نگاهی به پلتفرم های احراز هویت در کشورهای همسایه ایران
مجازیست-اجرای طرح احراز هویت کاربران برای کسب و کارهای آنلاین برای ایجاد شفافیت در خرید و فروش های اینترنتی و جلوگیری از سواستفاده دلالان حوزه مسکن و خودرو کلید خورده است اما این طرح با مخالفت هایی نیز همراه بوده که آن را مانعی بر سر راه استارتاپ ها و پلتفرم ها خرید و فروش آنلاین دانسته اند.
بییشتر بخوانید: احراز هویت آگهیدهنده های خودرو و مسکن از اوایل مهر
گردانندگان کسبوکارهای آنلاین، احراز هویت با یک سامانه خاص که منجر به خارج شدن کاربر از پلتفرم آنها می شود را مانعی برای مسیر ساده کاربری در پلتفرم خود می دانند اما از سوی دیگر معاونت امور فضای مجازی در دادستانی کل کشور این روند را اقدامی حتمی و مانعی برای استفاده سودجویان از التهابات بازار قلمداد می کنند.
بر این مبنا کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانهای برای پاسخ به این سوال که آیا این سازوکار در کشورهای دیگر چگونه انجام می شود، در گزارشی به انتشار آمار پلتفرم های احراز هویت در کشورهای همسایه ایران پرداخته است که در ادامه نگاهی به بخش هایی آن داریم.
بنا بر آمار کمیسیون تجارت الکترونیکی ، بررسی پلتفرمهای آنلاین بین المللی نشان میدهد که در هیچکدام از این پلتفرمها کاربر برای احراز هویت از فرایند ثبت آگهی خود خارج نشده است و این روند از طریق سیم کارت کاربر و بدون کمترین وصرت می گیرد، در حالی که در روش پیشنهادی دادستانی کاربر برای ثبت اطلاعاتش در سامانه «امتا» باید از پلتفرم اصلی خارج شده و این صرف زمان و چالش در ثبت آگهی، منجر به کاهش کاربران خواهد شد.
براین اساس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر پیشنهاد داده که بهتر است اجرای روند احراز هویت از مسیر ساده تر و با کارشناسی های بیشتری صورت گیرد تا مانعی برای کسب و کارهای آنلاین و کاربران آنها بوجود نیاورد .
پلتفرمهای مورد بررسی که در ادامه میآید بیشتر کسبوکارهای آنلاین فعال در خاورمیانه و کشورهای همسایه ایران مانند ارمنستان، پاکستان و امارات متحده و همچنین کشورهای اروپایی همچون آلمان و انگلستان و پس از آن به کشورهای آمریکای شمالی است.
پلتفرمهای auto.am و list.am
auto.am و list.am دو پلفترم فعال در حوزه نیازمندیهای آنلاین خودرو و مسکن کشور ارمنستان هستند. این دو پلتفرم برای تایید هویت کاربرانشان توانستهاند تجربه موفقی را پشت سر بگذارند. هر دوی این سرویسها به منظور احراز هویت کاربران از شماره تلفن کاربر استفاده میکنند و نکته حائز اهمیت این که مسیر احراز هویت را به نحوی پیاده سازی کردهاند که کوچکترین خللی در تجربه استفاده کاربر از خدمات ارائه شده پیش نیاید. کاربر تنها در مرحله پایانی ثبت آگهی شماره تلفن خود را وارد میکند و از آنجا که اطلاعات هویتی هر سیمکارت، مشخص و قابل پیگیری است احراز هویت کاربران به سادگی انجام میپذیرد.
پلتفرم pakwheels.com
pakwheels پلتفرم دیگر نیازمندی خودرو در بازار پاکستان است. این پلتفرم موفق نیز شماره تلفن را ملاک ارزیابی خود در احراز هویت کاربران قرار داده است و همان طور که در تصویر مشخص است، در انتهای فرایند ثبت آگهی شماره تلفن کاربر را درخواست میکند.
پلتفرم dubai.dubizzle.com
dubai.dubizzle پلتفرم نیازمندی آنلاین در کشور امارات است. این پلتفرم هم از طریق شماره تلفن همراه فرایند تایید هویت کاربراناش را پیش میبرد. این سایت به هیچ سامانهای برای این کار متصل نشده و از طریق روالهای معمول احراز هویت کاربرانش را انجام میدهد.
پلتفرم mobile.de
این پلتفرم به عنوان یکی از بزرگترین کسب و کارهای آنلاین اروپا در حوزه خودرو، در مرحله نهایی ثبت آگهی تنها به دریافت شماره تلفن از کاربر اکتفا کرده و احراز هویت آگهیدهنده را تنها به کمک احراز هویت از طریق شماره تلفن فرد آگهی دهنده به انجام میرساند.
پلتفرم autotrader.co.uk
این پلتفرم انگلیسی که در رده پیشروترین فعالان این صنعت چه از نظر تجاری و چه از نظر تکنولوژی در اروپا به حساب میآید نیز چنین رویهای را دنبال میکند. autotrader هم مانند اکثر کسب و کارهای آنلاین از شماره تلفن برای احراز هویت کاربرانش کمک میگیرد. این پلتفرم در مرحله نهایی ثبت آگهی از کاربر آگهیدهنده درخواست یک شماره تماس برای شناسایی و احراز هویت میکند.
پلتفرم cars.com
در نهایت cars پلتفرم آمریکایی که از اصلیترین فعالان این صنعت در آمریکا به حساب میآیند نیز همچون فعالان اروپایی این حوزه از کسب و کار، شماره تلفن را مبنای احراز هویت آگهی دهنده قرار داده است و به منظور ثبت آگهی، شماره تلفن آگهی دهنده را درخواست میکند.
/عصر آی.سی.تی/