شبکه شاد ارتباط بین صنعت و بازار آموزش الکترونیکی را از بین برد

مجازیست- رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور با اعلام اینکه شبکه اختصاصی مدارس با نام «دانا» براساس تفاهم بین وزارت ارتباطات و و وزارت آموزش و پرورش آماده بهره‌برداری است می‌گوید که با این حال وزارت آموزش پرورش به دلیل استفاده از شبکه شاد، به کارگیری از دانا را متوقف کرده است.

امیر ناظمی معتقد است که شاد می‌تواند به عنوان یک خدمت روی شبکه دانا مورد استفاده قرار گیرد؛ اما دیدگاه‌های انحصاری پشت توسعه شبکه شاد مانع شده تا شبکه‌ای که می‌تواند به رشد آموزش الکترونیکی با کمک تمامی فعالان بخش خصوصی توسعه پیدا مورد استفاده قرار گیرد. ناظمی معتقد است شبکه شاد ارتباط رقابتی بین صنعت و بازار آموزش الکترونیکی کشور را از بین برده است.

بدر حاشیه الکامپ ۹۸ وزارت ارتباطات با وزارت آموزش و پرورش تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد که براساس آن قرار بود علاوه بر اتصال تمامی مدارس به شبکه ملی اطلاعات تا پایان همان سال، وزارت ارتباطات زیرساخت‌های توسعه شبکه‌ اختصاصی مدارس روی شبکه ملی اطلاعات را نیز فراهم کند.

براساس این تفاهم‌نامه قرار بود بعد از فراهم شدن زیرساخت‌های این شبکه اختصاصی، لایه محتوا توسط آموزش و پرورش تکمیل و لایه خدمات آن نیز با همکاری دو وزارتخانه و همچنین مشارکت بخش خصوصی توسعه پیدا کند.

امیر ناظمی، معاون وزیرارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات:

  • این شبکه سه لایه زیرساخت، محتوا و خدمات داشت. توافق ما با آموزش‌وپرورش این بود که لایه زیرساخت این شبکه اختصاصی را وزارت ارتباطات انجام دهد، در مقابل توسعه محتوا روی این شبکه بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش باشد.
  • همچنین لایه خدمات نیز قرار بود با مشارکت یکدیگر و رگولاتوری دو وزارتخانه ایجاد شود. شیوع ویروس کرونا به انجام رسیدن این تفاهم‌نامه در لایه دوم را منتفی کرد.
  • وقتی آموزش‌وپرورش شبکه شاد را آن ‌هم به صورت انحصاری راه‌اندازی کرد دیگر عملاً لایه خدماتی باقی نماند.شیوع کرونا  عامل اصلی به نتیجه نرسیدن این پروژه است و بر اساس تفاهم‌نامه ما با وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت ارتباطات بنا بر تعهدات خود عمل کرد؛ هم مدارس را به شبکه ملی اطلاعات متصل کردیم و هم شبکه اختصاصی مدارس (دانا) روی شبکه ملی اطلاعات را راه انداخت، اما متاسفانه در پی شیوع کرونا توسعه لایه خدماتی شبکه دانا با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، به دلیل انحصاری که این وزارتخانه با توسعه شاد ایجاد کرد، متوقف شد.

از زمان مطرح شدن شبکه اختصاصی مدارس به نام دانا از سوی وزارت ارتباطات بسیاری این شبکه را رقیبی برای شبکه شاد می‌دانند، این در حالی است که رئیس سازمان فناوری اطلاعات این موضوع را رد می‌کند.

  • متاسفانه این فضایی است که ایجاد شده و ما هم برای اینکه به این موضوع دامن زده نشود بسیار تلاش می‌کنیم. دانا یک شبکه زیرساختی است و شاد یک شبکه اجتماعی. اصلاً این دو در یک سطح نیستند که با هم مقایسه شوند یا رقیب هم شمرده شوند.
  • ما نمی‌گوییم شاد نباشد و دانا باشد، ما می‌گوییم شبکه‌ای اختصاصی برای مدارس با در نظر گرفتن تمام پروتکل‌های آموزشی کشور راه‌اندازی کرده‌ایم که امکان ارائه سرویس و خدمت‌های آموزشی در بالاترین سطح امنیتی روی آن وجود دارد. شاد هم بیاید و مانند یک خدمت روی شبکه دانا سرویس خود را به جامعه دانش‌آموزی کشور ارائه کند.
  • وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را به کار بسته تا شبکه دانا به عنوان یک شبکه کامل، مستقل، اختصاصی و امن برای سیستم آموزش‌وپرورش استفاده شود؛ اما این وزارتخانه می‌خواهد این فرایند به دور از هیاهوی سیاسی انجام شود.
  • پشت دیدگاه توسعه شاد یک ایده انحصارگرایانه است و به نظر من شبکه شاد ناقض بسیاری از مفاهیم کلیدی مانند شفافیت، عدم انحصار و عدم دخالت غیرضروری دولت در بازار است. در واقع انگیزه‌های اقتصادی و سیاسی‌ای علاوه بر ناآگاهی در مورد این تصمیم که فقط شاد مورد استفاده قرار گیرد وجود دارد.
  • شاد یک پیام‌رسان و یکی از ۲۴ زیرشاخه آموزش الکترونیکی است.
  • آموزش الکترونیکی فقط پیام‌رسان نیست. تست، آزمون، دسترسی به کتابخانه با کتاب‌های متنوع، پنل کنترل والدین، سیستم نمره‌دهی مدرسه و… هم جزئی از آموزش الکترونیکی است.
  • در جواب صحبت‌های اخیر نماینده تام‌الاختیار همراه اول در شبکه شاد که مشکلات فنی گزارش شده از سوی کاربران در مورد این شبکه را به اینترنت ارتباط داده نه نبود زیرساخت کافی در شبکه شاد، باید بگویم که اگر اینترنت مشکل دارد پس چطور ده‌ها سرویس دیگر به خوبی کار می‌کنند و کاربران بدون مشکل از آنها خدمات می‌گیرند. چطور کاربران با همین اینترنت از آموزش آنلاین سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند یا روی فیلیمو و نماوا فیلم تماشا می‌کنند.

/پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول