هایجک آی پی های گوگل توسط شرکت زیرساخت صحت دارد؟

مجازیست-دو سال پیش در روز هشتم ‌مردادماه ۱۳۹۷، همزمان با صدور دستوری مبنی بر فیلتر تلگرام در ایران، گزارش شد که شرکت مخابرات استان خراسان شمالی، عملیات BGP Hijacking را انجام داده است. این موضوع باعث اختلال در سیستم روتینگ بین‌الملل و به‌روزرسانی تمامی جداول مسیریابی مسیریاب‌های بین‌الملل شد؛ همچنین ترافیک‌های غیرمرتبط، به شبکه شرکت مخابرات ایران و به روتر استان خراسان شمالی مسیریابی شد. این اتفاق که سه دقیقه به‌طول انجامید، واکنش شدید وزیر ارتباطات را به‌همراه داشت. محمدجواد آذری جهرمی دستور داد تا سریعا به موضوع رسیدگی شود و باتوجه‌به اهمیت بالای مسئله در سطح جهانی، شرکت مخابرات جریمه‌ی سنگینی خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، موضوع به‌طور سهوی در عملیات تغییر توپولوژی و تجمیع شبکه‌ی استانی در استان‌های شیراز و بوشهر رخ داد و با آگاهی از موضوع، Prefix Filtering مربوطه مجددا توسط تیم کارشناسی بازگردانیده شد و با توقف رخداد، شبکه به شرایط قبل بازگشت.

اتفاق مشابهی، روز ۲۹ شهریور ۹۹ نیز رخ داد. برخی کاربران در فضای مجازی گزارش کردند که بخشی از ترافیک درخواستی داخل کشور از گوگل، به‌جای هدایت به‌سمت سرورهای گوگل، به‌سمت دیگری هدایت می‌شود و این هدایت را شرکت ارتباطات زیرساخت انجام می‌دهد.

سجاد بنابی، نائب رئیس هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با تأیید رخ‌دادن ایرادی در تنظیمات شبکه، اعلام کرده که اشتباه ایجادشده روی تنظیمات شبکه باعث ازدست‌رفتن ترافیک اینترنت کشور نشده است. بنابی به پیوست گفته است که ادعای دست‌کاری در ترافیک گوگل و منحرف‌کردن آن توسط شرکت زیرساخت به‌سمت مسیر دیگری، اشتباه و بی‌اساس است.

به‌گفته‌ی نائب رئیس هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، بروز اشتباه در تنظیمات زیرساخت شبکه، اتفاقی طبیعی است. بنابی می‌گوید ایراد در تنظیمات شبکه یا Misconfiguration، در بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی و اینترنتی دنیا هم اتفاق می‌افتد و سایت‌های مختلف خبر آن را پوشش می‌دهند. بنابی اضافه می‌کند که تیم فنی شرکت زیرساخت با بررسی موضوع باید از رخ‌دادن مجدد این اتفاق جلوگیری کنند.

بنابی درارتباط‌با تأثیرنداشتن این ایراد در ترافیک اینترنت می‌گوید: «IP متعلق به گوگل برای چند ساعت در ارتباط Peering به‌صورت اشتباه advertise شده است. این اتفاق هم تاثیر ناچیزی روی شبکه داشته و با توجه اینکه این رنج‌ها جزء پریفیکس‌های پرکاربرد گوگل نبوده، باعث نشده ترافیک در جایی افت کند.»

BGP Hijacking که عملیاتی غیرقانونی محسوب می‌شود، با تغییر جدول مسیریابی اینترنت، برخی آدرس‌های آی‌پی را دراختیار اشخاص ثالث قرار می‌دهد. باتوجه‌به این موضوع، نیاز به بررسی دقیق‌تر اتفاق رخ‌داده احساس می‌شود. براساس اطلاعات موجود در سایت BGP، انحراف مسیرها در ایران پس از اعلام شرکت زیرساخت هم ادامه داشت و اکنون متوقف شده است.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول