پلتفرم اختصاصی اهالی سینما برای نمایش آنلاین
مجازیست- سی و نهمین برنامه کافهآپارات در خصوص مشکلات نمایش خانگی و اکران آنلاین با حضور فرشته طائرپور و سیدضیاء هاشمی منتشر شد.
فرشته طائرپور، تهیه کننده در برنامه کافهآپارات:
- تمام جریانهایی که هوشمند بودند با ابتکار سوار موج کرونا شدند، در خارج بیشتر و در داخل خیلی کمتر.
- ایجاد شبکه اکران آنلاین همان هوشمندی و ابتکار عمل در شرایط بحران بود. یعنی نشست فکر کرد، الان مردم در خانه هستند، بیرون نمیروند و چه سرویسی میتوانم به آنها بدهم و این طرف تولید محتوا، یعنی همه این پلتفرمها به مرور چه کرونا ادامه پیدا کند که حالا حالاها در خدمتش هستیم، و چه انشاءالله به لطف خدا قطع شود، به محتوا احتیاج دارند.
- در تلویزیون که توبه نسوح کردم. یک کار دیگر را داشتم شروع میکردم پیشتولید را هم جلو رفته بودم، منتها با توجه به اوضاع کرونا متوقف شد. کار دیگری هم که سال پیش ساختیم امسال وارد شبکه اکران آنلاین میشود.
- درخصوص واگذاری صدور مجوز آثار نمایش خانگی به صدا وسیما، تلویزیون که امتحان خودش را پس داده است. یعنی ما حتی به عنوان مادر واقعی برای اینکه بچهمان نصف نشود حاضر نیستیم به این دایه بسپاریمش.
- در حوزههای مدیریت در کشور تفاهمی وجود ندارد. یعنی اگر ما دو، سه جا داریم که در مورد فرهنگ، سینما، فیلمسازی و… تصمیم میگیرند اینها با هم هماهنگ نیستند.
سیدضیاء هاشمی تهیه کننده:
- همینطوری که برای تکایا میگوییم باید پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند یا تشکیل نشوند، برای سینما هم باید بگوییم، بنابراین از این زاویه که نگاه کنید، بهترین زمان برای پخش آنلاین بود، وگرنه آنلاین که سالهاست در آمریکا راه افتاده است.
- نتفیلیکس واقعاً بیداد کرده و بالاترین سهام را طی این ۶، ۷ ماه در اقتصاد آمریکا پیدا کرده است. این یعنی بوده، اما ما دیر جنبیدیم، ما هم دیر جنبیدیم بچهها شروع کردند.
- فیلم و سریالهای خوبی برای نمایش خانگی آماده شده بود،اما به دلیل نقصهایی که در اینترنت داریم، پهنای باند و مقدار بیتی که به عنوان سرعت میدهند و… امکان نمایش آنلاین وجود نداشت.
- یک بچه دبیرستانی درس میخواند، مدام اینترنت قطع میشد، خب این عذابآور است، لذا برای اکران وقتی بخواهید آنلاین ببینید اذیت میشوید
- این زیرساختها باعث شد که نمایش آنلاین تأخیر افتاد، الحمدلله یک مقدار از نظر زیرساخت بهتر است و کمکهایی میکنند، اما کاری که ما باید بکنیم، این فضا باید به قدری گسترده بشود.
- به نظرم میآید که ما حداقل تا ۱۰ میلیون مخاطب را در سینمای آنلاین لازم داریم، به راحتی ۱۰ میلیون بیننده و یوزر میتواند کاربر آنلاین باشد، البته با سریالهای خوب.
- ۲۰۰ تا تولید هم بکنیم ظرفیت نمایش آن را داریم، البته با تعداد پلتفرم. یعنی ما ۲ تا داشته باشیم که یک نفر برای اینها کار کند، خیلی جذاب نیست.
- در تلاشیم که یک پلتفرم برای کمک به اهالی سینما آماده کنیم. بنابراین من اعتقاد دارم وجود نمایش خانگی به خصوص نمایش آنلاین به سینما به شدت کمک میکند. کسانی که دوست دارند به سینما بروند و فضاهای سینما را بدون ماسک تجربه کنند.
- زمانی که کرونا کنار برود تا مردم راحت بتوانند در فضاهای مختلف شرکت کنند، این سینما یک درصدی از فروش واقعی ماست. بقیه را از جانب آنلاین به شدت پی میگیریم، هم در داخل و هم در خارج، یعنی لازمه این تبلیغات و جا انداختن است.
- ما باید سراغ مخابرات برویم. چون رگولاتورها درآمدهایی را به پلتفرمها میدهند، اینجا آن درآمدها را برای سینما بتوانیم جذب کنیم، این امکان به صورت وسیع وجود دارد. به نظرم تصور اینکه این میآید سینما را نابود میکند یک اشتباه به شدت سخیف است.
- درخصوص روند اعطای مجوز واقعیت این است که آن تناقض به نظر من بیشتر بود، ساترا را آوردند و هر وقت پرسیدند چه کسی بود؟ بگویید کی بود کی بود من نبودم، یعنی گردن هم بیندازند.
- من اعتقاد دارد انفعال ارشاد بیشتر به ما ضرر زده است.
- ساترا از کجا آمد؟ چرا اعلام نکردند .آیا این نهاد قانونی است؟ آقای طباطبایینژاد نکته خیلی خوبی را اشاره کرده بود؛ گفته همین که به صحن مجلس رفته یعنی ما حق هستیم، یعنی ما باید بدهیم و تا الان ما مجوزها را میدادیم.
- بعضی از دوستان ما اینطور تصور میکنند که این بیاید دیگر کسی سینما نمیرود و همه پای تلویزیون مینشینند.
- من آدمهایی را میشناسم که اصلاً تلویزیون در خانهشان روشن نمیشود و فقط با گوشی و لپتاپ از چیزهای مختلف استفاده میکنند. به نظر من این نشناختن تکنولوژی و به روز نبودن دوستان ماست.
/روابط عمومی آپارات/