نقش مخرب فضای مجازی بر تربیت دینی جامعه

مجازیست-آموزه های دینی و تربیت اسلامی ماندگارترین سرمایه هر انسان است که چنانچه دستخوش حوادث و رخدادهای تصنعی شود خرمن هویت و استقلال آدم را به باد تباهی می دهد.
به مجموعه تعامل انسانها از طریق فنآوری های نوین فارغ از بعد زمان و مکان فضای مجازی یا محیط سایبری گفته می شود.
فیس بوک، توییتر، تامبلر، گوگل، لینداین، میت می، میت آپ، وایبر، واتس آپ، اسکایت، تانگو، تلگرام و اینستاگرام بعنوان فضای مجازی یک امکان و انعام شیرینی از دستآوردها و پیشرفت های شگرف دانش بشری است که برای کسب ثروت و قدرت و رفاه جوامع بوجود آمده که چنانچه در نهایت دانایی و آگاهی مورد استفاده قرار نگیرد، بدون شک دشمنان در اردوگاه مقابل از آن بهره برداری نموده و بر امکانات کلیدی بانکداری، حمل و نقل، تولید، پزشکی، تعلیم و تربیت و مهارت های زندگی تسلط و حیات فردی و اجتماعی را تخدیر و ضایع می کنند.
ایران در کسوت ام القرای جهان اسلام و حافظ معارف اعتقادی، اخلاقی و احکام نورانی شرع مقدس در معرض آسیب های شدید و هجمه های ناجوانمردانه شبکه های مجازی جهان غرب و غوغای هویتی و جابجاشدن ارزش های انسانی و اسلامی قرار دارد.
آموزه های الهی زیباترین و ناب ترین ترازو برای تنظیم روابط جمعی، معیاری برای تشخیص سره از ناسره و ابزاری متقن برای کسب ملکات و جلوات فاضله همواره مورد تهاجم و تخاصم حکومت های فزون طلب و حاکمان ملحد و شکم باره بوده و هست.
ارزش های الهی یک پوسته مستحکم و یک سنگر و محافظ سترگی است که نرم افزار و گوهر دین و دیانت و شخصیت و همه داشته های انسان در قلب و کنه آن جای گرفته و باعث استتار و مانایی آن در مقابل انواع آسیب هاست.
نقش تربیتی فضای پرتلاطم مجازی و فنآوری اینترنتی بر معنویت به حدی مهم و اثرگذار است که تبیین آن مستلزم تحقیق و پژوهش های کاربردی و تخصصی است و از عهده هر فرد عادی خارج است.
تلقی انسان از موئلفه های کارکردی فضای مجازی در حیات و آموزه های تربیتی متفاوت و ویژگی های فکری، اقتصادی و تکنولوژی آن از مشخصه های عصر ما فراتر است بطوریکه روح و جان و نگاه آدم ها را حیران کرده و چالش شدید تربیتی بوجود آورده است که خرافی کردن دین، استبدادی نشان دادن مکتب اسلام، واپسگرا بودن اعتقادات اسلامی و مخالفت با توسعه و توازن و نشاط و تنوع طلبی مهمترین راهبردهای کاربران و طراحان شبکه های اجتماعی است.
نسل نوپای امروز در بعد مهار بیرونی و درون فکری گرفتار شده، فضای سخت، سنگین و کاذب بیرون فرد یعنی جامعه متاثر از تبلیغات و سمپاشی های رسانه های مجازی است.
ایجاد ضعف در دیده و دل، افسردگی مفرط، ضایل شدن عقول، فلج مغزی، اعتیاد مجازی، تنبلی و تن پروری، افت تحصیلی، نابودی اعتقادات دینی و باورهای معنوی مطرح ترین مضرات شبکه های اجتماعی در بین جوانان و کاربران در ایران اسلامی است.
سنت های فنآورانه و تمایل فزآینده جوانان به ظواهر خوش خط و خال فضای مجازی و عدم آشتی بین سنت های دینی و مقتضیات زندگی به یک مانع بزرگ بهره مندی مفید از این دستآورد عظیم دانش بشری تبدیل شده است.
گرایش مذهبی و اعتقاد به شریعت و یکتاپرستی یک حقیقت مبرم و مبرهن است که خدای مهربان در فطرت هر انسانی به ودیعه نهاده است که عدالت خواهی، توسعه طلبی، علم اندوزی، نوع دوستی، وطن پرستی، رشد و تعالی روحی و جسمی، استقلال فکری و دستیابی به اطلاعات روز مهم ترین شاخصه های آن است.

