۱۰ درصد خرده فروشی کشور در افق ۱۴۰۴ الکترونیکی می‌شود

مجازیستطرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب در جلسه شصت و ششم شورای عالی فضای مجازی کشور به منظور اجرا توسط نهادهای متولی ابلاغ شد.

این طرح در راستای تحقق شبکه ملی اطلاعات برای کاهش وابستگی و جلوگیری از دست اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تامین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست بوم متناسب با فرهنگ اسلامی – ایرانی در ۵ ماده شامل خط مشی های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات، اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴، معماری شبکه ملی اطلاعات و اجزای شبکه ملی اطلاعات مصوب شده است.

دستیابی به جامعه‌ای پیشرو و اخلاق مدار، ارتقا جایگاه و کسب سهم مناسب از اقتصاد دیجیتال، زمینه سازی حکمرانی صالحه در فضای مجازی، امن و پایدارسازی و تداوم ارائه خدمات زیرساخت‌های حیاتی، ارتقا جایگاه جمهوری اسلامی ایرانی در قدرت‌های سایبری جهان و حضور جریان‌ساز و هدفمند در عرصه‌های ملی و فراملی فضای مجازی برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی از جمله اهداف راهبردی این طرح است.

اهداف عملیاتی طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در چهار بخش ارائه شده که بخش اول آن به صورت جامع به اهداف عملیاتی پرداخته شده و در ۳ بخش دیگر، آن دسته از اهداف عملیاتی که موجب ارتقا و کاربردی‌تر شدن سبکه می‌شود، ارائه شده است.

به گزارش وبنا، در این طرح پوشش هشتاد درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوار با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت در ثانیه و پوشش ۱۰۰ درصد جمعیت کشور برای دسترسی پهن باند سیار با سرعت متوسط ۱۰ مگابیت بر ثانیه از جمله اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات اعلام شده است.  مزیت‌بخشی اقتصادی و تعرفه‌گذاری رقابتی در دسترسی به خدمات کاربردی و محتوای داخلی به میزان حداقل ۲ برابر و دسترسی به خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات به میزان حداقل ۳ برابر نسبت به رقبای خارجی تا سال ۱۴۰۰ و همچنین مزیت کیفی در دسترسی به خدمات و محتوای داخلی به میزان ۵ برابر نسبت به خدمات و محتوای خارجی تا پایان سال ۱۴۰۰ از دیگر اهداف عملیاتی این طرح است. افزون بر این در این طرح آمده که خدمات کاربردی داخلی نسبت به خدمات مشابه خارجی باید با سهم ترافیکی ۷۰ به ۳۰ با نرخ رشد ۱۵ درصد در سال در سبد مصرفی کاربران قرار گیرد.

براساس این طرح هزینه سالانه دسترسی پهن باند خانگی باید به حداکثر ۲ درصد سرانه درآمد ناخالص ملی برسد. همچنین کسب حداقل ۲۰ درصد از سهم بازار گوشی تلفن همراه هوشمند با سیستم عامل داخلی که توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده باشد از دیگر اهداف عملیاتی این طرح است.

در بخش اهداف کاربردی این طرح در افق ۱۴۰۴، برای خرده فروشی الکترونیکی سهمی برابر با ۱۰ درصد کل خرده فروشی کشور در نظر گرفته شده است. افزون بر این در این طرح آمده که مجموع سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه باید معادل ۲۰۰ میلیون یورو در سال شود. همچنین ایجاد دو سکوی ارائه خدمات با سهم ۲۰ درصدی از کاربران منطقه و جهان از دیگر اهداف کاربردی این طرح است.

براساس این طرج در بخش محتوا در افق ۱۴۰۴ رسیدن به اقتصاد محتوای داخلی به سهم ۱۵ درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور با نرخ رشد سالیانه ۵۰ درصد و تحقق سهم ۷۰ درصدی خدمات محتوای داخلی از ترافیک مصرفی کاربران هدف گذاری شده است.

طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که در تاریخ ۲۵ شهریورماه ۹۹ در جلسه شصت و ششم شورای عالی فضای مجازی مصوب شد پس از استحضار مقام معظم رهبری، توسط ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شده است.

شرح این طرح در اینجادر دسترس قرار دارد.

/وبنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول