارجی داشته ایم و به جای اینکه به مشکلات ساخت خودروهای داخلی در رقابت با خودروهای خارجی بپردازیم و آن را مرتفع کنیم، اقدام به محدود کردن خودروهای خارجی کردیم.
  • باید نگاه خود را در این حوزه عوض کنیم،  چرا باید نگران استفاده از تولید محتوای خارجی با عنوان غربزدگی باشیم در صورتی که می توانیم با تولید محتوای خوب بقیه دنیا را ایران زده کنیم.
  • مخفی شدن و پشت دیوار پنهان کردن خود در دنیای امروز بی معنا و بی اثر است.
  • مردم از فناوری برای بهبود زندگی خود استفاده می کنند و نباید مانع مردم شویم.
  • با برخوردهای سختگیرانه با پلتفرم های این حوزه انگیزه ای برای سرمایه گذاران باقی نمانده است در صورتی که با استفاده از این فرصت امکان شکوفایی در کشور وجود دارد.
  • ۷ دسته محتوایی در تمام دنیا غیرقانونی هستند که موضوع ما در این ۷ دسته نیست بلکه ۷۰۰ یا ۷ هزار دسته شناخته شده و حتی ناشناخته داریم که به صورت سلیقه ای اعمال می شود.
  • همین طور که در همه جای دنیا نظارت به مخاطب سپرده شده است می توانیم در ایران نیز به مخاطب و گزارش تخلف آن بسپاریم.
  • نگران این محدودیت ها و شرایط کنونی نباشید چرا که این سیل بزرگ تغییر سبک زندگی، دیگران را مجبور به حرکت در مسیر جدید می کند.
    تولید محتوا بزرگترین فرصت شغلی نسل آینده است،علاقمندان به این حوزه بر روی محتوای فاخر و کاربردی بر بستر پلتفرم های موجود در دنیا تمرکز کنند و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارند.
/مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.