یکی از مظاهر فریبنده گردانندگان فضاهای مجازی که همیشه بعنوان دامی برای صید جوانان و بهره کشی دلخواه آنان در قالب دوستی و دلربایی و مصاحبت و همراهی است که تاکنون صدها جوان ساده دل و خوش طینت قربانی آن شده و در چاه فنا و تباهی گرفتار آمده اند در حالیکه بقول شاعر:

دوست آن باشد که گیرد دست دوست / در پریشان حالی و درماندگی.
این دام اندازان دون همت کوچکترین دستگیری از هیچ کدام از طعمه های خود نکرده و در اوج قساوت قلب ، جوانان معصوم و مظلوم را به قربانگاه قتل رهسپار می کنند.
فضای مجازی عین حقیقت و یک روش آسان، سریع، ارزان و جهان شمول و اثرپذیر برای رد و بدل اطلاعات انسانی است و انکار آن امکان پذیر نیست، چون بصورت پیدا و پنهان اقلیم عالم را تسخیر و عصر عواطف و عقلانیت را در سایه گرفته بطوریکه هم اکنون ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان بطور مستقیم به اینترنت و ماهواره وصل و با محتواهای مستهجن و معارف ملحدانه سر و کار و در معرض زرق و برق های سحرانگیز و متلون دنیا و جذبه های انحرافی آن قرار دارند.
جلوگیری از جهانی شدن باورهای دینی و سلب توان و تعصب ملی برای پاسداری از مرزهای جغرافیایی و عقیدتی ۲ موئلفه مهم و بهانه ثابت جهان استکبار در هجمه نرم سایبری به بنیان های فرهنگی جامعه اسلامی ایران است.
فضای مجازی عامل اثرگذازی است که در فرهنگ پذیری، انتقال ارزش ها، تعاملات انسانی، تسلط بر فضای خانواده ها و ایجاد جذبه های زودبازده با قدرت اقنای بالاست که فکر و ذکر و ذهن و زندگی ساکنان عالم را متوجه خود نموده و در صورت عدم هوشیاری و نظارت عالمانه متصدیان کشور و بی تفاوتی خانواده ها ، اساس تربیت دینی را ویران و کانون گرم و معنوی خانواده را هم زیر و رو می کند.
موج اسلام هراسی و شیعه ستیزی در غرب باعث شده که بیش از ۱۰ هزار سایت ضد اسلامی و ضد شیعه در جهان ایجاد شود تا حقانیت اسلام و مذهب تشیع را در سایه سیاه شبهه افکنی و تردید افزایی قرار دهند، بطوریکه امروز خطر فضای مجازی به یک تهدید جدی برای تغییر نگاه و جابجایی اعتقادات و تفاسیر و برداشت های وارونه از اصل اسلام در قالب یک جنگ سرد تمام عیار تبدیل شده است.
بر اساس وضعیت موجود نمود و بروز فضای مجازی تقدس زدایی، دین گریزی، ضعف اخلاق اسلامی، توسعه ناهنجاری های اجتماعی، هنجارشکنی های تربیتی، کاهش ازدواج، افزایش طلاق، بی بندوباری های جمعی، اضمحلال خانواده ها و تعمیق فساد را در پی داشته است.
انتظار می رود همه تشکل های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، نهادهای فرهنگی و هنری، گروه های مردمی و متولیان نهادهای اجرایی و تقنینی و قضایی با هوشیاری کامل و احساس مسئولیت های شرعی و ملی در قالب ارائه برنامه های سالم و شاد و متنوع و توسعه تولیدات عامه پسند و جوان محور، روند تخریبی توسعه فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی را مهار کنند.

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول